Recensie: A Quiet Place Part II

A Quiet Place Part II is een uitstekend vervolg op de eerste film. Dit keer trekt het gezin Abbott weg van de boerderij waar ze het zo lang volgehouden hebben, op naar een nieuw avontuur voorbij de bekende zandpaden. Een uitgebreidere post-apocalyptische wereld in combinatie met uitstekend acteerwerk en wederom goed gebruik van geluid, zorgt ervoor dat dit tweede deel net zo spannend is als zijn voorganger.
8

Terug in de tijd

Na het succes van de spannende horrorthriller A Quiet Place in 2018, is er nu na drie jaar eindelijk een vervolg gekomen. Heb jij de eerste film nog niet gezien, maar ben je dat wel van plan? Stop dan gauw met het lezen van deze recensie om spoilers te voorkomen. Het tweede deel gaat namelijk verder waar het eerste deel eindigde. Dat wil zeggen, eigenlijk start deze film in eerste instantie met een intro die zich afspeelt nog voor de eerste film. Zo zien we toch nog heel eventjes John Krasinski terug als vader Lee Abbott die met zijn gezin een honkbalwedstrijd aan het bijwonen is als de aliens op Aarde neerstorten.

Vervolg in stilte

Na de korte intro schiet het beeld naar de kelder waar het gezin Abbott net vader Lee verloren heeft en er achter gekomen is dat het gehoorapparaat van dochter Regan een geluid produceert waar de aliens niet tegen kunnen. Na alles wat er gebeurd is zit er eigenlijk niets anders op dan het huis te verlaten en zich te wagen op onbekend terrein. Zo beginnen ze aan een spannende tocht, nog altijd in stilte, waarbij ze niet langer de bekende zandpaden kunnen gebruiken.

Bekende cast

Voor wie de eerste film gekeken heeft zal het grootste gedeelte van de cast bekend zijn. Zoals hierboven al genoemd komt John Krasinski kort terug aan het begin als vader Abbott. Moeder Evelyn wordt wederom gespeeld door Emily Blunt, Regan nog altijd door Millicent Simmonds en Noah Jupe zien we weer terug als zoon Marcus. Bij die laatst is misschien wel het meeste verandering te zien, want hoewel de film net doet alsof er geen tijd voorbij gegaan is, zijn de acteurs wel degelijk drie jaar ouder geworden. En zoiets valt natuurlijk het meest op bij de jongste speler, oftewel Noah Jupe.

In tegenstelling tot het eerste deel waarin in totaal maar zes mensen te zien zijn, komen er hier heel wat meer personen in beeld. Een leuke nieuwe hoofdrolspeler is Cillian Murphy die je misschien vooral kent door zijn rol als Thomas Shelby in de serie Peaky Blinders, maar die je ook regelmatig terugziet in films van Christopher Nolan, zoals in Inception en Dunkirk. Dat Murphy uitstekend kan acteren bewijst hij ook in A Quiet Place Part II, want hij zet een fantastische rol neer met het personage Emmet.

Een boeiend vervolg

Na de ijzersterke eerste film is het vrij lastig om meer van hetzelfde te maken en dit toch spannend te houden, maar Krasinski (die wederom de regie heeft gedaan) krijgt dit toch voor elkaar. De post-apocalyptische wereld wordt verder uitgebreid en ziet er prachtig uit. Het gebruik van muziek en overige geluiden is ook weer precies goed gecombineerd met het effect van de totale stilte. Zet er vervolgens dan nog een aantal acteurs neer die stuk voor stuk een uitstekende prestatie leveren en je hebt weer een zeer goede film te pakken. De spanning voelt wel iets anders. Iets minder intens en er is een tikje meer actie toegevoegd.

Het aantal schrikmomenten (die je aan voelt komen, maar waar je toch van schrikt) is iets toegenomen ten opzichte van het eerste deel. Jammer, want ze zijn eigenlijk niet echt nodig, de film is zo ook wel goed genoeg. Verder zitten er misschien een paar kleine gaatjes in het plot, maar die waren er ook wel in de voorganger en zijn niet heel opvallend. Het einde laat duidelijk zien dat er nog een derde deel achteraan geplakt kan worden. Een deel dat waarschijnlijk ook direct verder zal gaan als vervolg op deze film. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat er over een paar jaar een prachtige marathon gehouden kan worden waarbij de films samengeplakt worden tot een spannend verhaal.

0 0