Recensie: Daddy’s Home

Helaas is Daddy’s Home niet de grappige komedie die de trailer, de cast en scriptschrijver deden vermoeden. Naast de voorspelbaarheid is de film voor de kijker ook vaak frustrerend en leveren diverse momenten plaatsvervangende schaamte op. Mark Wahlberg en Will Ferrell zetten hun personages op de best mogelijke wijze neer en naarmate de film vordert, wordt de interactie minder pijnlijk om naar te kijken. Ondanks het matige succes van de film komt er een vervolg aan, en hopelijk zien we daar John Cena ook in terug!
5

Brad Whitaker lijkt het gezinsleven helemaal te begrijpen, of toch niet? Brad is getrouwd met Sara en is de stiefvader van haar twee kinderen Megan en Dylan. Door een vreemd ongelukje bij de tandarts kan hij zelf geen kinderen krijgen, maar hij lijkt daar als stiefvader vrede mee te hebben. Brad is de betrokken vader die hoopt een echte papa voor Megan en Dylan te kunnen zijn. Wanneer de biologische vader van de kinderen op de stoep staat, voelt Brad zich bedreigd en zet hij alles op alles om zich te bewijzen als de beste vader.

Het trio dat achter deze grappig bedoelde film zit, bestaat uit Sean Anders, Brian Burns en John Morris. Alle drie zijn ze niet onbekend in het komische genre en hebben ze vaker samengewerkt. Anders en Morris zijn ook verantwoordelijk voor de scripts van onder andere de films Horrible Bosses 2, She’s out of my League en We’re the Millers. Het zijn niet de meest hoogstaande films, maar bieden wel genoeg vermaak voor een gezellig avondje. Reden genoeg om te denken dat Daddy’s Home net zo vermakelijk is. In de hoofdrollen zien we Mark Wahlberg en Will Ferrell. Ferrell, die zich wel uit de voeten weet in dit genre, neemt de rol van de sullige stiefvader Brad op zich. Naast Brads niet veelzeggende werk besteedt hij veel tijd aan het coachen en begeleiden van kinderactiviteiten. Al snel moet Brad het opnemen tegen Wahlbergs karakter Dusty: de biologische stoere vader met een motor.

daddyshome2-xlargeDusty is Brads tegenpool. Hij doet niet aan regeltjes en heeft een totaal ander beeld van het vaderschap. Dat hij zijn kinderen en vrouw jaren geleden heeft achtergelaten, maakt voor het verhaal niet veel uit. Dusty probeert op diverse manieren Brads rol als vader op zich te nemen en zijn kinderen zijn vanwege zijn ruige karaktertrekken gek op hem. Een leuke bijrol is weggelegd voor Hannibal Buress, die de rol van klusjesman Griff op zich neemt. Hij is meer een sidekick die af en toe voorbij komt met een grappige opmerking.

Helaas is Daddy’s Home vaak flauw, frustrerend en zijn er bovendien scènes die zorgen voor plaatsvervangende schaamte. Dit heeft niet zo zeer te maken met de acteerprestaties van Wahlberg of Ferrell, maar meer met het script. Ferrells karakter Brad is zo slap en beïnvloedbaar door wat de stoere Dusty hem vertelt, dat het pijnlijk is om naar te kijken. Dusty weet met zijn charme iedereen om zijn vinger te winden, maar voornamelijk voor Brad zorgt dat voor meerdere hachelijke momenten. Er zijn echter ook momenten die uitermate grappig zijn en de makers hebben het beste voor het laatst bewaard, waar we kennis maken met een andere biologische vader die gespeeld wordt door John Cena. Maar helaas zijn de komische momenten op één hand te tellen.

mark-wahlberg-daddys-homeDe film laat eigenlijk twee manieren van opvoeden zien: Brads rustige manier waar alles binnen de lijntjes blijft, en Dusty’s ruige manier die de kinderen liever leert vechten en stoere actieve dingen te doen. De beste manier zit er waarschijnlijk tussenin, al zijn de meningen van de twee vaders daarover verdeeld. Naarmate de film vordert wordt de interactie tussen Brad en Dusty dragelijker, al is de film behoorlijk voorspelbaar – wat minder erg is dan het frustrerende aspect van de film. Een pluspunt echter is dat Daddy’s Home niet eindigt met een lading aan feel-good elementen, maar met een interessante cliffhanger. Het is zelfs zo dat er een vervolg aankomt met zowel Mark Wahlberg als Will Ferrell in de hoofdrollen.

Voor degene die na het zien van de film nog niet genoeg hebben gehad, de Blu-ray biedt een tal van extra’s. Zo zijn er diverse bloopers, verwijderde scènes, een making of en stunts bij de extra’s opgenomen.