Recensie: Creed

Creed is misschien wel de verrassing van het begin van 2016. Het is een vermakelijke film waarin Stallone weer schittert als Rocky. Toch is de koek nu echt op voor Rocky en kan mag zijn verhaallijn nu wel stoppen. Michael B. Jordan weet desondanks ook de rol goed naar zich toe te trekken. Dit komt vooral doordat je als kijker snel geneigd ben om hem zielig te vinden en daarmee steun je hem in zijn ambitie om uit zijn vaders schaduw te stappen. Laten we hopen dat Stallone, met misschien wel zijn laatste Rocky optreden, de Oscar eind februari mag ophalen voor beste mannelijke bijrol.
7

Opgegroeid bij pleeggezinnen en uiteindelijk beland in de jeugdgevangenis. Dat is de geschiedenis van Adonis Johnson. Een jongen die opgegroeid is zonder vader en een moeder die komt te overlijden als hij nog jong is. Het vechten zit hem in zijn bloed en dat brengt hem dan ook in grote problemen. Hij wordt opgevangen door Mary Anne Creed die hem weet te vertellen dat zijn vader één van de grootste bokslegendes is, Apollo Creed.

Creed vertelt je het verhaal van een Adonis Johnson die graag wel een potje vecht. Nadat hij door Apollo Creeds weduwe wordt opgevangen, krijgt hij een mooi en simpel leven. Studeert, krijgt een baan en uiteindelijk een mooie promotie. Toch kruipt het bloed van een ware vechter in hem. Hij besluit om een professionele bokser te worden nadat hij al menig wedstrijd heeft gewonnen in de illegale Mexicaanse bokswedstrijden. Echter raakt hij overmoedig en krijgt hij al snel zijn eerste raken klappen. Met een lesje nederigheid op zak gaat hij naar de man toe die hem moet trainen, zijn vaders grootste rivaal: Rocky Balboa.

Creed-Movie-Rocky-Trailer

Na een afwezigheid van negen jaar wordt Sylverster Stallone’s Rocky weer uit de kast getoverd. In 2006 kwam Rocky Balboa uit waarin hij voor het laatst gezien werd als actief bokser. In Creed doet hij het rustiger aan, heeft hij een restaurant en geniet hij van het leven. Toch kan hij de verleiding niet weerstaan om Adonis te trainen. Er ontstaat tussen beiden een familiaire band en zodoende komt Adonis ook meer te weten over wie zijn vader nu precies was. Toch wilt Adonis meer, uit de schaduw stappen en op eigen houtje de beste bokser te worden zonder de naam Creed te dragen.

Adonis wordt gespeeld door Michael B. Jordan die hiermee een sterke rol weet neer te zetten. Na zijn rol in het teleurstellende Fantastic Four is het toch tijd om klappen te incasseren. En dat is geslaagd, Jordan weet zijn emoties goed over te brengen op het scherm. Ieder woord geloof je gelijk en naarmate de film vordert, krijg je ook meer sympathie voor deze jongen. Dit kan echter niet gezegd worden over zijn tegenspeelster, Tessa Thompson. Zij speelt de luidruchtige onderbuurvrouw die uiteindelijk zijn vriendin wordt. Het komt allemaal net iets te geforceerd over en daarmee ook ongeloofwaardig. Daarnaast wordt zij echt neergezet als opvulling voor het leven van Adonis en heeft zij weinig ontwikkeling in het verhaal. Uiteraard kan dit niet gezegd worden van Stallone. Wat hij doet, doet hij ook goed. De gebreken die bij Stallone’s leeftijd horen komt ook goed terug in zijn acteren. Verwacht dus geen fitte Rocky die zelf de ring in stapt om om zich heen te slaan. Stallone weet juist voor het eerst Rocky als een emotioneel personage neer te zetten. Het mag dan ook geen wonder zijn dat hij genomineerd is voor een Oscar. Dit is zijn derde nominatie en misschien wordt dit wel zijn eerste gewonnen Oscar ooit.

65435

Het meest spectaculaire ligt hem misschien wel in het juiste camerawerk. De gevechten worden op een professionele manier in beeld gebracht. Deze gevechten geven je daarmee ook een gevoel dat je een echte wedstrijd aan het kijken bent. Overigens is dit ook te danken aan de mensen die meegewerkt hebben als acteur aan Creed. Zo heeft men twee professionele boksers gevraagd om mee te werken aan Creed. Zo neemt Gabriel Rosado als Leo ‘The Lion’ Sporino het de eerste keer op tegen Adonis. Toch blijft de klapper hét gevecht tegen ‘Pretty’ Rick Conlan, gespeeld door Tony Bellew. Deze Bellew is al drie keer Heavyweight kampioen geworden in de Amateur Boxing Association of England en in Europa draait hij mee in de top. Dit zijn de jongens die een film als Creed misschien nog wel geloofwaardiger weten neer te zetten.

0 0