Recensie: Community – Seizoen 6

Het is natuurlijk een risico om personages in te wisselen voor nieuwe typetjes, maar omdat Community dit zo letterlijk adresseert pakt het erg goed uit. Bovendien is Frankie een verrassend leuke toevoeging aan de groep. De serie voelt weer als vanouds met veel meta-humor, inside jokes en een lichte ontwikkeling in de personages. We mogen in onze handjes knijpen dat dit seizoen nog op dvd is verschenen, want of er nog een film komt waar Abed zo op hoopt is vooralsnog onduidelijk.
8.5

De serie die al een cultstatus ontwikkelde tijdens de productie heeft zijn laatste seizoen uitgebracht op dvd. Dat is bijzonder, want nadat NBC de stekker eruit trok nam Yahoo het stokje over en ging Community verder als web-serie. Ondanks dat seizoen 6 dus nooit op televisie is verschenen is deze nu wel te koop op schijf. Met wederom een kleine wijziging in de cast gaat het leven op community college Greendale net zo chaotisch verder als altijd.

Halverwege seizoen 5 verliet Troy de serie vanwege persoonlijke redenen, waardoor zijn vaste, door film geobsedeerde maatje Abed er alleen voor kwam te staan. Ook verliet de oude Pierce de serie vanwege ruzie met de producers, en keert Shirley niet terug omdat actrice Yvette Nicole Brown voor haar zieke vader moest zorgen. Maar de uitdaging werd nog groter om een zesde seizoen te maken, want eind seizoen 5 zijn alle vrienden afgestudeerd en zijn ze geen klasgenoten meer, zoals de serie in de allereerste aflevering ooit begon. In plaats daarvan blijven ze hangen om Dean Pelton te assisteren met het runnen van de school, in de vorm van de Save Greendale Committee, met Jeff als leraar rechten. Wat er in de praktijk op neer komt dat de vriendengroep weer de hele dag in een klaslokaal rondhangt en hun best doet om niet al te veel serieuze dingen te doen.

Seizoen 6 sluit dus niet zo strak aan op seizoen 5, maar dat was ook al het geval bij seizoen 4 en seizoen 5. Ondanks dat de eerste aflevering van het nieuwe seizoen hierdoor een beetje onwennig aanvoelt, is deze breuk ook wel logisch: aan het eind van het seizoen wist niemand of de serie nog een volgend seizoen zou krijgen. Om het wegvallen van Troy, Pierce en Shirley op te vangen worden in de eerste twee afleveringen twee nieuwe personages geïntroduceerd: Frankie (Paget Brewster) en Elroy (Keith David). Frankie is de assistent van Dean de decaan en leider van het comité. In eerste instantie is ze heel stijf maar langzaamaan blijkt dat ze bijna net zulke autistische trekjes heeft als Abed. Zij begrijpt Abed dan ook beter dan de meesten en ze vormen een verrassend sterk duo – tot ergernis van Jeff die Abed graag onder zijn hoede neemt. Elroy ontmoet de groep als de Dean een Virtual Reality systeem aanschaft, die hij heeft gekocht bij Elroy. Hij woonde tot die tijd in een gammele camper en denkt een moderne technicus te zijn, maar is eigenlijk een vervanger van Pierce: de oude lul die eigenlijk altijd buiten de groep valt, maar er toch altijd bij is.

community-601-20141121-tp-0168_q1at1Die veranderingen in de groep worden niet ongeadresseerd doorgevoerd: zonder er doekjes om te vinden wordt Frankie ‘de witte Shirley’ genoemd en Elroy ‘de zwarte Pierce’. Community zou Community niet zijn als het zichzelf niet zou zien als een sitcom, meestal aangevoerd door Abed. Zo zijn er weer verschillende afleveringen waarin Abed opnieuw moeite heeft met de realiteit en de televisiewereld uit elkaar te houden, en verwijst hij soms letterlijk naar eerdere gebeurtenissen (“Ik weet dat we in seizoen 2 hebben besloten dat dit geen tv-show is, maar ik ben van mening veranderd”). Hoewel Abed veel aanwezig is in dit seizoen – vaak in een ruzie met Jeff – maakt hij niet zo’n grote ontwikkeling mee als in seizoen 5. In dit seizoen staan niet zozeer bepaalde personages centraal maar is de school zelf het onderwerp. Na vijf seizoenen met absurde gebeurtenissen valt Greendale eindelijk door de mand als organisatie die z’n zaakjes absoluut niet op orde heeft.

Hoewel Community meestal afstand houdt van de politieke agenda, zijn er een aantal afleveringen die duidelijk de linkse ondertoon weerspiegelen. Zo wordt Dean Pelton in de aflevering Queer Studies & Advanced Waxing min of meer gedwongen om aan het bestuur openlijk als homoseksueel uit de kast te komen zodat de school indirect extra geld kan krijgen, maar hij denkt liever niet in hokjes: “I’m not openly anything, and gay doesn’t begin to cover it.”. Ook wordt vrijheid van meningsuiting aan de tand gevoeld in Basic Email Security, waarin een hacker alle e-mails van de schoolleiding en leerlingen openbaar dreigt te maken, tenzij een optreden van de racistische grappenmaker Gupta Gupti Gupta geannuleerd wordt. Dat stelt de politiek correcte Britta voor een dilemma: racisme is niet oké, maar in het kader van een optreden moet je kunnen doen en zeggen wat je wilt.

community-season-6-review

Waar seizoen 4 een rare uitschieter maakte in zijn visuele stijl (te wijten aan een stel nieuwe schrijvers van de serie) is dit seizoen weer als vanouds. Op de dvd vind je nog enkele extra’s, zoals bloopers (altijd leuk) en wat zogenaamde “Community weetjes”. Naast de reguliere avonturen eindigt elke aflevering met een losse clip die in meer of mindere mate met de aflevering te maken heeft. Zo heeft Shirley nog één gastoptreden in een zogenaamde spin-off, voeren compleet onbekende acteurs een quasi-serieuze ruzie op over een heel klein detail uit de aflevering, of zien we een scène uit één van Abeds fantasiewerelden. Ook andere personages uit eerdere seizoenen keren terug voor een gastrol: de Subway-man, Garrett de nerd en op de meest onnodige momenten de oud-leraar en geestelijk instabiele Chang. Natuurlijk moet ook in dit seizoen een paintball-aflevering zitten en eindigt de serie met hoog meta-gehalte: hoe zou seizoen 7 eruit zien als Community een serie was, vraagt de groep zich af.

Het maken van een eigen speelfilm was de aanleiding om de opleiding Film- en Televisiewetenschappen te volgen. Nu kijkt hij films uit elke periode, (bijna) elk genre en verschillende series. Een favoriete film is moeilijk te bepalen, maar het werk van Quentin Tarantino of Christopher Nolan doet het altijd goed.

0 0