Recensie: American Horror Story: Murder House, Asylum en Coven (Seizoen 1, 2 en 3)

American Horror Story is een erg goede serie die bijna continu weet te boeien. De cast is zeer sterk en blinkt opvallend uit in het tweede seizoen. Daarin zijn de personages gewoonweg het meest interessant omdat de meeste een grote ontwikkeling doormaken. Afhankelijk van je voorkeur zal het ene verhaal je waarschijnlijk meer aanspreken dan de andere, maar in ieder geval heeft elk seizoen meer dan genoeg te bieden. Murder House heeft heel veel mysterie, Asylum blinkt uit in de goed geplaatste plotwendingen en Coven moet het hebben van het interessante verhaal rondom een eeuwen ouden heksenkring. De horrorelementen zijn genoeg aanwezig en prima in balans. Voor elke fan van het genre is deze serie een absolute aanrader. Gelukkig komt er sowieso nog een zesde seizoen, dus kunnen de liefhebbers nog even vooruit.
8.5

In American Horror Story komen de meest uiteenlopende thema’s uit het horrorgenre voorbij en elk seizoen vertelt een ander verhaal, die elk een onderwerp als hoofdlijn heeft. In het eerste seizoen is dat een familie die verhuist naar een huis met een grimmig verleden, dat het woongenot van het gezin behoorlijk bederft. Het tweede horrorverhaal speelt zich af in de jaren zestig in een psychiatrische instelling, waar de (soms onschuldige) patiënten worden behandeld met twijfelachtige en onethische methodes. Het derde seizoen speelt zich voornamelijk af in het heden, waarbij een genootschap van heksen centraal staat dat te maken krijgt met een onderlinge strijd en oude vijanden.

Inmiddels is ook het vierde seizoen al op dvd verkrijgbaar in Nederland en de Amerikanen hebben nog een paar delen tegoed van het vijfde griezelverhaal. Ook het zesde seizoen is al bevestigd, maar wat daar het onderwerp van zal zijn is nog niet bekend. Voor de verschillende seizoenen keren veel van dezelfde acteurs terug, maar steeds in een nieuwe rol. Elk seizoen is in principe volledig afzonderlijk, maar in het vierde en vijfde seizoen keren naar verluid personages uit de eerste drie seizoenen terug, waardoor er toch een link ontstaat tussen de verhalen. Het is alleen nog even afwachten hoe en wat, want op dit moment zijn alleen de eerste drie seizoenen te kijken op Netflix. Elk seizoen heeft een eigen subtitel en voor de eerste drie is dat respectievelijk Murder House, Asylum en Coven.

AHS_2

Een vaste waarde in de cast van deze eerste drie verhalen is Jessica Lange, die drie keer de hoofdrol speelt. Het is een fantastische actrice, maar vooral in het tweede seizoen zet ze een ijzersterke rol neer. Omwille van spoilers is het lastig om dat te beargumenteren, maar ze zet een zeer geloofwaardige personage neer, die ook nog eens een hele grote ontwikkeling doormaakt. Ze is in dit tweede seizoen te zien als zuster Jude Martin, die de psychiatrische instelling, gerund door nonnen, leidt. Ook haar personage in Murder House is zeer sterk, maar in Coven valt haar bijdrage helaas een klein beetje tegen. Dat is eerder te wijten aan de rol die ze krijgt dan aan haar kunnen, want als leider van de heksenkring komt haar personage wel erg veel overeen met haar eerste twee rollen, maar dan zonder de sterke karakterontwikkeling.

Ook acteur Evan Peters is in alle drie de horrorverhalen te zien. In Coven is zijn bijdrage aanzienlijke kleiner dan in de eerste twee seizoenen en ook voor hem geldt dat zijn beste rol die in Asylum is. Hierin is hij Kit Walker, een pasgetrouwde man die beschuldigd wordt van de moord op zijn vrouw. Hij wordt opgenomen in de instelling, maar de vraag blijft of dat wel terecht is. Het lijkt erop dat dat elk castlid het meest schittert in dit tweede verhaal, want Sarah Paulson is geweldig als nieuwsreporter Lana Winters. Zij belandt tussen de andere patiënten vanwege haar drang om een goed verhaal te schrijven voor de krant. Onschuldig in zo’n kliniek zitten heeft een zeker effect op iemand en dat weet ze erg goed en geloofwaardig neer te zetten.

AHS_3

Voor Lily Rabe is het eigenlijk exact hetzelfde verhaal, want ze speelt in Asylum een van de nonnen die zo haar eigenlijk plannen er op na houdt. In Murder House en Coven is haar rol maar klein en niet heel bijzonder. Een uitzondering op de eerder genoemde castleden is Taissa Farmiga, want zij is niet te zien in het tweede horrorverhaal, maar speelt wel twee grote rollen in het eerste en derde seizoen. Twee keer over een wat verlegen en terughoudend meisje dat niet zo goed weet wat haar allemaal overkomt, maar in de loop van het verhaal een bepaalde ontwikkeling meemaakt. Er zijn nog een aantal andere acteurs die meerdere keren hun gezicht laten zien, maar hun aandeel is steeds aanzienlijk kleiner dan die van de hoofdrolspelers. Een ding is in ieder geval zeker: geen van de acteurs valt op in negatieve zin.

Goede acteurs komen ook alleen tot hun recht als het verhaal en het script goed zijn. Gelukkig zit dat wel helemaal snor bij American Horror Story. Welk seizoen nou het beste is, is heel persoonlijk, want een bepaalde setting of verhaallijn spreekt je misschien meer aan dan het andere. Het eerste seizoen begint in ieder geval goed met heel veel mysterie en spanning. Vrij grote delen zijn flashbacks naar periodes in de vorige eeuw en langzaam maar zeker wordt het duidelijk wat het verleden is van het eerder genoemde huis. Ook in het heden gebeurt er genoeg en lopen meerdere verhaallijnen door elkaar. Wel is het zo dat na een aflevering of zeven de mysterie niet zo groot meer is, omdat je tegen die tijd waarschijnlijk al door hebt hoe de vork in de steel steekt. Toch is er dan nog meer dan genoeg het kijken waard en bij de laatste aflevering wordt het verhaal netjes afgerond.

AHS_4

Het tweede seizoen begint met een stukje in het heden, maar speelt zich daarna bijna volledig in een jaar of vijftig in het verleden af. Dit tweede verhaal is vanaf het begin meteen interessant, maar heeft wel een paar afleveringen nodig om echt goed op gang te komen. Daarna is het gewoon moeilijk om niet het hele seizoen in een keer af te kijken, want er gebeurt zoveel en maakt je enorm nieuwsgierig naar hoe het afloopt. Het zit vol onverwachte plotwendingen die heel goed uit de verf komen. Ook het einde is bijzonder sterk. Nog meer dan het eerste seizoen geeft de ontknoping van Asylum een bijzonder voldaan gevoel.

Een horrorverhaal rondom een genootschap van heksen is weer iets totaal anders dan de eerste twee seizoenen en ook al spreekt dat thema je niet zo aan, laat je niet misleiden. Het verhaal heeft veel meer te bieden dan je aanvankelijk denkt misschien en het beperkt zich niet alleen maar tot het clubje heksen. Alleen Coven moet het niet hebben van de verrassende plotwendingen, want die zijn maar in kleine getalen aanwezig. Ook nu weer speelt het grootste gedeelte zich af in het heden, net als in het eerste seizoen, maar het verleden speelt zeker een belangrijke rol. Sommige gebeurtenissen lijken vergezocht, zoals heksen die doden weer tot leven kunnen wekken, maar het gebeurt wel consequent. Het einde is op zich wel prima, maar mist wel iets. Een aantal verhaallijnen keren niet meer terug en worden niet helemaal volledig afgerond of gekoppeld aan het hoofdverhaal.

AHS_1

Al met al blijft het natuurlijk wel American Horror Story en één aspect is nog onbesproken gebleven. Amerikaans is het zeker en een verhaal is het ook, dus dan rest nog de vraag hoe het gesteld is met de horror. Gelukkig is ook dat in overvloed aanwezig, in alle seizoenen. Veel thema’s uit het genre komen voorbij en met regelmaat is er genoeg om van te walgen voor mensen met een zwakke maag. Afgehakte ledenmaten, bloedbaden en uitgerukte ingewanden komen in ieder geval in alle drie de seizoenen voor. Om verder niets van de kijkplezier te verpesten, is deze recensie verder vrij van details over de andere horrorelementen. Het is ieder geval goed in balans en nergens overdreven.

0 0