Recensie: Devoured

Hoewel de film tot het eindstuk voornamelijk langdradig aanvoelt, maakt de climax dat met terugwerkende kracht helemaal goed. Het is zeker niet een ijzersterke film, maar het is wel weer eens wat anders dan de gemiddelde horrorfilm. Bovendien zet actrice Marta Milans een erg goede, geloofwaardig rol neer. Daardoor blijf je toch kijken om uiteindelijk toch nog verrast te worden. Het ontbreken van enige extra’s op de dvd voelt wel als een gemis.
6.5

Het zoontje van Lourdes is levensbedreigend ziek en als zijn moeder niet op tijd genoeg geld verdiend, kan hij niet geopereerd worden. Daarom is ze naar New York vertrokken om als schoonmaakster in een restaurant te werken, maar haar baantje begint al snel te zijn tol te eisen. Lourdes maakt lange werkdagen en wordt door haar collega’s als voetveeg behandeld. Daarnaast heeft ze ook nog eens te maken met racisme en kan ze de vervelende klanten die haar proberen te versieren maar moeilijk van zich af houden. Alsof dat nog niet erg genoeg is, begint ze na een tijd dingen die er niet zijn te zien en te horen. Maar ze vecht door om het leven van haar zoontje te kunnen redden.

Deze film is het werk van Greg Olliver, die verder een aantal documentaires en televisiefilms op zijn naam heeft staan. Devoured maakte hij al in 2012, maar sinds kort is deze film ook in Nederland te verkrijgen op dvd. Het is dan ook geen grote productie, maar het neigt meer naar een filmhuisfilm. Dat merk je vooral aan het trage tempo en de manier waarop er genoeg tijd genomen wordt om mooie beelden te laten zien. Alleen dat maakt ook wel dat het gros van de mensen deze film eerder saai zullen vinden dan mooi, want verder gebeurt er eigenlijk vrij weinig en is het verhaal verwaarloosbaar. Of toch niet?

devoured-pic

Het begint met de politie die het lichaam vindt van Lourdes in het restaurant en vervolgens krijg je te zien hoe de laatste periode van haar leven is verlopen. Je verwacht dan misschien ook weer een standaard geestenfilmpje, maar dat maakt het einde des te verrassender en sterker. Natuurlijk moet je zelf er maar achter gaan komen hoe de vork in de steel steekt, maar ook al voelt het begin- en middenstuk van de film traag, het einde maakt dat met terugwerkende kracht zeker goed. Deze film is er dan wel eerder een die liever in je eentje op de bank kijkt, dan tijdens een gezellig filmavondje met familie of vrienden. Je moet er de tijd voor willen nemen.

Er is maar een hoofdrol en die is weggelegd voor de in Spanje geboren Marta Milans. Ze speelde in een rol in bijvoorbeeld de televisieserie Killer Women, maar voor de rest zijn het voornamelijk bijrolletjes die ze heeft gehad. Jammer misschien, want in deze film laat ze zien wel degelijk te kunnen acteren. Ze weet een personage neer te zetten waar je medelijden mee krijgt en haar acties zijn geloofwaardig. Dat maakt ook wel dat je uiteindelijk blijft kijken en toch wil zien hoe zij nou aan haar einde is gekomen. Ook was de impact die het einde heeft er niet geweest als het hoofdpersonage niet goed was neergezet.

Behalve de film is er niets te vinden op het schijfje en dat is eigenlijk wel jammer, want een korte making-of of een uitleg van de regisseur is altijd wel een prettige extra op een dvd. Het doosje zelf is ook niet erg aansprekend. Het oogt nogal goedkoop en geeft eigenlijk een hele andere indruk van de film. Het oogt namelijk alsof deze film over een door de duivel bezeten vrouw gaat, zoals dat in de meeste horrorfilms van tegenwoordig het geval is. Laat je dus niet misleiden, maar geef de film toch een kans als je van een wat langzamer tempo houdt en eens iets redelijk verfrissends wil zien in het horrorgenre.