Recensie: Daddy’s Home

Toch is het jammer dat de makers deze film niet naar een hoger niveau hebben weten te tillen, want de potentie was er zeker. De sfeer over het algemeen is goed en de hoofdrolspelers lijken een goede klik te hebben, ook al staan hun filmpersonages lijnrecht tegenover elkaar. Om een bovengemiddelde komedie te zijn hadden de makers echt met een minder clichématig verhaal moeten komen en had het niveau van de grappen ook zeker nog wel omhoog gekund. Het is niet direct een film die je in de bioscoop gezien moet hebben, maar ook niet een die je absoluut moet mijden.
6

Het grootste doel in het leven van Brad is om een goede stiefvader te zijn voor de kinderen van zijn vrouw. Hij is een ontzettende goedzak en laat heel erg over zich heen lopen. Als dan plots de biologische vader van zijn stiefkinderen opduikt in het leven van zijn gezin, heeft hij het idee dat hij zich moet bewijzen. Er ontstaat een strijd tussen hem en de ex-man van zijn vrouw, Dusty. Beiden heren doen er alles aan om de kinderen voor zich te winnen.

De rol van zachtaardige stiefvader wordt gespeeld door Will Ferrell, die zeker geen onbekende is in het komediegenre. Zijn carrière gaat al heel wat jaartjes mee en hij is onder andere bekend als Ron Burgundy uit de Anchorman-films. Een prima castkeuze, want hij is meteen geloofwaardig als de sullige, maar hardwerkende Brad. Mark Wahlberg speelt als Dusty eigenlijk een compleet tegenovergestelde rol, namelijk die van een ruige man met een hekel aan regeltjes en die het vaderschap een totaal andere invulling geeft. Hij weet iedereen om zijn vinger te winden en vooral Brad blijkt daar extreem gevoelig voor, waardoor hij zich eigenlijk ongewild in moeilijke situaties werkt.

DaddysHome_1

Een erg bijzondere productie is deze film zeker niet, want het verhaal is zo cliché als maar kan. Bij elk scène kun je voorspellen hoe de volgende zal gaan, maar gek genoeg is dat zo erg nog niet. Ondanks dat Daddy’s Home het niet moet hebben van originaliteit, is deze film met vlagen wel ontzettend grappig. Als de humor je een beetje ligt zal je ongetwijfeld een paar keer in lachen uitbarsten en buiten die momenten om kijkt de film ook gewoon lekker weg. Wat dan weer wel opvallend is voor een komediefilm, is dat het niet eindigt met een hoop drama of romantiek, maar juist met de meest grappige scènes.

De humor is vooral behoorlijk flauw en voorspelbaar, maar met een goede timing komen zelfs die grappen goed uit de verf. Verwacht zeker dus geen briljante originele grappen of iets dat niet al eens eerder is gedaan in het genre, maar het is ook niet eenvoudig om nu nog met een briljante komediefilm te komen die barst van de originaliteit. Dat de film nergens vervelend wordt is wat dat betreft al een behoorlijk pluspunt, want dat iets wat vaak wel gebeurt in dit genre. Gelukkig is Daddy’s Home geen schreeuwerige film die net iets te hard zijn best doet om grappig te zijn.

DaddysHome_2

Nee, in plaats daarvan draait het om de rustige Brad die voor een duf jazzradiostation werkt, waarvan de baas zelf de muziek niet eens om aan te horen vindt. Daarnaast is hij bijzonder actief bezig met kinderen en vult zijn vrije tijd onder andere in als coach van het sportteam, de leider van het scoutingteam en het hoofd van het kerkkoor. Alles keurig binnen de lijntjes en vooral heel veilig voor kinderen. Dusty daarentegen leert de jongeren liever te vechten en ze vooral niet aan de regeltjes te houden. Wat de beste manier van opvoeden is? Geen idee, maar daar verschillen de meningen tussen beide vaderfiguren duidelijk flink in.

0 0