Recensie: Absolutely Fabulous: The Movie

Of je Absolutely Fabulous: The Movie aan wil schaffen ligt er vooral aan of je de serie al kent of niet. Zo niet, dan snap je er waarschijnlijk niks van. De personages worden niet geïntroduceerd en zijn vooral gewoon hele overdreven typetjes. Liefhebbers van de serie vinden dit ongetwijfeld wel erg leuk en zij kunnen dan hun lol op met een lange speelfilm met Joanna Lumley en Jennifer Saunders in de hoofdrol, en van de half uur aan extra’s.
6

Hartsvriendinnen Patsy en Edina feesten erop los, maar na een wilde avond op een ronddrijvend jacht worden ze wakker met een hele vervelende kater: door hun schuld is een beroemdheid overboord geslagen. Het drama zorgt ervoor dat hun levens vanaf dat moment worden beheerst door de paparazzi en media die het tweetal behoorlijk op de hielen zit. Ook thuis zijn ze niet meer veilig en is hun enige optie vluchten. Maar voor hoe lang kunnen zijn buiten beeld van vrienden, vijanden, familie, kennissen en bovenal de razende reporters blijven?

Dit is niet de eerste keer dat je te maken krijgt met de diva’s Patsy en Edina, want zij maken al jarenlang furore in de gelijknamige televisieserie. In 1992 startte het eerste seizoen en in 2012 viel het doek voor de geldverslindende luxepoezen, tot vorig jaar. Zoals wel vaker wordt een serie afgesloten met een heuse speelfilm. In dit geval geregisseerd door Mandie Fletcher. Niet een hele bekende naam, maar ze was onder andere verantwoordelijk voor een aantal afleveringen van de serie Black-Adder in de jaren 80.

De hoofdrollen worden, net als in de serie, vertolkt door respectievelijk Joanna Lumley en Jennifer Saunders. Dat zijn, vrij vanzelfsprekend, dezelfde actrices als in de serie. Hun personages zijn twee dames op leeftijd die zichzelf nog heel erg jong vinden, veel te veel drinken, snuiven, blowen en met een gat groter dan die in de ozonlaag in hun hand. Je moet dat natuurlijk maar net grappig vinden, maar veel meer dan dat doen ze eigenlijk ook niet. Ze zijn egoïstisch, arrogant en veel te overdreven. Wellicht dat dat leuk is als je de serie kent, maar in deze film val je er midden in en maak je meteen kennis met deze twee hysterische types. Je hebt dan geen idee wie ze zijn, wat ze doen en waarom je ze leuk zou moeten vinden.

absolutely_fabulous-1

Dat geldt eigenlijk ook voor alle overige personages. Het zijn allemaal typetjes en geen echte mensen. Ongetwijfeld is dat gewoon wat de serie en deze film zo leuk moet maken voor de liefhebbers, maar een onbekende haakt waarschijnlijk liever gewoon af. Overigens wordt ook niemand geïntroduceerd en mikt de film duidelijk op de kijker die de personages al kent. Verder dan dat zijn er wel een aantal gastrollen van bekende Britten, waaronder Barry Humphries (als Dame Edna), Kate Moss en Graham Norton.

Het verhaal is… nou ja, niet heel erg aanwezig eigenlijk. Een rode draad is er niet heel erg duidelijk en voor zover die er is, wordt die maar heel mager uitgewerkt. Dat is op zich niet zo’n punt, als de grappen maar geslaagd zijn. Helaas zorgt de film maar zeldzaam voor een kleine grimas, het echte schuddebuiken van het lachen blijft echter uit. De situaties waarin de twee vrouwen zichzelf werken zijn niet absurd genoeg, de opmerkingen zijn niet origineel, snel of scherp, maar vooral gewoon grof. Een pluspunt is overigens wel dat de film nergens vervalt in sentiment, wat je vaak ziet in komediefilms, maar met het karakter van Patsy en Edina is dat eigenlijk ook wel gewoon onmogelijk.

De blu-ray is naast de film nog aangevuld met onder andere een aantal verwijderde scènes en bloopers. Alles samen is dat toch zeker een half uur aan extra materiaal. De film staat er zelf ook haarscherp op, precies zoals je dat mag verwachten. Of je deze blu-ray ook echt in je collectie wilt hebben, hangt heel erg af van of je de serie al kent of niet. Fans van Patsy en Edina zullen dit ongetwijfeld wel kunnen waarderen, maar voor nieuwkomers is er waarschijnlijk niet veel aan.