Recensie A.D. The Bible Continues

A.D. The Bible Continues is op zichzelf geen ontzettend boeiende of interessante serie, maar de serie is wel een interessant opstapje om meer te weten te komen over de Bijbel en is een leuke opening om je daar verder in te verdiepen.
6.5

De gemiddelde Nederlander kent (hopelijk) wel ongeveer de basis van het verhaal van Jezus Christus. Hij werd geboren rond Kerst, er gebeurden wonderen en op Goede Vrijdag werd hij aan het kruis opgehangen. Voor een simpele versie van dit verhaal, hebben we in Nederland ondertussen ook jaarlijks de uitvoering van The Passion. Dit is het verhaal van de laatste week van Jezus Christus, van zijn verraad tot zijn kruisiging. Je moet je echter echt in de BIjbel verdiepen wil je te weten komen wat er na al die toestand is gebeurd. Of je kijkt A.D. The Bible Continues, waarin het verhaal van Jezus Christus ná zijn dood wordt verteld. En dat is spannender dan je in eerste instantie verwacht.

Voor het gemak gaan we er even vanuit dat iedereen weet dat Jezus sterft, en dat het dus geen spoiler is om te vertellen dat Jezus Christus (Juan Pablo Di Pace) in de eerste aflevering gekruisigd wordt. Het verhaal start op dit punt en vertelt vervolgens hoe de apostelen van Jezus proberen zijn woord verder te verspreiden en hoe dit wordt tegengewerkt door de machtshebbers in Jeruzalem. De apostelen worden geleid door Petrus (Adam Levy), met hoofdrollen weggelegd voor Maria Magdalena (Chipo Chung), Johannes (Babou Ceesay) en Simon (Fraser Ayres). Zij strijden tegen de brute Romeinse gouverneur Pontius Pilatus (Vincent Regan) en de gefrustreerde Joodse priester Kajafas (Richard Coyle). Gedurende 12 afleveringen zien we een politieke machtsstrijd, vol met intrige, spionage en verraad. Om eerlijk te bekennen heb ik het boek nooit volledig gelezen, dus kan ik maar weinig zeggen over de kwaliteit van de boekverfilming. Wellicht worden er een hoop dingen onjuist of onvolledig verteld in vergelijking met de Bijbel, maar dat is voor een Bijbel-leek onmogelijk te ontdekken.

ad

De redelijk onbekende cast siert de serie. Jezus is een charmante jongeman met een baard en puppy-ogen, Petrus komt succesvol over als een ambitieuze en doorzettende jongen. Ook Kajafas weet op een bepaalde manier te schommelen tussen haat en sympathie. Het acteerwerk is dus in principe goed, maar toch wringt er iets als het gaat om de tekst. Doordat de serie stug vasthoudt aan het gebruik van oude Bijbelse teksten, komen de woorden soms onoprecht en gedwongen over. Dit is niet constant en wordt dus ook niet irritant, maar op sommige momenten valt ineens op dat de teksten erg onnatuurlijk uit de mond komen.

Hetzelfde geldt voor de cinematografie. Deze is in de basis prachtig. De decors van de diverse steden zijn fantastisch, er wordt gebruik gemaakt van fantastische kostuums en mooie muziek gecomponeerd door Hans Zimmer. Echter, ook hiervoor geldt dat je heel af en toe een ongemakkelijk gevoel bekruipt, omdat het allemaal zo ontzettend ‘gemaakt’ en geforceerd is. Dit is op diezelfde momenten waarop de tekst lijkt te wringen; dan wordt opeens heel duidelijk dat we te maken hebben met acteurs in pakjes, waardoor de serie ongemakkelijk aanvoelt. Gelukkig voeren deze gevoelens allesbehalve de bovenhand in de serie, en zijn de belangrijkste delen van de serie spannend en wordt je als kijker ondergedompeld in die wereld.

AD_The_Bible_Continues-Macbook-Wallpapers

Echter, iets wat het gevoel van die onderdompeling weer beperkt, is de complexiteit van het verhaal. De serie bevat ontzettend veel personages en gigantisch veel verhaallijnen. Er komen ontzettend veel verschillende volken, steden, regio’s en landen voorbij en er is sprake van een complexe, onbegrijpelijke machtsverhouding tussen de verschillende partijen. De onverschillige kijker zou misschien dit soort vragen naast zich neer kunnen zetten, en simpelweg kunnen genieten van de spanning en de intrige, maar de geïnteresseerde kijker zal de neiging niet kunnen weerstaan om een Wikipediapagina bij de hand te nemen. Wie was Maya? Wat gebeurde er met Filippus nadat hij verdween? En Saul? Waar ligt Galilea? Hoe groot is Judea? Wat heeft de Romeinse keizer voor invloed in dit gebied? Wat doet die Romeinse gouverneur hier überhaupt? Wat heeft Ethiopië hier nu weer mee te maken?! Hetzelfde geldt voor verwijzingen naar Joodse gebruiken en feesten. Ook hiervoor kan de gefascineerde kijker het niet laten om op te zoeken wanneer dit feest eigenlijk was en waarvoor. Zo zien we dat het feest Pesach exact tijdens Pasen valt, hoewel de gebruiken nogal verschillen. Ook het feest Jom Kippoer komt langs.

Op deze manier is de serie uiteindelijk best leerzaam en het is een toegankelijke manier om meer te leren over de Bijbel en religie. Dit werkt echter alleen als je ook daadwerkelijk gebruik maakt van dat tweede scherm om allerlei dingen op te zoeken, maar er kan wel gesteld worden dat deze serie dat stimuleert. Het is een serie die dan ook baat zou hebben bij een actiever gebruik van een tweede scherm, waarbij je bijvoorbeeld op je iPad een plattegrond van het gebied kunt vinden en een overzicht van de machtshiërarchie.

v1 (1)

Of deze serie ook daadwerkelijk bedoeld is om het bericht van Jezus Christus te verspreiden, is niet helemaal duidelijk. De serie trekt nergens de boodschap van Jezus of de Bijbel in twijfel en heeft wat dat betreft dus een sterk gelovige ondertoon. Echter, ze proberen je ook niet te overtuigen en de serie is geen uitgebreide preek. De serie lijkt meer informatie te willen bieden over de Bijbel en interesse in het verhaal te willen stimuleren. En dat lukt ze aardig.

Zonder extra informatie is deze serie een redelijk oppervlakkige politieke en religieuze machtsstrijd vol intrige. Mét extra informatie wordt de serie een interessant startpunt om meer te weten te komen over de Bijbel en het verhaal van de apostelen van Jezus Christus na zijn dood. Als je met beide thema’s niks hebt, is deze serie niet echt een aanrader te noemen. Het is een serie die je als kijker zo interessant en diepgaand kunt maken als je zelf wilt, door het gebruik van Wikipedia.

Maren is een 23-jarige studente Mediawetenschappen. Zoals elke vrouw van deze leeftijd is ze vooral gek op romantische komedies in haar vrije tijd. Af en toe een intellectueel hoogstandje kan ze echter af heus ook wel waarderen en historische klassiekers behoren tot één van haar fascinaties. Met horrorfilms hoef je echter dan weer níet aan te komen zetten, want dan kan Maren haar nachtrust vaarwel zeggen.

0 0