Recensie: Deadpool

Deadpool is een meesterlijk werk en een verfrissing als we kijken naar de superhelden films van Disney, Sony en Fox. In plaats van diepe verhalen en de film familievriendelijk te houden hebben ze bij Deadpool alle remmen losgegooid en zich helemaal laten gaan. Dit is waar sommige al jaren op wachten in een superheldenfilm en het geeft hetzelfde gevoel als toen we Guardians of the Galaxy zagen. Geen restricties om naambekendheid te bewaren of slechte reclame te riskeren, gewoon pure lol om de lol. Voor mij is het misschien wel de beste Marvel-film en top drie superheldenfilm. Dit weekend gaat hij bij mij nogmaals de revue passeren!
9

Wat krijg je als je een superhelden film mixt met een ouderwetse bloederige actiefilm? Deadpool. Waar The Avengers, X-Men en de rest van het superhelden-spul zich goed hielden aan de regels, veegt Deadpool er bijna letterlijk zijn kont ermee af. Onthoofdingen, schelden, seks, brute executies en de vierde muur doorbreken. Niets is te gek voor de man in het rode pak en de grote mond en het is precies wat de fans hebben verwacht.

Deadpool zat al meer dan zes jaar in een ontwikkelings-hel. Eerst kwam het wel, toen niet en toen weer wel. En toen we onze eerste blik op The Merc with a Mouth kregen in X-Men Origins: Wolverine was iedereen zwaar teleurgesteld aangezien hij niet eens een mond had. Toen werd echter het eerste script gelekt en de fans aten het op! Een paar jaar later was er weer een lek en ook dat werd door de fans verslonden. De film heeft het nooit makkelijk gehad, zelfs niet toen het werd goedgekeurd door Fox. Daags voor het akkoord om de film te maken, moesten de schrijvers het budget met zeven miljoen dollar laten krimpen. Gelukkig waren Paul Wernick en Tim Miller creatief met kurk want het resultaat mag er zijn.

56031312_74984_Still_3_s-high

Het is duidelijk dat ze eer hebben gedaan aan de originele Deadpool met grof taalgebruik en een algemene houding van “Deal with it” want zo wordt het ook echt gebracht. Dat was ook één van de eisen van onder andere Reynolds en Miller: de film wordt geen 12+ want dat is geen Deadpool. Hierin zijn ze duidelijk geslaagd en de film is 100% 16+ geworden. In vele bioscopen zijn de zalen volledig uitverkocht. Dat heeft natuurlijk ook een reden. De trailers van de afgelopen maanden, de fantastische marketing stunts en natuurlijk Ryan Reynolds die de rol van Deadpool helemaal van zichzelf maakte (Hugh Jackman, eat your heart out!) zorgde ervoor dat dit de misschien wel de grootste superhelden film zou worden sinds Guardians of the Galaxy. En in het kort gezegd? Het is beter.

Naast Reynolds is er ook een rol weggelegd voor Morena Baccarin die we kennen uit series als Firefly en Homeland. Ze speelt de vriendin van Deadpool en vertolkt de rol erg goed en had er duidelijk zin in. Alle andere castleden, zoals Ed Skrein en MMA-superster Gina Carano, vallen ook goed in hun rol. Reynolds was ook duidelijk de perfecte man voor de job. Al voordat de film officieel werd aangekondigd was het al duidelijk dat hij er zin in had. Zoveel zin in dat hij het personage Deadpool helemaal tot zich neemt. Zo erg dat hij toen de film klaar was zelfs een pak heeft meegenomen.

deadpoolbigstill1

Het verhaal van de film is niet alledaags maar ook geen speciaal geval. Wade Wilson is een huurmoordenaar die samen met zijn vriendin erachter komt dat hij kanker heeft. Wat is de oplossing? Jezelf plat drinken natuurlijk! Dan krijgt hij het aanbod van z’n leven om een superheld te worden dat de kanker kan verdrijven. Het resultaat? Niet echt wat hij dacht, zijn lichaam is misvormd maar hij is wel praktisch onsterfelijk. En wat doe je als iemand je dat heeft aangedaan? Wraak nemen. En hoe? Door alles kort en klein te slaan/snijden/schieten natuurlijk! Het verhaal wordt verteld op z’n Deadpooliaans door de vierde muur te doorbreken. Hij vertelt precies wat er in de film gebeurt aan jou, het publiek.

De opening alleen al geeft je genoeg reden om in lachen uit te barsten en zit propvol met referenties naar Reynolds vorige films. En niet alleen referenties maar er is ook geen naam te bekennen, enkel maar dingen als “A British Villain”, “No CGI characters” en “A Tool”. Het zet gelijk de geweldige toon voor de film en vooral totaal anders dan hetgeen dat we gewend zijn van Marvel. Gedurende de hele film blijft de humor er ook goed inzitten en er zit misschien zelfs nog wel een stijgende lijn in. Alleen voor de grappen is de film het eigenlijk al waard om te bekijken. Daarnaast is het vooral genieten van de over de top vechtscènes en een fantastische antiheld.

0 0