Recensie: Bad Times at the El Royale

In Bad Times at the El Royale komen zeven mensen samen in een verlaten hotel. Ze hebben duidelijk allemaal iets te verbergen en doen nogal moeilijk over de kamerverdeling. Wat hebben zij te zoeken in het uitgebluste hotel met een donker verleden? Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven in een niet-chronologische volgorde. De setting en sfeer zijn heel erg goed, maar al met al is het verhaal niet veel meer dan matig. Met name het einde stelt teleur omdat de knaller niet komt en dat is waar je juist al die tijd op zit te wachten. De film is zeker het kijken waard, maar of hij je lang bij zal blijven is de vraag.
7

Zeven vreemden in een lobby

Het El Royale-hotel was ooit een bruisende plek op de grens van Californië en Nevada, maar nu ligt het er verlaten bij. Op een dag checken er vier mensen tegelijk in. Waarom overnachten ze juist in dit uitgebloeide hotel met een donker verleden? Uiteindelijk zijn er die avond zeven mensen op dezelfde plek. Elk van hen heeft een geheim en krijgt een kans op verlossing, voordat de hel losbarst.

Wat heeft iedereen te verbergen?

De film begint intrigerend: een aantal figuren dat samenkomt in de lobby van het hotel, waar geen personeel aanwezig lijkt. Als dan toch de receptionist tevoorschijn komt, begint iedereen nogal moeilijk te doen over in welke kamer ze willen slapen. Bovendien hangt er vanaf het begin al een bepaalde spanning tussen de vreemdelingen. Ze zijn wantrouwend, nieuwsgierig en aftastend. Wat hebben zij te verbergen en waarom heeft iedereen een voorkeur voor een bepaalde kamer? De sfeer is in het begin dus meteen goed en de interesse is meteen gewekt.

This is not a place for a priest, father. You shouldn’t be here.

Vervolgens krijg je per kamer te zien wat zich daar afspeelt. Daarmee krijg je alvast een idee van waarom iedereen in het hotel aanwezig is, maar zonder daar de vinger op te kunnen leggen. Ook de flashbacks zijn losse flarden informatie, waardoor het lang mysterieus blijft wat de achtergrond is van de hotelgasten. Op een gegeven moment komen de verschillende verhalen samen, onder andere doordat je de gebeurtenissen van een hotelgast nog eens ziet, maar dan vanuit de ogen van een andere hotelgast.

Terug naar de jaren ’60

Bad Times at the El Royale is een neo-noir thriller gesetteld in de jaren ’60. De meeste film noir kenmerken zijn aanwezig. Zo heerst er een sfeer van angst en onzekerheid, is de verhaalstructuur ingewikkeld, heeft de film geen happy end en zijn de typische rollen aanwezig, waaronder de detective, de femme fatale en de verzorgende vrouw. Bovendien spelen corruptie en jaloezie een rol bij sommige personages. Deze en andere film noir-elementen worden gecombineerd tot stijlvolle, sfeervolle, donkere thriller.

Het jaren ’60 gevoel is overduidelijk aanwezig. Niet in de laatste plaats door de vele muziek die aanwezig is in de films. Een aantal nummers worden gezongen door actrice Cynthia Erivo, die naast dat ze goed acteert ook nog eens fantastisch goed kan zingen. Misschien krijgt ze iets te veel ruimte om haar vocale talent te laten horen, want ze zingt zo’n vijf liedjes volledig, maar het is zo goed gedaan dat het ook niet stoort dat zij zoveel zingt. Met name de scène waarin ze samen met Jeff Bridges als de priester op een kamer is, is heel goed gedaan. De reden dat ze daar zingt in combinatie met wat je als kijker ziet, maakt dit wel een van de beste scènes uit de film.

Overigens niets dan lof voor de gehele cast. Vooral de vrij onbekende Lewis Pullman weet erg te verrassen. Hij zet zijn personage heel goed neer: een ongemakkelijke receptionist, die duidelijk worstelt met iets. Zijn houding en gezichtsuitdrukking zijn realistisch en overtuigend. Ook Dakota Johnson speelt een erg leuk personage: goedgebekt, stoer en afstandelijk, maar is dat niet alleen maar masker dat ze heeft opgezet? De rest van de credits zijn voor de eerder genoemde Cynthia Erivo en Jeff Bridges, en voor Jon Hamm, Chris Hemsworth en Cailee Spaeny.

Neemt de tijd

Het tempo van de film ligt erg laag. Met een speelduur van tweeënhalf uur neemt deze ruim de tijd om het verhaal te vertellen, want datzelfde verhaal had ook wel in 90 minuten verteld kunnen worden. Toch verveelt de film niet echt. Het zijn slechts enkele momenten die erg lang lijken te duren, waaronder de openingsscène in de lobby. Als kijker zul je vooral genieten van de setting, de sfeer en de muziek. Het verhaal stelt al met al niet heel veel voor, maar is net genoeg om je als kijker geboeid te houden. Tenminste, totdat het derde deel van de film begint.

In het derde, laatste deel van de film verschijnt acteur Chris Hemsworth ten tonele. Vanaf dat moment verwacht je dat de hel losbreekt en dat de toon en het tempo van de film drastisch veranderen. Echter, tegen de verwachting in blijft de film doorkabbelen. Na de meerdere plotwendingen en verrassingen ben je toch toe aan een grote knaller. Met zoveel bravoure als Chris Hemsworth opduikt, met zo’n sisser loopt de film af. Ook is het uiteindelijk allemaal vrij voorspelbaar. Het feit dat het hotel op de grens ligt van twee staten is in het begin heel belangrijk, maar daar wordt uiteindelijk niks mee gedaan. Tot het einde wacht je op de clou, maar die komt helaas niet.

Bad Times At The El Royale (Blu-ray)
Bad Times At The El Royale (Blu-ray)
Met o.a. Chris Hemsworth, Jeff Bridges, Dakota Johnson en Jon Hamm