Recensie: Dracula – Seizoen 1

Dracula is een erg goede serie met redelijk wat spanning en een steeds complexer wordende verhaallijn. Er is veel talent aanwezig, zowel in de regisseursstoel als op de set. Iedereen zet een goed stukje werk neer en dat zie je gewoon terug aan het feit dat de serie een geweldige sfeer heeft en blijft boeien. Wel is het de eerste paar afleveringen wennen, maar daarna is de serie bijna niet meer aan de kant te leggen. De dvd’s zijn het kopen waard door de vele interessante extra’s die aanwezig zijn op de schijven.
8

Het is ergens voor het jaar 1900 als Dr. Abraham Van Helsing zint op wraak tegen De Orde van de Draak, die zijn familie heeft uitgemoord. Alleen is hij niet opgewassen tegen deze groep van machtige personen en haalt daarom Dracula terug uit het dodenrijk. De vampier die zelf ook zo zijn redenen heeft om De Orde kapot te maken, gaat mee in zijn plan. Enkele jaren verstrijken, waarna hij in London opduikt als de rijke Amerikaanse investeerder Alexander Grayson.

De serie Dracula is bedacht door Cole Haddon, die samen met vijf regisseurs de serie tot stand bracht. Elk verantwoordelijk voor twee afleveringen, namen Steve Hill (Dexter, Law & Order: Criminal Intent), Andy Goddard (Law & Order: UK, Downton Abbey), Nick Murphy (The Awakening, Blood), Brian Kelly (Outlander, Downton Abbey) en Tim Fywell (Walking the Dead, Masters of Sex) plaats in de regisseursstoel. Kortom, genoeg ervaring. Dat blijkt ook wel, want in de serie heerst er een hele goede sfeer en de negentiende eeuw is geloofwaardig neergezet.

dracula_1

Ook de cast is niet de minste. Alexander Grayson wordt gespeeld door Jonathan Rhys Meyers, die heel erg overtuigend is als de charismatische investeerder, die in het donker zijn vampierstanden toont. Hij werd drie maal genomineerd voor een Golden Globe voor beste acteur in een serie. Twee maal voor zijn rol in The Tudors en een voor zijn rol in Elvis, die hij ook won. Zijn tegenspeelster is Jessica De Gouw die schittert als Mina Murray. Ze heeft wel wat rolletjes gehad in andere films en series, maar dit is haar eerste echt grote rol. De Gouw is zeer overtuigend als de terughoudende en twijfelende Mina.

De in Duitsland geboren Thomas Kretschmann zien we in de serie als Van Helsing. Hij heeft al in aardig wat Amerikaanse films gespeeld, waaronder Resident Evil: Apocalypse en Open Grave. Hij heeft zelfs al een keer in de schoenen gestaan van Dracula, in de zeer slechte gelijknamige 3D-film uit 2012. Verder steelt Victoria Smurfit de show als de enige vrouwelijke vampierjager Lady Jayne Wetherby en zorgt Oliver Jackson-Cohen voor de meeste ergernis met het vervelende personage Jonathan Harker, die in dienst is bij Grayson. Het noemen van Nonso Anozies naam verdient hij met zijn rol als loyale omvangrijke advocaat met een klein hartje. Katie McGrath, Ben Miles en Robert Bathurst maken het lijstje van hoofdrolspelers compleet.

Het aantal castleden is best groot, maar dat is ook niet verwonderlijk. Het verhaal van Dracula is dusdanig gecompliceerd dat er en een behoorlijk aantal mensen bij betrokken wordt. Eenmaal verschenen in Londen geeft Grayson een feest en loopt daar de jonge Mina tegen het lijf. Hij lijkt haar te kennen en is op slag verliefd. Ondertussen werkt Van Helsing aan een serum dat de vampier het daglicht kan laten voelen. Ook vampierjager Lady Jayne valt voor de charismatische blik van Grayson en ze krijgen een relatie, maar zij weet niet dat hij de eeuwenoude vampier is waar naar zij op zoek is. Ook probeert de rijke Amerikaan Mina bij zich te krijgen door haar verloofde in dienst te nemen.

dracula_2

Kortom, genoeg complexiteit. Vooral in de eerste drie à vier afleveringen is het even wennen aan alle personages en zijn niet alle gebeurtenissen even goed te plaatsen. Als de serie daarna goed op gang is, wordt er steeds meer duidelijk en zijn er steeds meer gebeurtenissen die je aan het twijfelen zetten. Meerdere personen willen een bepaald doel bereiken en zijn daarvoor tot alles instaat. Daardoor is Dracula een hele boeiende serie, met goeie plottwisten. Als je eenmaal aan het kijken bent wordt het moeilijk om te stoppen, maar helaas zal dat na tien afleveringen wel moeten. NBC heeft namelijk de stekker uit de serie getrokken en er zal geen tweede seizoen meer komen, terwijl de laatste aflevering veel open eindjes heeft voor boeiend vervolg.

De serie is verdeeld over drie schijven, met twee keer vier afleveringen en een keer twee afleveringen. De eerste twee schijven bevatten enkele verwijderde scènes en op de derde dvd zijn meer extra’s te vinden, waaronder een interessante making-of waarin een aantal mensen die mee hebben gewerkt aan de serie aan het woord komen. Ook staat er een bijzondere animatiefilm op die het verhaal van het ontstaan van Dracula verteld. Er zijn nog een aantal verwijderde scènes te bekijken en kun je een kijkje nemen in Van Helsings videodagboek. Er staan dus aardig wat leuke extra’s op, die zeker het kijken waard zijn.

0 0