Recensie: Angel Has Fallen

Angel Has Fallen is alweer het derde deel in de Fallen-franchise, maar deze keer is Secret Service-agent Mike Banner zelf de pineut. Hij wordt verdacht van een aanslag op dezelfde president als die hij eerder al twee keer het leven redde. Het verhaal is natuurlijk vrij voorspelbaar en erg goed is de film verder niet te noemen. Toch is deze film vermakelijk genoeg voor een avondje actie met popcorn op de bank.
6

Gevallen

Nadat in 2013 het Witte huis viel en vervolgens in 2016 ook nog eens heel Londen, is het nu de beurt aan de man die iedereen in de eerste twee films (Olympus Has Fallen en London Has Fallen) nog moest redden. Ook al was hij nog zo’n held in de eerdere delen, het kan niemand iets schelen. Zodra er iets mis gaat met de president is bodyguard Mike Banning direct de eerste die verdacht wordt. De grootste reden voor de verdenking? Hij weet als enige van alle beveiligers te overleven op het moment dat een grote zwerm drones het vistripje van president Trumbull komt verstoren.

Op het nippertje weet Mike wederom het leven van de president te redden, maar er verschijnen steeds meer bewijzen die tegen hem spreken. Hij besluit daarom om op de vlucht te slaan en uit te zoeken wie hem de schuld in de schoenen probeert te schuiven. Het lastige is echter dat hij ondertussen ook nog zijn gezin en de president probeert te beschermen, want hij is er zeker van dat ook zij gevaar lopen. Alleen gaat hij dit alles natuurlijk niet redden en dus besluit hij een tripje naar het verleden te boeken en langs te gaan bij de enige waarvan hij weet dat deze hem nooit zal uitleveren aan de autoriteiten, zijn vader die hem vele jaren geleden in de steek liet.

Oud

Mike Banning wordt net als in de voorgaande films weer gespeeld door Gerard Butler. Hij wordt echter ondertussen al wat ouder (50) en dat is hem aan te zien. Ook Morgan Freeman (82), die president trumbell speelt, is natuurlijk niet meer de jongste en daarmee ligt het dan ook niet in de lijn der verwachtingen dat deze franchise nog veel vervolgen zal krijgen. Verder is er nog een extra acteur op leeftijd toegevoegd in deze film, Nick Nolte (78) speelt namelijk de vader van Mike Banning. Zijn rol als Unabomberachtige kluizenaar is een overigens wel een erg leuke toevoeging aan de film.

Voorspelbaar

De film zit wat verhaal betreft net iets anders in elkaar dan de voorgaande delen, en dat is wel fijn. Helaas is het verhaal er verder niet echt veel beter op geworden en speelt regisseur Ric Roman Waugh vooral in op de liefhebbers van simpele popcornactie. Van begin tot eind valt al precies te voorspellen wat er gaat gebeuren en bij de eerste keer in beeld weet je al wie de eigenlijke slechterik is. Geen verrassende plottwisten of onverwachtse eindes in deze film dus. De spanning is dan ook ver te zoeken en erg humoristisch is de film ook niet. Alles is puur en alleen gericht op de actie.

Actie en vernielingen

In de eerste film ging natuurlijk al het hele Witte Huis kapot en in de tweede film werd zelfs een hele stad bijna platgegooid. Hoe groots zal dit derde deel dan wel niet zijn? Nou wat vernielingen betreft is de film gelukkig niet zo heftig als zijn voorganger, maar het mag duidelijk zijn dat ook nu weer de nodige dingen sneuvelen. Het dodental loopt ook al vrij snel op, vooral bij bijvoorbeeld de iconische beginscène met de drones. Angel Has Fallen heeft er gedurende de hele film flink de vaart in zitten en de actie blijft continu op een hoog pitje. Realistisch is het natuurlijk niet te noemen, maar dat zal ook niemand nog verwachten bij deze franchise.

Voor wie dol is op actie biedt de blu-ray nog wel wat leuke extra’s. Zo wordt er onder andere toegelicht hoe sommige stunts en de choreografie van de gevechten in elkaar zitten. Overigens lijkt het in de film af en toe we heel makkelijk te gaan voor Mike Banning, het is bijna alsof de slechteriken al dood op de grond gaan liggen als hij naar ze kijkt. Toch is er waarschijnlijk ook niemand die van tevoren verwacht had dat deze film erg goed zou worden en wat dat betreft voldoet de film dan ook prima aan de verwachtingen. Goed is deze dus niet, maar met de snelheid, actie en af en toe een klein vleugje humor weet de film het prima te doen voor een avondje popcornvermaak.

Angel Has Fallen (Blu-ray)
Angel Has Fallen (Blu-ray)
€14,99€8,99