Recensie: Cold Pursuit

In Cold Pursuit begint Liam Neeson aan een grote wraakactie nadat zijn zoon vermoord is door een drugskartel. Het is echter geen typische film zoals je misschien gewend bent met Liam Neeson in de hoofdrol. Er is namelijk geprobeerd om de film een beetje zwarte humor mee te geven. Helemaal geslaagd is dit echter niet en al met al is de film uiteindelijk maar matig te noemen.
5.5

Burger van het jaar

In een luxueus skigebied in de Rocky Mountain wordt de hardwerkende sneeuwruimer Nels Coxman benoemd tot ‘burger van het jaar’. Een hele eer natuurlijk, maar verdient hij die titel eigenlijk wel? Op het moment dat hij deze uitgereikt krijgt misschien nog wel, maar het duurt niet lang of Coxman ontpopt zich tot een heel ander persoon. De katalysator voor deze verandering? De dood van zijn zoon. De politie doet het af als een normale drugsoverdosis, maar Coxman raakt er al snel van overtuigd dat er meer achter zit.

De rustige sneeuwruimer besluit vervolgens om het heft in eigen handen te nemen en komt al gauw op het spoor van een drugsbende. Gedaan is het met de burger van het jaar, Coxman ruimt vakkundig elke bendelid een voor een uit de weg tot hij steeds dichter bij de kopman komt. Zonder dat dit echter zijn bedoeling was, zorgt hij ervoor dat er ondertussen een bende-oorlog uitbreekt tussen het drugskartel waar hij achteraan zit en de Indianen die het voor het zeggen hebben in het stadje waar Coxman woont. Gedaan is het met de rust en de plaatselijke politie heeft geen idee wat te doen.

Zwarte humor

De hoofdrol in Cold Pursuit wordt gespeeld door Liam Neeson en dan weet je het eigenlijk wel. Het is een vermakelijke actiefilm, zonder al te veel inhoud. Of toch niet? Cold Pursuit is zeker een film met wat actie en zonder al te veel inhoud, maar is toch ook net even wat anders als de films die we normaal gewend zijn met Liam Neeson in de hoofdrol. Dit komt vooral door de flinke portie zwarte humor die deze film bevat.

Vooral in het begin van de film komen de momenten die waarschijnlijk humoristisch bedoeld zijn niet helemaal goed uit de verf, maar naarmate de film vordert wordt dit gelukkig iets beter. Een terugkerende grap in de film is dat iedereen die overlijdt even kort met (bij)naam als titel in beeld komt met een kruisje erbij. De Indianen die later in de film verschijnen zorgen ook nog voor een klein beetje komedie, maar al met al is de ironische knipoog die de film probeert te geven toch niet echt geslaagd te noemen.

Matig

Net als de humor is ook het acteerwerk wat matig. Liam Neeson doet wat hij normaal ook doet, maar dan zonder erg veel overtuigingskracht. En ook de overige belangrijke spelers (Tom Bateman, Emmy Rossum en Laura Dern bijvoorbeeld) weten niet echt een glansrol neer te zetten. Eigenlijk alles aan de film is gewoon matig te noemen en het is dan ook de vraag waarom deze überhaupt gemaakt is. Cold Pursuit is namelijk een remake van de Noorse film Kraftidioten (In Order of Disappearance) uit 2014, die beduidend beter scoort. Beide films zijn overigens van dezelfde regisseur, Hans Petter Moland.

Kan je wat zwarte humor wel waarderen en ben je toevallig een groot fan van Liam Neeson? Dan is het misschien wel leuk om deze film te kijken. Hoewel alles matig is weet deze uiteindelijk wel boeiend genoeg te blijven om de film uit te zitten. Op het einde wordt deze zelfs nog steeds een stukje beter. Jammer is dat er op de dvd/blu-ray verder geen extra’s staan, dus daarvoor hoef je deze in ieder geval niet te kopen.

Cold Pursuit (Blu-ray)
Cold Pursuit (Blu-ray)
Met o.a. Liam Neeson in de hoofdrol