Recensie: Black Widow

Black Widow gaat verder waar Captain America: Civil War ophield en vertelt je het verhaal achter het personage Natasha Romanoff. Verwacht geen vele verwijzingen naar voorgaande Marvel-films of eerder verschenen personages uit dat universum. Het verhaal richt zich op Romanoff en dat werd wel eens tijd. Zij is toch een van de interessantste personages die het Marvel-universum te bieden heeft. Het is daarom jammer dat ze de humor best forceren op haar personage. Daar staat zij niet om bekend en dat leidt teveel af. Desondanks weet Johansson te schitteren als Natasha Romanoff en wordt goed bijgestaan door Florence Pugh als pleegzusje Yelena Belova.
7

Black Widow

Marvel is inmiddels al druk bezig met de vierde fase van hun universum. De televisieseries WandaVision, The Falcon and the Winter Soldier en het recentelijk verschenen Loki maken er al deel van uit. Ook wat betreft films zou die fase vorige jaar in gaan, maar dat is niet het geval door het coronavirus. Dit jaar moet het dan toch gebeuren, de eerste Marvel-films in het vierde universum komen naar de bioscoop. Dat heeft ze geen windeieren gelegd, het boekte veel winst in de bioscopen. Maar niet alleen de bioscopen profiteerde van deze film, Disney+ ook! Black Widow kwam namelijk op 9 juli ook uit op Disney+ tegen een extra financiële bijdrage.

De plannen voor een film over het personage Black Widow begonnen al in 2004. Toen verkreeg Lionsgate de rechten over de film, maar al snel werd duidelijk dat het niet ging werken en dus gingen de rechten weer terug naar Marvel. Het project lag toen een hele tijd stil tot Scarlett Johansson werd aangetrokken voor de rol van Black Widow. In 2017 werden er serieuze gesprekken gevoerd en vanwege de #MeToo-beweging werd er besproken dat het een daadkrachtige film moest worden voor vrouwen. In 2019 werd begonnen met het filmen en nu in 2021 kan je eindelijk genieten van deze film.

Cate Shortland

Regisseur Cate Shortland is geen bekende voor de meesten. Toch heeft zij wel een aantal interessante projecten gedaan in Australië, waar zij ook vandaan komt. Toch is zij benaderd door Johansson om de film te regisseren. Zij was namelijk erg verrast door de korte film Lore uit 2012. Lore kreeg ook meerdere internationale prijzen. Haar laatste grote project was Berlin Syndrome uit 2017. Kan zo’n relatief onbekende regisseur wel zo’n grote productie dragen? De studio heeft een grote zoektocht gehouden en uit bijna honderd mensen op de lijst is toch Cate Shortland gekozen.

Black Widow Scarlett Johansson

Waar in de tijdlijn?

Voor wie Avengers: Endgame heeft gekeken, weet dat het niet goed afloopt voor Black Widow. Er is daarom gekozen om deze film plaats te laten vinden na het einde van Captain America: Civil War. Natasha Romanoff is op de vlucht omdat zij het Sokovia-akkoord heeft overtreden. Wanneer zij tijdens het rustig houden wordt aangevallen door een mysterieuze persoon komt zij per toeval in aanraking met haar zusje in Boedapest. Daar leert zij dat de Red Room nog steeds bestaat en er nog vele Black Widows actief zijn onder generaal Dreykov. Voor Natasha, en haar zusje Yelena Belova, tijd om voor eens en altijd af te rekenen met Dreykov. Maar hoe pak je zoiets aan dan?

Tijd voor een familiereünie! Natasha en Yelena zijn opgevoed door de eerste Russische superheld, Alexei Shostakov. Hij was in zijn vroegere jaren bekend als de Red Guardian. Naast Alexei was er ook nog een moederpersoon aanwezig, namelijk de Black Widow Melina Vostokoff. Samen gaan zij als gezin de strijd aan tegen Dreykov en zijn leger van Black Widows. Yelena is tijdens een eerdere missie in contact gekomen met iets waarmee zij de geestelijke controle kan verbreken van de Black Widows.

Natasha Romanoff Black Widow Taskmaster

Een aparte film

Het personage Natasha Romanoff/Black Widow is best een serieus personage in de wereld van Marvel. Het is daarmee ook een aangenaam personage omdat ze een moreel kompas heeft en nog steeds boete doet voor haar verleden als Black Widow. Waar alle andere films wel eens linken naar elkaar, is dat niet echt het geval in Black Widow. Black Widow speelt zich in het verleden af en de enige verwijzingen komen in de vorm van verwijten naar Natasha als Avenger. De film richt daarmee zich volledig op Natasha en haar pleegfamilie. Verwacht daarom ook geen andere bekenden uit het Marvel-universum zoals een Captain America of Hawkeye. Wat je wel kunt verwachten is een Natasha Romanoff die weer haar bekende moves laat zien en waar ook de draak mee gestoken wordt door Yelena.

En laat dat nou ook de essentie zijn van deze film. De invloeden van Disney zijn weer duidelijk te merken in deze film. De geforceerde humor werkt op sommige momenten als het gaat om Alexei en Melina die elkaar weer zien na een tijdje. Maar de daaropvolgende ruzie aan tafel is totaal niet grappig. Het past ook niet bij het karakter Natasha Romanoff. In de voorgaande films was zij juist de verademing tussen de grappen van een Thor en Iron Man.

Leuke cast

Uiteraard wordt Natasha Romanoff weer gespeeld door Scarlett Johansson. Zoals gewoonlijk is zij gewoon heerlijk om naar te kijken. Het lijkt soms wel of zij is gemaakt voor deze rol. Helaas is het wel de laatste keer dat je haar kunt zien als Natasha Romanoff. Gelukkig zullen we Johansson vaker zien in andere films waarin zij kan uitblinken. Zo was zij vorig jaar nog genomineerd voor een Oscar voor haar rol in Marriage Story. Een andere actrice die goed aan de weg timmert is Florence Pugh. Zij speelt de rol van Yelena Belova en samen met Johansson weet zij de chemie tussen beide personages goed in beeld te brengen. David Harbour neemt de rol van Alexei op zich en dat weet hij echt leuk neer te zetten. Hij is heel humoristisch en zijn grappen werken daarom ook erg goed in de film. Zet daar dan ook nog een actrice als Rachel Weisz tegenover als Melina en je hebt een gouden duo.

Black Widow Natasha Romanoff Yelena Belova

En hoe nu verder?

De grappen werken dus wel in de film, maar niet in combinatie met haar personage en dat is best jammer, want Black Widow is zeker geen slechte film. Het is best een vermakelijke film en één waarbij je ook wel geniet van begin tot eind. Natasha Romanoff blijft gewoon een interessant personage om naar te kijken in het Marvel-universum. Het interessantste aan de hele film is toch wel de scène na de aftiteling. Daarmee wordt alvast een link gelegd met een andere Marvel-televisieserie die in de maak is, namelijk Hawkeye. Hawkeye moet ergens eind dit jaar nog verschijnen en Yelena zal daar dus een belangrijke rol in gaan spelen.

[Merchandise] Hole in the Wall Black Widow Maxi Poster
Score 3.7 van 5 sterren.
€14,95