Recensie: Better Call Saul – Seizoen 4

Dit vierde seizoen van Better Call Saul staat weer als een huis. Deze serie doet eigenlijk nergens aan onder: het plot zit gewoon goed in elkaar, de verschillende verhaallijnen zijn realistisch en geloofwaardig, de karakters kennen eigenlijk allemaal wel verdieping. Kortom, ook dit vierde seizoen bevat weinig tot geen negatieve punten om te benoemen. Nou ja, het aantal afleveringen dan. Want hoewel elk seizoen tot nu toe uit tien afleveringen bestaat zou je het liefste willen dat er nog een aantal bij zouden zitten. Gewoon, omdat het zo snel is opgehouden.
9

Verleden, heden en toekomst

Zoals de meesten weten is Better Call Saul een spin-offserie van Breaking Bad. Inmiddels is deze serie alweer vier seizoenen lang en hebben we aardig inkijk gekregen in het karakter van Jimmy McGill, hebben we meer achtergrond van de criminelen Hector Salamanca en Gus Fring, en zien we aardig wat terug van een aantal favoriete personages uit Breaking Bad. In dit vierde seizoen, dat onlangs op Blu-Ray is verschenen, staat de relatie tussen Jimmy en Kim centraal, zien we hoe Gus Fring het kartel verder onder handen neemt nu Hector Salamanca is uitgeschakeld en krijgen we weer iets meer diepgang in het karakter van Mike.

We eindigden in het derde seizoen van Better Call Saul met de scène waar Chuck met huis en al in vlammen opging. De moeizame relatie tussen hem en Jimmy blijkt hiermee ten einde. Ergens wel jammer, want de frictie tussen die twee en het gecompliceerde karakter van Chuck an sich waren een intrigerende toevoeging aan de serie. Desalniettemin doet dit seizoen niet onder voor de vorige drie. Jimmy komt na de dood van Chuck in een rouwperiode terecht. Komt dit omdat hij werkelijk het verlies van zijn broer verwerkt? Of speelt schuldgevoel hier een grote rol?

Jimmy of Saul: naar wie kijken we?

Het lijkt een onderdeel van Jimmy waar we als kijker zelf onze (hopeloze) conclusie over mogen trekken en waarvan de producenten deze speculatie expres openlaten: Jimmy is een personage dat telkens schommelt tussen goed en slecht. Verder staat zijn relatie met Kim door zijn gedrag enorm onder druk. Wanneer hij tijdelijk geroyeerd wordt als advocaat probeert hij, al is het schoorvoetend, op het rechte pad te blijven. Toch gaat hem dit tegenstaan en neemt het sjacheren de overhand. Ook hier schommelt hij telkens, en moet Kim hem regelmatig uit penibele situaties helpen.

Intussen is Gus Fring aardig aan de weg aan het timmeren om zijn imperium naar hogere niveaus te tillen. Nu er een gat is ontstaan waar Hector Salamanca is weggevallen probeert hij de boel staande te houden, maar dit blijkt nog niet zo eenvoudig. Machtsverschuivingen en bende-oorlogen zijn een aantal obstakels waar hij mee te maken krijgt. Intussen begint hij met de gecompliceerde constructie van het meth-laboratorium onder de grond, waarbij hij Mike deze taak toevertrouwd. Mike gaat op zijn beurt op zoek naar een team om deze klus te gaan klaren.

‘Extra, extra! Read all about it!’

Dit vierde seizoen van Better Call Saul houdt de spanningsboog perfect op peil. De serie is overduidelijk van dezelfde makers van Breaking Bad, maar heeft tegelijk zijn eigen stijl en tempo. Waar Breaking Bad namelijk qua spanning steeds opgejaagder werd staat dit seizoen (en eigenlijk ook de voorgaande) van Better Call Saul minder in het teken van opzwepen en zit de spanning vaak in de onderliggende laag. Denk hierbij aan de spanning tussen de personages. Er hoeft op het scherm dus niet zo heel veel te gebeuren terwijl je toch op het puntje van je stoel af zit te wachten wat er gaat gebeuren.

Hoewel de serie van Better Call Saul natuurlijk ook te zien is op Netflix is het, voor fans althans, zeker de moeite waard om de Blu-Ray aan te schaffen. Er staan best wel wat leuke extra’s op. Naast de standaard verwijderde scènes is er een hele reeks gemaakt van instructievideo’s van Mike Ehrmantraut bij beveiligingsbedrijf Madrigal. Ook staan er vermakelijke bloopers op, een uitleg over hoe de constructie van het ‘superlab’ in de serie is uitgewerkt, en een uitleg over de karakterontwikkeling. Wel is het gek dat deze extra’s zijn verdeeld over de eerste en de derde schijf van de serie, terwijl ze in hetzelfde menu staan. Hierbij moet je dus telkens van schijfje wisselen als je ze wilt kijken.

Better Call Saul - Seizoen 4 (Blu-ray)
Better Call Saul - Seizoen 4 (Blu-ray)
€34,99