Recensie: Aquaman

Aquaman had heel makkelijk de zoveelste miskleun van DC kunnen worden. Het personage spreekt toch wat minder tot de verbeelding, maar door de goede invulling van het personage klimt Aquaman juist ver boven het gemiddelde uit van de DC-films. De film is lang met zijn bijna tweeëneenhalf uur, maar daar krijg je dan ook wel een fijne zit voor terug.
7.5

Wanneer een vuurtorenwachter zijn ronde maakt over het strand ziet hij een prachtige vrouw liggen op de rotsen. Hij besluit haar te redden en neemt haar mee naar zijn huis. Het blijkt de koningin van het fabelachtige rijk Atlantis te zijn en het tweetal wordt verliefd. Uit deze liefde wordt Arthur geboren die er al op vrij jonge leeftijd achter komt dat hij krachten bezit. Zijn moeder moest hem noodgedwongen verlaten en zijn vader kwijnend alleen achter laten en mede daardoor heeft Arthur weinig liefde voor Atlantis. De bewoners van Atlantis daarentegen hebben genoeg van alle vervuiling van de zee en besluiten terug te slaan, onder leiding van Arthur’s halfbroer Orm.

Wie, wat, waar en wanneer?

Even een klein blikje in de tijdlijn is wel handig. Aquaman speelt zich af na wat we gezien hebben in Justice League, de film waarin we Aquaman voor het eerst zagen verschijnen. De makers hebben deze film aangegrepen om wat meer over het personage te vertellen, want tot op heden wisten de kijkers nog niet heel veel van Aquaman. De lezers van de comics wisten natuurlijk al veel meer. Voor DC was het best even aftasten hoe ze Aquaman zouden neerzetten, want in de comics was het eigenlijk nooit echt een favoriet personage. Tja, wat kan hij nou eigenlijk? Onder water is het een badass, maar boven water?

Jason Momoa werd aan boord gehaald voor het spelen van de rol van Aquaman en daarmee heeft DC een hele goede zet gedaan. Momoa is een zeer geliefd acteur die zeer sympathiek overkomt in allerlei sociale gebeurtenissen en die vooral ook de vrouwelijke kijkers in hun hart hebben gesloten na zijn rollen als Conan en niet te vergeten Khal Drogo in Game of Thrones. Zijn vertolking van Aquaman zorgt ervoor dat dit personage stoer, grappig en sympathiek wordt, waardoor het heel makkelijk is om voor hem te juichen.

Naast Momoa zien we nog een hele range aan bekende acteurs de revue passeren. Nicole Kidman bijvoorbeeld speelt de rol van koningin van Atlantis en het is absoluut niet zo dat iemand als Kidman het onderste uit de kan moet halen voor haar personage, maar het blijft leuk om haar te zien. Datzelfde kan gezegd worden van Vulko, die Aquaman van advies voorziet en hem leert vechten. Dit is een rol van niemand minder dan Willem Dafoe. Dan hebben we nog Prinses Mera, gespeeld door Amber Heard, of wat te denken van koning Nereus die gespeeld wordt door Dolf Lundgren. Het moge duidelijk zijn, DC heeft niet zuinig gedaan met de cast.

Visueel overdonderend

Aquaman heeft veel dingen goed voor elkaar, en vooral de scènes die zich onderwater afspelen zien er waanzinnig uit. De wereld onderwater wordt ontzettend kleurrijk en divers, maar ook kleine details zoals het lichtjes bewegen van haren met de deining van het water. Je weet dat je veel CGI aan het kijken bent, maar door de details en door de fantasierijke invulling ervan kun je het gewoon accepteren en dat is op zichzelf best knap. De cameravoering is zo dynamisch dat je wel een beetje de weg kwijt kunt raken.

James Wan heeft voor Aquaman zeker niet alles origineel bedacht. Hij erkent zelfs dat hij veel van zijn inspiratie heeft gehaald uit de Indiana Jones reeks en dat is zeker niet de enige reeks waar hij leentjebuur bij heeft gespeeld. Er zijn diverse grote films terug te vinden qua scène in Aquaman. Avatar bijvoorbeeld van James Cameron was duidelijk een inspiratie. Het gevaar bij zoveel verschillende stijlen is natuurlijk dat het een soort visuele diaree gaat worden, maar dat heeft Wan toch wel goed voor elkaar, want de film blijft gewoon toch als een geheel voelen en houdt je aandacht gewoon vast.

De blu-ray van Aquaman bevat nog ongeveer een uur aan extra materiaal dat wisselend interessant is om te zien. Wat opvalt is dat er een sneak peek voor Shazam op de disk staat, een film die momenteel hoge ogen gooit in de bioscoop. De meeste extra’s zijn best interessant en zullen je net even iets meer vertellen over de personages die je in de film hebt gezien. Het is overigens wel aan te raden om eerst de film te kijken en dan pas deze extra’s.

Aquaman (Blu-ray)
Aquaman (Blu-ray)
De zesde superheldenfilm sinds Man of Steel uit het DC Extended Universe