Recensie: Charlie’s Angels

Een nieuwe generatie Charlie's Angels staat op om de wereld van een nieuwe dreiging te redden. Het verhaal is erg slecht te noemen en het script is niet al te best, maar toch blijft er - als je de film niet te serieus neemt - een erg leuke komedie over, met veel leuke grappen die veel mensen aan het lachen krijgen. Verder valt er eigenlijk niet zo heel veel over te zeggen, want filmtechnisch is het eigenlijk gewoon een slechte film, maar toch pakt het uiteindelijk uit als een erg vermakelijke komedie. Er is niet veel nieuws onder de zon, maar als je deze film zonder nadenken bekijkt, heb je een prima avond.
7

Charlie’s Angels zijn terug

Elena werkt als technicus voor een groot energiebedrijf dat op het punt staat om een revolutionaire techniek voor een draadloos stroomnetwerk op de markt te brengen. Het product heeft echter nog wel een aantal problemen, waardoor het als machtig wapen gebruikt kan worden als het in de verkeerde handen valt. De baas van Elena is niet voor rede vatbaar, dus schakelt ze de hulp in van Charlie’s Angels. Samen moeten ze zorgen dat het technische snufje uit handen blijft van kwaadwillenden. Dat gaat niet zonder slag of stoot, want er blijken genoeg belangstellenden die met plezier de vrouwelijke spionnen uit de weg willen ruimen.

Charlie’s Angels is een reboot van de franchise die begon in de jaren zeventig. Van 1976 tot 1981 werd de gelijknamige serie uitgezonden en in 2000 en 2003 verschenen er twee films, wederom onder dezelfde naam. In 2011 werd er opnieuw een serie met dezelfde naam gemaakt. Nu, 44 jaar na de oorspronkelijke Charlie’s Angels, is het tijd voor een nieuwe film – verrassend genoeg met dezelfde naam. Ondanks dat iedereen Charlie’s Angels wel kent, heeft het niet een hele goede reputatie als het gaat om goede films. Kan regisseuse Elizabeth Banks daar nu verandering in brengen?

Zeer slecht verhaal…

Om te beginnen is Charlie’s Angels is een erg vermakelijke film. Er zit veel humor in die veel mensen aan het lachen krijgt en het tempo is prima. Nergens verveelt de film, mits je het niet te serieus neemt. Het verhaal rammelt namelijk aan alle kanten. Te beginnen met de dreiging van een machtig wapen, dat helemaal niet ernstig overkomt – de uitleg over wat het is verklaart eigenlijk niks. Het moet vooral interessant overkomen door het gebruik van technisch klinkende woorden als blockchain. Ook is die technologie als wapen alleen krachtig als het daadwerkelijk op de markt komt en zoveel mogelijk mensen het in hun bezit hebben, maar dat gegeven lijkt te worden vergeten als de prototypes eenmaal gestolen zijn. Uiteindelijk heeft het ongeveer dezelfde functie als een bom en klinkt het zo gevaarlijk allemaal niet.

Zo zijn er veel meer problemen met het verhaal, maar ook de spectaculair bedoelde achtervolgingsscène is een lachertje. De Angels worden nagezeten door een huurmoordenaar (beiden in een auto), die een volledig magazijn op ze leeg schiet. Pas bij de laatste kogel breekt de achteruit van hun auto, terwijl een van de Angels doodleuk vanuit het dakraam terug staat schieten. Wat volgt zijn nog veel meer kansen om elkaar uit de weg te ruimen, maar die worden allemaal gemist. Natuurlijk omdat die personages niet dood mogen gaan voor het verhaal, maar het is wel een teken van een slecht script. Van de spionnen, de menselijke vechtmachines, verwacht je toch wel iets meer. Dit en nog meer maakt dat de film inconsistent is.

… maar erg grappig

Daarom kun je het beste de film niet serieus nemen, zodat het niet meer is dan een erg grappige komedie. Met namen Kristen Stewart (als Sabina Wilson) is hilarisch met veel scherpe opmerkingen, een beetje slapstick en vooral een alleszeggende gezichtsuitdrukking. Ella Balinska (als Jane Kano) valt wat minder op en is er vooral ter ondersteuning. Naomi Scott (als Elena Houghlin) krijgt ook een aantal lachers op de hand en speelt verder gewoon een erg leuke rol. Tot slot speelt ook regisseuse Elizabeth Banks een grote rol als de baas van de Angels. Ook voor Patrick Stewart is er een belangrijk deel weggelegd. Andere castleden zijn onder andere Djimon Hounsou, Sam Claflin, Jonathan Tucker, Nat Faxon, Chris Pang, Luis Gerardo Méndez en Noah Centineo.

Verder valt er eigenlijk niet zo heel veel over te zeggen, want filmtechnisch is het eigenlijk gewoon een slechte film, maar toch pakt het uiteindelijk uit als een erg grappige komedie. Er is niet veel nieuws onder de zon, maar als je deze film zonder nadenken bekijkt, heb je een prima avond. Voor de liefhebbers van de franchise komen er nog de nodige referenties en cameos voorbij naar de vorige generaties Angels.