Recensie: Central Intelligence

Een bijster originele film is Central Intelligence niet, maar dat maakt de film zeker niet minder vermakelijk. Dwayne Johnson en Kevin Hart vormen een ongewoon duo en spelen allebei een verfrissende rol. De andere rollen zijn eigenlijk niet heel belangrijk, maar het is wel leuk om een aantal bekende gezichten voorbij te zien komen. Op de blu-ray zijn veel extra's te vinden en dat maakt deze fysieke versie van de film eigenlijk wel het aanschaffen waard, voor de liefhebbers.
7

Calvin Joyner was vroeger op de middelbare school heel populair, maar nu leidt hij een saai leven als accountant. Alles verandert echter als een oude klasgenoot plotseling opduikt. Vroeger werd Robbie Weirdicht heel erg gepest, maar nu hij Bob Stone heet en CIA-agent is, leidt hij een behoorlijk spannend leven. Bob zegt Calvins hulp nodig te hebben en sleept hem mee zijn wereld in, vol schietpartijen, verraad en spionage. Calvin weet niet zo goed wat hij met Bob aan moet en al helemaal niet of hij hem wel kan vertrouwen. Helaas is er geen weg meer terug als ze eenmaal in een gevaarlijke situatie zijn beland.

De film begint 20 jaar geleden als we zien hoe dikke Robbie onder de douche staat te zingen. In de gymzaal krijgt The Golden Jet Calvin ondertussen een prijs uitgereikt omdat hij de meest veelbelovende leerling is. Als Robbie door een stel pesters naakt de gymzaal ingegooid wordt leent Calvin zijn jas aan hem uit om zich te kunnen bedekken. Dit maakt een enorme indruk op Robbie voor wie Calvin nu zijn grote held is. Nadat ze elkaar echter 20 jaar niet gezien hebben neemt Robbie, nu onder de naam Bob, weer contact op met Calvin.

Central Intelligence is een film van regisseur Rawson Marshall Thurber, onder andere bekend van de geslaagde komedie We’re the Millers. Wat verhaal betreft is deze film maar een clichématige actiekomedie: een ongewoon duo dat samenwerkt om iets van misdaad te bestrijden. Echter gaat het bij dit soort films vooral om de uitwerking, want eigenlijk is alles al een keer gedaan natuurlijk. Gelukkig is de uitwerking van deze film heel goed. Met een goede gekozen duo, prima actiescènes en goede dosis humor kom je al heel ver.

centralintelligence_1

Opvallend is dat Kevin Hart de rol van saaie accountant speelt, want dat is iets totaal anders dan dat hij normaal doet. Voor een keer is hij niet de hysterische, vlot pratende hyperkip. Tenminste, in het begin. Als de film eenmaal op gang is vervalt Hart weer in zijn oude gewoonte en neemt zijn piepstem weer de overhand. De rol van Dwayne “The Rock” Johnson is misschien nog wel verrassender. Hij slaagt erin om een semi-gestoorde onberekenbare vechtersbaas neer te zetten, in plaats van een serieuzer personage, zoals gewoonlijk.

Behalve dat beide acteurs een verfrissende rol spelen, doen ze dat dus ook nog eens heel erg goed. Zelfs als je helemaal geen fan bent van (een van) deze twee heren, zullen ze je wel degelijk aan het lachen krijgen. De grappen zijn goed getimed en zorgen regelmatig voor een harde lach. Verder zijn er geen memorabele personages in de film te vinden, maar het is wel leuk om een aantal bekende gezichten te zien. Zo is er een rol weggelegd voor Aaron Paul. Daarnaast zijn ook bekende komedie-acteurs als Jason Bateman en Melissa McCarthy.

De blu-ray is nog eens goed gevuld met extra’s. Om te beginnen zijn zowel de theater- als de extended-versie te kijken. Natuurlijk ontbreken ook de bloopers niet. Verder zijn er grappig extra’s in de vorm van een ‘Dance Off’ tussen Dwayne Johnson en een danser die Robbie Weirdicht speelt. Dat is niet nog niet alles, want er staan een minuten aan oneliners op en nog een aantal andere extra’s. Overigens kun je de film ook nog eens gratis streamen dankzij de Ultra Violet-code. Dat alles maakt deze blu-ray toch wel het aanschaffen waard.

0 0