Recensie: American Horror Story – Apocalypse (seizoen 8)

Een nucleaire apocalyps was misschien niet de beste manier om Murder House en Coven samen te brengen. Ook qua sfeer is dat niet goed gelukt. Waar elk seizoen eigenlijk een kenmerkende eigen sfeer heeft, is Apocalypse een mengelmoes. Een duidelijke rode draad of overkoepelend thema ontbreekt. Dat alles maakt dat dit achtste seizoen voelt als een eetbare warme prak van ingrediënten die niet samen gaan. Voor fans van de serie is dit seizoen waarschijnlijk wederom een teleurstelling, maar toch een seizoen dat je moet kijken om de serie te kunnen blijven volgen en te hopen dat een van de komende seizoenen je weer volledig wegblaast.
6

Nucleaire apocalyps

Na een nucleaire apocalyps leeft een zeer selectief groepje mensen in een veilige uitvalhaven, gecreëerd door een mysterieuze organisatie. Deze plek wordt gerund door Wilhemina Venable en Miriam Mead. Zij regeren met ijzeren vuist en laten duidelijk merken dat zij de baas zijn. Totdat Michael Langdon arriveert. Hij is de vertegenwoordiger van de mysterieuze organisatie en is vastbesloten de maatschappij te redden met een geheim paradijs. De redding ligt aan de oppervlak, terwijl er een veldslag plaats vindt om uit te vinden wie er aan boord mogen.

Crossover sequel

American Horror Story gaat alweer een tijdje mee en momenteel wordt het negende seizoen uitgezonden op de Amerikaanse en Nederlandse televisie. Geen zin om elke week om maandagavond naar FOX te zappen? Dan kun je je nu tegoed doen aan het vorige seizoen dat onlangs op dvd verscheen. Voor wie niet bekend is met American Horror Story: het is een anthologieserie waarin elk seizoen een ander verhaal vertelt met (grotendeels) nieuwe personages. Elk seizoen heeft een subtitel: Murder House, Asylum, Coven, Freak Show, Hotel, Roanoke, Cult, Apocalypse en 1984.

Sinds het vierde seizoen zijn er duidelijk connecties tussen de verschillende seizoenen en werd duidelijk dat alle verhalen zich in hetzelfde universum afspelen – ondanks dat het een anthologieserie is. Waar het tot dan toe slechts om bijvoorbeeld terugkerende personages of verwijzingen ging, is dit achtste seizoen een crossover sequel te noemen van Murder House en Coven. Het eerste seizoen eindigde met de geboorte van Michael Langdon, die we nu als volwassen man terug zien. Ook de heksen, met Cordelia Goode als de supreme (waarmee het derde seizoen eindigde) keren terug.

Jessica Lange is terug (voor heel even)

Veruit de beste aflevering van dit seizoen is die waarin de heksen uit Coven een bezoek brengen aan het huis uit Murder House. Het is fantastisch om Jessica Lange weer voor heel even terug te zien keren naar American Horror Story, nadat ze na het vierde seizoen uit de cast stapte. Ze speelt haar rol als Constance Langdon opnieuw met verve en weet in een zeer korte tijd de show te stelen. Hopelijk speelt ze in toekomstige crossover sequel seizoenen ook een rol, een grote wens van de vaste kijkers van de serie. Overigens is ze momenteel wel te zien in The Politician, een Netflix Original van dezelfde makers als American Horror Story.

Ratjetoe aan personages

Laten we vooral niet vergeten dat het nu voornamelijk Sarah Paulson en Evan Peters zijn die de kar trekken, die ook al beiden sinds het eerste seizoen van de partij zijn. Ze spelen dit seizoen respectievelijk drie en vier verschillende rollen. Sarah Paulson speelt zelfs twee hoofdrollen, namelijk die van Wilhemina Venable en Cordelia Goode. Bijzonder knap dat ze wederom een personage weet neer te zetten dat zich onderscheid van al die andere rollen die ze heeft gespeeld. Ze is overtuigend als strenge, bazige vrieskist die de uitvalshaven runt.

Evan Peters speelt vier kleinere rollen in dit seizoen, met als favoriet Tate Langdon uit Murder House. Nieuwkomer Cody Fern zet met Michael Langdon ook een zeer intrigerend personage neer. Daarnaast zijn ook andere vaste waarden van de show Adina Porter, Billie Lourd, Emma Roberts, Kathy Bates en Cheyenne Jackson van de partij. Ook twee andere indrukwekkende personages keren terug dankzij Frances Conroy, die momenteel ook te zien is in de film Joker. Ze zorgt voor een van de meest indrukkende momenten met de afsluiting van een van haar verhaallijnen uit Murder House. Verder is het weer een behoorlijke ratjetoe met een enorme castlijst van acteurs en actrices die vaak meer dan een rol spelen, waarvan er veel weinig toevoegen. Dit seizoen levert veel nieuwe personages aan, maar maar weinig die het onthouden waard zijn, en moet het vooral hebben van de personages die we al kennen uit eerdere seizoenen.

Warme prak

Het format is zeker nog niet sleets en bedenkers Ryan Murphy en Brad Falchuk lijken een onuitputtelijke inspiratiebron te hebben. Toch slaat niet elk seizoen aan en wordt het niveau van de eerste drie of vier (afhankelijk van aan wie je het vraagt) seizoenen niet meer gehaald. Jammer genoeg weet ook dit seizoen niet zoveel indruk te maken. Het kijkt wel lekker weg: er is mysterie, gekonkel en een dosis gorigheid zoals je dat bent gewend van American Horror Story, maar het weet toch niet zo’n grote indruk te maken als een van de eerste seizoenen. Het verhaal is daarvoor te onsamenhangend, verwarrend en inconsistent. De plotwendingen zijn te makkelijk en het introduceren van nieuwe toverspreuken introduceert plotholes, bijvoorbeeld.

Ondanks alles blijf je toch kijken een wil je graag zien hoe het seizoen eindigt, maar het is erg jammer dat de makers de lijn van Murder House en Coven niet hebben door weten te zetten tot misschien wel het beste seizoen tot nu toe. Ze hadden een zeer sterke basis om mee te werken, maar uiteindelijk komt het allemaal niet lekker uit de verf. Een nucleaire apocalyps was misschien niet de beste manier om Murder House en Coven samen te brengen. Ook qua sfeer is dat niet goed gelukt. Waar elk seizoen eigenlijk een kenmerkende eigen sfeer heeft, is Apocalypse een mengelmoes. Een duidelijke rode draad of overkoepelend thema ontbreekt. Dat alles maakt dat dit achtste seizoen voelt als een eetbare warme prak van ingrediënten die niet samen gaan.

American Horror Story - Seizoen 8
American Horror Story - Seizoen 8
€34,99