Recensie: Brooklyn

Brooklyn is een geweldige film met een sterke cast en al minstens zo sterk scenario en regie. Jim Crowley weet er voor te zorgen dat Brooklyn geen emotionele tranentrekker wordt, maar dat de emoties die je voelt in de pas blijven bij wat de film je laat zien en dat is knap. Het acteerwerk is van een erg hoog niveau en het is niet meer dan terecht dat Saoirse Ronan genomineerd werd voor een Oscar. Vroeg of laat gaat ze ook zeker wel een Oscar mee naar huis nemen, voorspellen wij. Kortom, Brooklyn is een absolute aanrader!
9
Ellis is een meisje van rond de twintig jaar die samen met haar zus Rose in het kleine plaatsje Enniscorthy een vrij eenvoudig en oninteressant bestaan heeft. Om geld te verdienen werkt ze voor de vreselijk irritante Miss Kelly die een kruidenierszaak runt waarbij ze bepaalde klanten voortrekt op anderen en het personeel, waaronder Ellis, als honden behandelt. Het leven van Ellis gaat echter rigoureus veranderen omdat Rose voor haar heeft geregeld dat ze een nieuw leven kan beginnen in New York. Ze krijgt een baantje in een warenhuis en een fijne plek in een gerenommeerd pension. Ze zegt meteen haar baan op bij Miss Kelly, maar dan gaat het avontuur pas echt beginnen. En dat is nogal wat, even verhuizen naar een compleet ander land, waar je niemand kent en alle uitdagingen van dien.
Saoirse Ronan werd in 2007 bekend met haar goede rol in Atonement waarin ze speelde naast sterren als Keira Knightley. Op dat moment was ze nog maar dertien jaar oud, maar ze had al wel een Oscarnominatie op zak. Peter Jackson was ook zwaar onder de indruk van haar, waardoor hij haar castte voor een rol in zijn film The Lovely Bones. In 2011 liet ze zien dat ze zich nog steeds sterk ontwikkelde door haar zeer sterke rol in de film Hanna. En nu komt daar dan de rol in Brooklyn, en deze lijkt haar op het lijf geschreven te zijn. Ze is zelf ook net verhuisd naar Londen en kent de gevoelens van haar personage dus maar al te goed. Misschien dat ook mede daarom Brooklyn zo goed werkt.
brooklyn-1
Brooklyn is een echte romantische film. Geen romantische komedie zoals je er echt duizend in een dozijn voorbij ziet komen, maar gewoon romantiek. Ellis wordt in New York eerst overvallen door gevoelens van heimwee en dus eigenlijk liefde voor haar oorsprong, waarna ze zich langzaam begint te settelen en verliefd wordt op Tony. Als ze door omstandigheden weer terug moet naar Ierland is ze een sterkere vrouw die in de bloei van haar leven is en ook daar weer een soort liefde leert kennen met iemand waar ze voorheen niets van wilde weten. De romantiek komt dus zowel terug in liefde voor personen, maar ook in de keuzes van het hart, een gevoel van waar hoor ik nu echt? Het is deze combinatie die de romantiek van je scherm laat afspatten.
Het scenario voor Brooklyn werd geschreven door Nick Hornby die eerder al een film schreef die aardig in het straatje van Brooklyn past, namelijk An Education. De regie is in handen van Jim Crowley die het voor elkaar krijgt om niet te verzanden in emotioneel geharrewar, maar het verhaal authentiek houdt en nuchter blijft in zijn benadering van het geheel. Michael Brook was verantwoordelijk voor de soundtrack van de film, die geheel passend bij de beelden erg ingetogen en rustig op de achtergrond blijft. Met andere woorden: de productie zit erg sterk in elkaar.
Saoirse Ronan is ook in Brooklyn weer ijzersterk wat haar dan ook opnieuw een Oscarnominatie opleverde. Ze won hem nog niet, maar dat lijkt een kwestie van tijd. Ze speelt Ellis heel ingetogen maar weet op precies de juiste momenten door een blik of een houding net dat beetje meer te brengen wat de emotie goed overbrengt. Je voelt dan ook de gehele film met haar personage mee, en dat begint echt al in de kruidenierszaak van de vreselijke Miss Kelly, die overigens ook geweldig wordt neergezet door Brid Brennan. Je krijgt echt meteen een schijthekel aan dat mens. In Emory Cohen vindt Saoirse een fijne tegenspeler die haar goed aanvoelt en tegengas geeft waar dat nodig is. Hij was voorheen altijd een beetje bekend van de tegendraadse types, maar laat zich hier van een behoorlijk andere kant zien.
brooklyn-2
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de prachtige bijrolletjes. Hoe klein de rol ook is, de personages zijn erg goed uitgewerkt. De opvangmoeder in New York bijvoorbeeld, Ma Keogh een sterke rol van Julie Walters die een strenge maar rechtvaardige en meelevende vrouw neerzet. En wat te denken van Father Flood die gespeeld wordt door Jim Broadbent. Niet elke rol is even goed, maar bijna alle rollen zijn sterk gespeeld en dat maakt dat je nergens het gevoel hebt dát het om een bijrol gaat. De passie en het gevoel waarmee geacteerd wordt, gecombineerd met de sfeer van de tijd waarin de film zich afspeelt, het werkt allemaal wonderwel.
De Blu-ray van Brooklyn is voorzien van een leuke hoeveelheid bonusmateriaal, zo krijgen we verwijderde en langere scènes waar je optioneel ook het commentaar van de regisseur bij kunt aanzetten, en een aantal featurettes, opgedeeld in zes delen. Dit zijn zes korte filmpjes van niet langer dan een minuut of vier, waarin je een idee krijgt hoe de film tot stand is gekomen. Daarnaast hebben we nog een galerij met foto’s, de trailer van de film en het audiocommentaar bij de film. Al met al zeker niet slecht en hier zit voor de liefhebber zeker wel iets interessants bij. Het hoeft bijna niet meer gezegd te worden, maar de beeld- en geluidskwaliteit zijn uitstekend.