Recensie Dear Eleanor

Een historische film die zelf waarschijnlijk geen geschiedenis zal schrijven. Maar kijk hem vooral met een flink glas wijn en droom lekker weg bij je fantasieën over je eigen roadtrip.
6.5

De dood van Marilyn Monroe, de Cuba-crisis, de film Gypsy, de ontsnapping uit Alcatraz en de dood van Eleanor Roosevelt. Hoe combineer je al deze gebeurtenissen in één film? Je laat twee pubermeisjes in het jaar 1962 door heel Amerika roadtrippen. Ellie Parker en Max the Wax vertrekken vanuit hun kleine dorpje in Californië naar de oostkust. In kleurige outfits, met leuke zonnebrillen en een heerlijke vintage auto besluiten de twee meiden hun dorp te ontvluchten en gaan onderweg naar New York City.

De moeder van Ellie Parker is net overleden, waardoor haar vader door een moeilijke rouwperiode gaat. Ellie draait op voor het zorgen voor haar jongere broertjes en zusje en wordt daar niet al te vrolijk van. Dat merkt ook haar beste vriendin Maxine Wax. Zij besluit dan ook dat het tijd is om haar vriendin eens goed om te vrolijken, en de twee stappen uiteindelijk samen in de auto onderweg naar New York City. Daar hopen ze Eleanor Roosevelt te ontmoeten, de heldin van de moeder van Ellie. Onderweg maken de twee meiden flink wat mee en komen ze excentrieke personen tegen die een onuitwisbare indruk maken en hun leven voorgoed veranderen.

dear-eleanor-official-trailer

De film is prachtig vormgegeven. De vrolijke kleuren van de outfits en de omgeving geven je helemaal het gevoel van de ‘60s. Dit wordt versterkt door de bijpassende muziek, samengesteld door Aaron Zigman. Samen zorgt dit ervoor dat je je helemaal in de jaren ’60 waant. Ook de accenten van de broertjes van Ellie zijn heerlijk plattelands Amerikaans, wat half ongeloofwaardig is, maar tegelijkertijd stiekem ook wel heel grappig. De auto waarin de twee gaan road trippen is een pareltje en een hoogtepuntje zijn toch stiekem ook wel de zonnebrillen van de twee meiden.

Grappige touches zijn de historische feitjes die kort benoemd worden. Dat geeft de film, samen met de vormgeving, toch net dat extra historische gevoel. Als de twee meiden in een motel de televisie aanzetten, zien ze de president vertellen over de raketten op Cuba, zien we hun schrikreactie en hun angst. Hoewel dit verder maar weinig te maken heeft met het plot en dus maar weinig toevoegt, is dit toch een leuke toevoeging die laat zien in welke de tijd de film zich afspeelt. Leuker wordt het als ook de ontsnapping van Alcatraz in de film verwerkt wordt. Ook hier voelt dit niet volledig logisch, laat staan geloofwaardig, maar het is vermakelijk en toch ook even het vermelden waard.

dear-eleanor

Het feministische randje dat de film heeft, wordt niet echt uitgewerkt. De twee meiden gaan samen op roadtrip om Ellie’s overleden, feministische moeder te eren. Op zoek naar de Amerikaanse politicus, diplomaat en activist Eleanor Roosevelt. Ellie en Max zijn dan ook pas 15 jaar oud, dus misschien kun je van 15-jarigen nog geen volledig feministisch pleidooi verwachten, maar toch had de film met deze gegevens het feminisme een iets beter duwtje in de rug kunnen geven.

Het acteerwerk is niet echt noemenswaardig. Niet slecht, maar ook niet goed. Hetzelfde geldt voor het plot, niet bijster origineel, maar ook niet tenenkrommend slecht. De avonturen die de twee meemaken, zijn op het randje van ongeloofwaardig, maar dat maakt eigenlijk niet eens zo heel veel uit, want het is vermakelijk om naar te kijken. Het is een leuke film om samen met vriendinnen te kijken, met een flinke glas wijn en samen te fantaseren over jullie roadtrip die er toch ook daadwerkelijk een keer van zal komen.

Maren is een 23-jarige studente Mediawetenschappen. Zoals elke vrouw van deze leeftijd is ze vooral gek op romantische komedies in haar vrije tijd. Af en toe een intellectueel hoogstandje kan ze echter af heus ook wel waarderen en historische klassiekers behoren tot één van haar fascinaties. Met horrorfilms hoef je echter dan weer níet aan te komen zetten, want dan kan Maren haar nachtrust vaarwel zeggen.

0 0