Recensie: Black

Black is een film die je aangrijpt en je tot nadenken dwingt. Het is een ingrijpend verhaal en zeker geen film die je moet kijken als je een gezellige avond wil hebben. De acteurs, het camerawerk, de setting, de taal; vrijwel alles werkt mee om de film zeer realistisch over te laten komen. Al met al een film die je gezien moet hebben en die je zeker niet snel zal vergeten.
8

De pas vijftien jaar oude Mavela is lid van de beruchte jeugdbende de Black Bronx. Als ze opgepakt wordt voor het stelen van drank ontmoet ze op het politiebureau Marwan. Hij is lid van de rivaliserende 1080-ers en dus een jongen waar ze echt niet mee in aanraking mag komen. Het lot bepaalt anders en de twee worden halsoverkop verliefd op elkaar. Het duurt dan ook niet lang of ze moeten de keuze gaan maken; hun bende of de liefde.

Black werd in België al groot aangekondigd en er werd veel reclame voor gemaakt, maar in Nederland was dit iets minder, terwijl de film toch zeker de moeite waard is. Black werd geregisseerd door Adil El Arbi en Billal Fallah, beiden met Marokkaanse roots. Eerder maakten ze al samen de film Image die in België redelijk goed ontvangen werd en nu met Black lijken ze ook weer een prima film neergezet te hebben. Beide films spelen zich af in Brussel en er wordt dan ook gemixt Frans en Nederlands gesproken. Echter, in Black is de overheersende taal Frans.

BLACK (2)

Ze willen met hun films vooral de thema’s racisme en migratie gebruiken. Het is dan ook de missie van dit regisseursduo geworden om meer kleur te krijgen in de bioscopen. Daarvoor moesten ze dan ook wel even de straat op. De regisseurs besloten gebruik te maken van een uniek streetcasting-concept. Zo werden er Brusselse migrantenwijken bezocht op zoek naar acteurs en actrices in de dop. De onbekende acteurs en actrices zorgen er voor dat de film erg realistisch overkomt. Ook hoofdrolspeelster Martha Canga Antonio werd van de straat geplukt.

Martha speelt de rol van Mavela en doet dit vol overgave; ze heeft duidelijk talent. Er is eigenlijk geen moment in de film dat ze niet geloofwaardig overkomt. Het lijkt allemaal zo echt en absoluut niet gespeeld. Misschien dat dit komt omdat ze nooit een acteerles heeft gevolgd, maar misschien heeft ze gewoon heel veel talent. Hoe dan ook is hier duidelijk de juiste persoon voor de rol gecast. Ook tegenspeler Aboubakr Bensaihi zet een prima rol neer als Marwan. Iets minder overtuigend, maar zeker met evenveel enthousiasme.

Het verhaal doet in eerste instantie denken aan een moderne West Side Story, maar waar West Side Story een vrolijke familiemusical is geworden, is Black ruig, gewelddadig en één groot drama. Het lijkt er op dat de film gericht is op jongeren en doet een beetje denken aan de Nederlandse jongeren films als Spijt. Naarmate de film echter vordert wordt deze steeds gewelddadiger en harder, de sfeer slaat langzaamaan om. Opeens komt de film op een punt dat de leeftijdsrestrictie van 16 jaar soms nog wat weinig lijkt. Naast soms excessief geweld en uitbundige vrijpartijen komen er ook erg schokkende en realistisch ogende groepsverkrachtingen voorbij.

BLACK (8)

Voordat dit allemaal gebeurt begint de film nog rustig. De jonge Mavela wordt opgepakt en naar het politiebureau gebracht op het zelfde moment dat ook Marwan daar ondervraagd wordt. Het lijkt al gauw goed te klikken tussen die twee en ze gedragen zich als een jong, gelukkig koppel. Dit is alleen maar één kant van het verhaal. Mavela is namelijk lid van de bende de Black Bronx die uit alles behalve lieverdjes bestaat. En ook Marwan is niet helemaal onschuldig, want hij is lid van de 1080-ers. Deze lijken iets minder erg te zijn, maar het zijn toch absoluut geen brave burgers te noemen. Omgang tussen de zwarte Mavela van de Black Bronx en de Marokkaanse Marwan van de 1080-ers is natuurlijk een no-go en de vraag is dan ook hoelang dit goed zal gaan.

Terwijl de relatie tussen Mavela en Marwan steeds meer opbloeit hebben beide het in hun persoonlijke leven niet zo makkelijk. Mavela wordt steeds meer de bende ingezogen en vervreemdt van haar moeder. Marwan probeert juist het eerlijke pad op te gaan, al helemaal nu zijn broer in de gevangenis zit. Terwijl beide zo hun eigen problemen hebben met hun bendes en niet goed weten wat ze met hun leven moeten, lijkt het tussen de twee samen lange tijd goed te gaan. Zoals verwacht komt er uiteindelijk toch iemand achter de relatie van Mavela en Marwan en dit heeft verschrikkelijke gevolgen.

0 0