Recensie: Arrival

Denis Villeneuve heeft het weer geflikt: een thriller die genres herdefinieert en filosofisch-wetenschappelijke concepten op een spannende wijze verbeeldt. Prachtige beelden en een onheilspellende soundtrack vormen het kader waarin Amy Adams een overtuigende rol als taalwetenschapper neerzet, ook al is ze als personage niet erg aanlokkelijk. Niet iedereen zal de traagheid en het complexe einde kunnen waarderen, maar liefhebbers van intellectuele sciencefiction kunnen met Arrival hun hart ophalen.
8.5

Louise Banks (Amy Adams) is taalwetenschapper aan een universiteit en leidt een eenzaam leven. Wanneer er plotseling twaalf enorme schilvormige objecten op aarde verschijnen, verspreid over de hele wereld, wordt zij door de Amerikaanse overheid gevraagd om te helpen om contact te leggen met deze buitenaardse wezens. Samen met natuurkundige Ian Donelly (Jeremy Renner) bezoekt ze een van de merkwaardige zwevende objecten. Maar alfa en bèta hebben verschillende manier van benaderen als het gaat om de interpretatie van een compleet onbekende taal.

Arrival komt van de hand van Denis Villeneuve, een Canadees die al eerder grote titels als Prisoners en Sicario regisseerde. Kenmerkend aan zijn stijl is de plotselinge verschuiving van genre halverwege de film, waar ook Arrival zich schuldig aan maakt. In eerste instantie is Arrival een klassieke alien-invasie-film: ze verschijnen op onze aarde, iedereen is in paniek en de grote vraag is of ze in vrede komen of uit zijn op oorlog. Vanaf het moment dat Banks en Donelly het eerste contact gemaakt lijken te hebben draait het verhaal steeds meer om de constructie van taal en tijd en minder om de aliens.

arrivalAmy Adams staat niet bekend om haar overweldigende acteerprestaties, maar in Arrival doet ze het verrassend goed. Ze is een einzelgänger, uitermate intelligent en een tikje chagrijnig. Niet gek als je bedenkt dat ze een zware tijd achter de rug heeft – althans, dat lijkt de openingsscène te impliceren; niet alles is wat het lijkt in Arrival. Haar tegenspeler Jeremy Renner heeft vooral superheldenfilms op zijn naam staan en speelt ook in Arrival geen diepgaand personage. Hij is duidelijk de bijrol in het wetenschapsduo, want alleen bij Banks krijgen we af en toe een kijkje in haar hoofd. Ten slotte is Colonel Weber nog een belangrijke toevoeging aan de cast, gespeeld door Forest Whitake, die de pragmatische tegenhanger is van de wetenschappers.

Het bijzondere aan deze alienfilm is dat er vrij weinig actie is. De bijna twee uur durende film wordt met gemak gevuld met prachtige mysterieuze beelden, begeleid door een onheilspellende soundtrack. De donkere sfeer met krakende en rollende bassen doet denken aan een onbekende donkere wereld met het geluid van enorme walvissen. Voeg daar minutenlange shots van de bevreemdende schilvormige ruimteschepen aan toe en de sinistere sfeer is compleet. Alleen dat is al een reden om Arrival te gaan kijken.

arrivalMaar houd je hoofd erbij, want in de tweede helft gaat de film de diepte in. Eerst nog met een wetenschappelijke benadering van de syntax van de buitenaardse taal, maar langzaam komt een filosofische laag naar boven drijven. De taal blijkt meer te zijn dan wat cirkelvormige tekens en aan het eind van de film wordt een heel nieuw idee over de kracht van taal geopperd. Dat gebeurt op zo’n verrassende, vernieuwende wijze dat je het haast wel moet gaan geloven. Arrival weet van een alien-film een beschouwing te maken over de kracht van taal, het verstrekken van tijd en de neiging naar zelfdestructie van de mensheid. Maar ook zonder deze diepere laag te zien is Arrival een beklemmende, spannende film. Het einde is misschien wat vaag, maar dat maakt het verhaal juist zo sterk. Villeneuve zet je constant op het verkeerde been waardoor je hoe dan ook verrast zal worden. Verwacht echter geen sciencefiction als War of the Worlds, hoewel de aliens daar wel wat van weg hebben.

Mocht je na het zien van Arrival er niets van begrijpen, dan heb je geluk: in de extra’s wordt uitgebreid uitgelegd hoe tijdperceptie, herinneringen en taal nauw samenhangen en hoe dat tot uiting komt in de film. Een erg interessante toevoeging voor degenen die zich interesseren in wetenschapsfilosofie; het universum en het begrijpen van verschillende vormen van mogelijk buitenaards leven. Schrijver Ted Chiang legt hier zelf uit hoe hij tot het verhaal van Arrival kwam (dat origineel Story of Your Life heette). Daarnaast is er ook een interessante special over de totstandkoming van de soundtrack, zowel inhoudelijk als technisch.

Jim Schulpen
Het maken van een eigen speelfilm was de aanleiding om de opleiding Film- en Televisiewetenschappen te volgen. Nu kijkt hij films uit elke periode, (bijna) elk genre en verschillende series. Een favoriete film is moeilijk te bepalen, maar het werk van Quentin Tarantino of Christopher Nolan doet het altijd goed.