In het derde seizoen van de Scandinavische serie The Bridge, krijgt de Zweedse rechercheur Saga Norén wederom te maken met een reeks complexe moorden die allemaal op de een of andere manier met elkaar samenhangen. Door de ontwikkelingen uit seizoen twee, krijgt Saga hulp van een nieuwe Deense rechercheur: Hanne Thomson. De samenwerking is echter van korte duur en Henrik Sabroe wordt Saga’s partner in crime. Samen proberen ze te achterhalen wat de link is tussen de moorden en uiteraard wie er verantwoordelijk voor is. In de tussentijd worstelen Saga en Henrik ook met hun eigen persoonlijke problemen, en wordt vooral Saga zwaar op de proef gesteld.
Het derde seizoen van de populaire Zweedse/Deense misdaadserie The Bridge werd de afgelopen twee weken dagelijks uitgezonden door de NPO2. En daar zullen de fans, die nog niet de dvd in handen hadden, erg blij mee zijn. De serie lijkt net als voorgaande seizoenen voor een politieke inslag te kiezen met moorden op een voorstander van gendergelijkheid en een pater die homohuwelijken sluit in de kerk. Of is het allemaal een persoonlijke kwestie? Verhaallijnen lopen wederom door elkaar met personages waarvan het lang onduidelijk is hoe deze verbonden zijn met de moorden. Dit aspect is zo sterk dat je als kijker wel moet blijven kijken. Want hoe steekt het nu allemaal echt in elkaar? Sofia Helin is wederom terug als de Zweedse rechercheur Saga Norén en laat weer een ijzersterk stuk acteerwerk zien. Na twee seizoenen hebben we Saga’s karakter goed leren kennen, maar het derde seizoen gaat veel dieper in op Saga’s persoonlijke leven en verleden. Ze wordt door de terugkeer van haar moeder, die het verleden oprakelt, haar nieuwe collega Henrik, het verlies van een goede vriend, en nieuwe leidinggevende Linn Björkman zwaar op de proef gesteld. Saga’s partner crime is ditmaal Henrik, die gespeeld wordt door Thure Lindhardt. In de eerste aflevering maken we al kennis met deze twijfelachtige meneer, en het duurt nog wel even voordat we Henrik echt begrijpen. Dat is ook meteen weer het sterkste punt van de serie. Je blijft geboeid kijken omdat de serie zeer complex is: niet meteen is duidelijk wie welk doel dient en hoe hij/zij betrokken is bij het verhaal. Tot aan de laatste aflevering moeten verbindingen worden gelegd, en als je dan niet dagelijks kunt kijken, kan het best een verwarrende boel zijn.
Dit heeft zeker betrekking op de verhaallijn rondom de zwangere Jeanette (Sarah-Sofie Boussnina) en haar vriend Marc (Michael Slebsager), die constant al hun geld vergokt. Wat wel een punt van kritiek is, is dat niet alle verhaallijnen worden afgesloten. De eerste paar afleveringen, rondom de eerste moordzaak, bracht het onderzoek bij een vrouwelijke vlogger. Een vrouw die lijnrecht tegenover de beweringen stond van de overledene, en een twijfelachtige oplossing aan haar dochter biedt in de strijd tegen pesters. Hier wordt één keer aandacht aan geschonken, maar vervolgens zien we er niks meer van terug. Een ander los eindje is de verhaallijn van Annika (Louise Peterhoff), de begrafenisondernemer met een obsessie voor Claes (Reuben Sallmander). Over het algemeen hebben alle karakters uiteindelijk wel een verbinding met de moorden.
Andere karakters die terugkeren zijn John (Rafael Pettersson), de agent die gedurende het onderzoek zijn hulp biedt via de computer, en de hoofdofficieren van het Zweedse en Deense bureau: Hans (Dag Malmberg) en Lillian (Sara Boberg). Beide komen minder aan bod gedurende het onderzoek, maar hebben wel een groot aandeel in Saga’s persoonlijke gemoedstoestand. De momenten tussen Saga en Hans zijn soms zeer intens. Nieuw is Maria Kulle, als de nieuwe Zweedse hoofdinspecteur Linn. Kulle zet een goede performance neer, al krijg je door de ontwikkeling van de serie geen warme gevoelens voor de vrouw. Wie al helemaal niet op warme gevoelens hoeft te wachten is het karakter Marie-Louise (Ann Petrén), ofwel de moeder van Saga. Moeder en dochter hebben 20 jaar geen contact gehad en nu is ze terug om het leven van Saga compleet in de war te schoppen. Het effect is duidelijk zichtbaar en Saga ziet zichzelf fouten maken. Wie dat ook ziet is Linn, die haar duidelijk minder krediet geeft dan haar voorganger Hans.
De combinatie Saga/Henrik werkt bijna beter dan Saga/Martin. Martin (Kim Bodnia) was in de voorgaande seizoenen Saga’s partner, maar moet voorlopig binnen vier muren blijven. Zowel Saga en Henrik hebben hun persoonlijke issues, waardoor ze elkaar beter begrijpen dan degenen om hen heen. Henrik weet Saga goed aan te voelen en Saga voelt zich tot op zekere hoogte vertrouwd bij hem. Uiteindelijk lijkt deze samenwerking beter te werken en sterker te zijn dan de eerdere samenwerking tussen Saga en Martin, die toch meer moeite had met Saga’s karakter. Hun verleden is wat de twee rechercheurs samenbrengt.