Recensie: Crimson Peak

Crimson Peak schepte hoge verwachtingen voor de première, maar kon die helaas niet waarmaken. Hoewel de film visueel erg sterk is, ontbreekt het echt aan een goed verhaal. Die is namelijk flinterdun en is totaal niet verrassend. De plotwendingen zie je al van mijlenver aankomen en dat is jammer, want ook met het acteertalent zit het wel goed. Regisseur Guillermo del Toro heeft zich in het verleden al vaker bewezen, maar weet met deze film toch niet te overtuigen. De film is ook wel erg aan de lange kant, wat het gebrek aan een goed verhaal alleen nog maar duidelijker maakt.
6.5

De ambitieuze schrijfster Edith Cushing laat haar verleden achter door te kiezen voor een leven met een onbekende buitenstaander, in plaats van haar liefde voor een jeugdvriend uit te spreken. Ze trekt in bij de charmante Thomas Sharpe in zijn spookachtige huis, dat gebouwd is op een ondergrond van bloedrode klei. Al snel ontdekt ze dat het landgoed een huiveringwekkend en mysterieus verleden heeft, wat het prille geluk behoorlijk in de weg staat.

Crimson Peak is een dramahorror geschreven en geregisseerd door Guillermo del Toro. Deze naam doet waarschijnlijk meteen een belletje rinkelen, want hij is de man achter onder andere de Hellboy-films, Pan’s Labyrinth en The Devil’s Backbone. Ook in Crimson Peak weet hij weer een schitterende setting te creëren, met veel oog voor detail. Eigenlijk is rood de enige kleur die eruit springt, want verder is alles of erg donker of heel wit. Ook de geesten hebben een rode kleur. Dit geeft op zich een sterk effect, maar helaas zijn ze niet overtuigend genoeg. Dat terwijl de geesten wel door echt acteurs gespeeld worden.

Crimson Peak

Op visueel gebied ziet de film er over het algemeen dus geweldig uit, maar helaas blijft het verhaal wel erg achter. Deze stelt namelijk maar vrij weinig voor en is zeker niet genoeg om twee uur lang te blijven boeien. Het is vrij rechttoe rechtaan en lijkt niet eens te proberen iets verrassends te doen. De plotwending op het einde zie je ook al van mijlenver aankomen en dat is gewoon erg jammer. Toch is het wel fijn om te zien dat de film verder nagenoeg vrij is van die vreselijke schrikmomenten, en het moet hebben van de griezelige en beklemmende sfeer.

In de hoofdrol zien we Mia Wasikowska, die de rol van Edith Crushing op zich neemt. De actrice is onder andere bekend van Tim Burtons Alice in Wonderland, waarin zij de jonge, naïeve Alice speelt. In deze film zet Wasikowska een prima rol neer, maar een karakter dat je nog een tijd bij zal blijven is het niet. Nee, Jessica Chastain steelt eigenlijk de show als Lucille Sharpe, die ook in het huis woont waar haar broer Thomas samen met zijn nieuwe liefde intrekken. Ze weet een vinnig karakter neer te zetten, die je ook nog een zeker ontwikkeling door ziet maken. De rol van haar filmbroer wordt gespeeld door Tom Hiddleston, die onder andere bekend is als Loki uit de Thor- en The Avengers-films. Kortom, aan het acteertalent ligt het in ieder geval niet.

crimson-peak-tom-hiddleston-jessica-chastain

De blu-ray is goed gevuld met een flinke dosis extra’s. Er is een reeks making-of filmpjes die laten zien hoe bepaalde dingen in de film tot stand zijn gekomen. Daarnaast praten de regisseur en de acteurs over verschillende stukken uit de film. Ook zijn er verwijderde scènes te bekijken. Alles bij elkaar kun je nog eens meer dan uur zoet zijn aan de extra’s. Bovendien krijg je er ook nog een UltraViolet-code bij, zodat je film kan streamen en op elke gewenst platform kan zien. Verder is de kwaliteit natuurlijk zo als je die mag verwachten van een blu-ray.