Recensie: Annabelle Comes Home – 2019

Annabelle Comes Home is de derde film met in de hoofdrol de bezeten pop. Al met al is het geen slechte film, maar iets te veel van wat we al kennen binnen deze reeks. Een demonische pop die het voorzien heeft op de hoofdrolspeelsters die onbewust iets ontwaakt hebben wat voor een lange nacht zal zorgen
5

Wanneer paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren een vervloekte pop mee naar huis nemen en opsluiten achter glas, is het kwaad bedwongen. De pop Annabelle is een aantrekpunt voor alle geesten en demonen. De enige optie voor de Warrens is om haar veilig achter slot en grendel op te bergen. Als dat maar goed gaat wanneer het koppel hun dochter achterlaat bij de oppas en diens nieuwsgierige vriendin met een verleden.

Annabelle Comes Home is het derde deel uit de horrorreeks met in de hoofdrol de bezeten pop uit The Conjuring Universe. Naast de pop keren Vera Farniga en Patrick Wilson terug in hun respectievelijke rollen van Lorraine en Ed Warren. Helaas zien we het koppel enkel in het begin en aan het eind van de film. Hieruit kan geconcludeerd worden dat de bezeten pop meer centraal staat dan het vangen van demonen. De drie belangrijkste rollen zijn er voor Mckenna Grace (Designated Survivor, Fuller House, The Haunting of Hill House) als dochter Judy Warren, Madison Iseman (Jumanji) als de oppas Mary en diens vriendin Daniela, gespeeld door Katie Sarife (Youth & Consequenses).

Ook terugkerend naar de film is regisseur en schrijfer Gary Dauberman. Naast de twee eerdere Annebelle films, schreef hij ook mee aan de scripts van IT and The Nun. Met het schrijven van het script, kreeg Dauberman hulp van James Wan. Deze naam is zeker niet onbekend binnen de horrorwereld, met films als Saw achter zijn naam. Beide heren leveren in de special features nog een mooi aandeel aan de bluray.

Wanneer je Annebelle Comes Home gaat kijken is het handig om wat achtergrond informatie te hebben uit de voorgaande films. Annabelle komt namelijk thuis, het huis van de Warrens. Deze twee paranormale onderzoekers hebben een speciale kamer waar ze diverse duistere objecten bewaren, zo ook Annabelle. Hier zie je bekende artifacten uit eerdere films die op een of andere manier tot leven komen. Wanneer je de voorgaande films niet hebt gezien, en de achtergrond mist van sommige karakters, mis je direct een stuk diepte van de film. Je vraagt je wellicht af, wat is het verhaal achter dit duistere iets, bijvoorbeeld de Ferryman? Het voelt zomaar uit de lucht te komen.

De film komt tot gang wanneer Ed en Lorraine Warren hun dochter alleen laten bij oppas Mary. Wanneer Mary’s vriendin Daniela zich bij de twee voegt, volgt er een standaard horror verhaal. Om persoonlijke redenen laat één van de drie het kwaad ontwaken. Onbewust en niet wetende wat er gaat gebeuren. Je kan dat als kijker echter wel verwachten. De standaard dingen gebeuren. Geesten komen tot leven, laten verleden en heden zien, gaan achter het jongste kind aan. En vervolgens is het de volgende dag en zijn we gered.

Ja, de film ziet er goed uit. De enge karakters zitten goed in smink – kijk vooral de extra features op de bluray – Annabelle zal altijd een enge pop zijn en de muziek is passend  bij de scènes. Daarnaast staat de kamer met artifacten er goed bij. Diverse voorwerpen die aan en uit kunnen, geven een extra spanning. De film zal echter voor een doorgewinterde horrorfanaat nooit tot een schrikmoment uitkomen. Daarvoor is het al te bekend en te vergelijkbaar met andere horrors met hetzelfde uitgangspunt. Daarnaast brengen de drie hoofdrolspeelster ook niets extra’s mee. Judy is enkel de dochter van de ”rare” Warrens en Mary de oppas. Alleen Daniela heeft meer inhoud vanwege een recentelijke gebeurtenis.

Al met al is het geen slechte film, maar iets te veel van wat we al kennen binnen deze reeks. Een enge pop die andere voorwerpen tot leven brengt, die op hun beurt ook weer eng proberen te doen en uiteindelijk komt iedereen er zonder kleerscheuren vanaf. Maar wel met een goede levensles: Wat op slot zit, moet op slot blijven.