Recensie: Captain America: Civil War

Captain America: Civil War is eigenlijk alles wat je had verwacht van de Winter Soldier en heeft meer diepgang dan alle andere Marvel-films. Toch is de film ook weer niet compleet perfect. Daarnaast hebben alle voorgaande films natuurlijk geleid naar het resultaat dat Civil War oplevert. De acteurs spelen hun rollen beter dan ze ooit hebben gedaan en qua actie zit het ook allemaal wel snor. Voor iedereen die de Marvel-films toch al hoog had zitten is Civil War verplichte kost. Oh, en even blijven zitten natuurlijk bij de aftiteling, er volgen nog twee extra filmpjes.
9

Het is geen verborgen gegeven dat de Avengers overal waar ze de wereld redden, er ook een behoorlijke puinhoop achterlaten. De Verenigde Naties is hen inmiddels een beetje zat aan het raken, zeker wanneer ze bij hun nieuwste missie Wanda per ongeluk een groot aantal gewonden en doden achterlaten. Om de Avengers aan banden te leggen wordt door 117 landen het zogenaamde Sokovia Akkoord getekend en er wordt van de Avengers verlangt dat zij dit ook doen. Hier begint echter verdeeldheid te ontstaan. Tony Stark is van mening dat ze het moeten doen en met hem een aantal anderen, terwijl Steve Rogers (Captain America) daar tegen is. De Avengers komen lijnrecht tegenover elkaar te staan en als dan tijdens het tekenen van het akkoord er ook nog een bomaanslag plaatsvindt, gaat het helemaal mis.

Voor de eerste keer in de reeks worden de daden van de Avengers aan de kaak gesteld en zien we een tweestrijd in Tony Stark die inziet dat hun daden niet altijd te verantwoorden zijn. Het is dan ook de eerste keer dat we een diepere moraal zien bij een film van Marvel. Het verhaal is dan ook behoorlijk uitgebreid dit keer; er gebeurt veel in betrekkelijk korte tijd, dus je moet echt even je hoofd erbij houden om te weten hoe de vork in de steel zit. Laat dat nu precies zijn wat deze film van Marvel beter maakt dan zijn voorgangers.

civilwar-01

Niet alleen is Captain America: Civil War het podium voor een tweestrijd in de gevestigde orde, het is ook de basis voor de introductie van twee nieuwe personages voor het Marvel-universum. De eerste die we te zien krijgen is Black Panther, die zijn opwachting maakt nadat zijn vader komt te overlijden bij de bomaanslag tijdens het tekenen van het akkoord. Dit personage komt gelijk met een behoorlijke flair binnenzetten. Het andere nieuwe personage is Spider-Man die we leren kennen als een beetje een sulletje wanneer Tony Stark hem komt bezoeken. Als Spider-Man echter weet hij aardig kont te schoppen. Naast deze nieuwe personages, krijgen we ook veel meer te weten over de Winter Soldier.

Het verhaal dat geschreven werd door Christopher Markus en Stephen McFeely is zoals gezegd enorm uitgebreid en kan in het begin wat warrig overkomen wanneer we van het ene in het andere vallen, maar het valt allemaal keurig netjes in elkaar. Als kijker wordt je zelfs een beetje op het verkeerde been gezet af en toe, wat iets is dat we nog niet eerder hadden in de Marvel-films. Ieder personage heeft zo zijn eigen redenen om een kant te kiezen en geen van die keuzes is meteen makkelijk of voor de hand liggend. Al die keuzes brengen ons uiteindelijk naar de vliegveldscène die we in de trailers al hebben kunnen zien.

civilwar-02

Marvel-films zitten doorgaans boordevol actie en ook op dat gebied stelt Captain America: Civil War zeker niet teleur. Het is zelfs waarschijnlijk de film met de beste actiechoreografie van alle films tot nu toe. De actie is af en toe zo snel dat je amper nog weet waar je moet kijken. Spider-Man die door de lucht suist, Ant-Man die dan weer groot, dan weer klein is. War Machine die langs komt vliegen of een pijl van Hawkeye, die een kleine versie van Ant-Man met zich meeneemt. Spider-Man neemt daarnaast ook nog een bak humor mee. Toch voelt de manier waarop hij gerekruteerd wordt wel een beetje als opvulling op een reeds vol script.

Zoals verwacht zijn Chris Evans en Robert Downey Jr. het kloppend hart van Civil War en ze weten dit ook uitzonderlijk makkelijk te dragen. Ze komen volledig tot hun recht in deze film en spelen waarschijnlijk zelfs de beste vertolking van dit personage sinds ze zijn begonnen aan deze reeks. Hierbij krijgt Robert Downey Jr. de beste kans om te laten zien wat hij kan door zijn innerlijke tweestrijd. Niet eerder had zijn personage zoveel emotionele diepgang. Overigens spelen alle acteurs op hun best en is eigenlijk de enige missende Avenger dit keer de Hulk.

Avatar