Recensie: Dumb and Dumber To

Het is een erg grappige film van het begin tot het eind, waar duidelijk veel tijd en moeite in is gestoken. Gelukkig zijn de Farrelly-broers aanwezig in de regisseursstoelen en zijn Jim Carrey en Jeff Daniels terug op de set als Lloyd en Harry, want de film uit 2003 heeft wel bewezen dat je geen kan Dumb and Dumber-film kan maken zonder dit viertal. Voor de afwisseling zijn extra’s aanwezig en zijn die ook nog eens de moeite waard. Ze voegen zo’n driekwartier kijkplezier toe, al moet je dan wel het Engels kunnen verstaan, want de ondertiteling ontbreekt bij de extra’s. Voor een avondje lachen op de bank, zit je met dit schijfje in je dvd-speler helemaal goed.
7.5

Twintig jaar zijn verstreken na de idiote avonturen van Harry en Lloyd in Dumb and Dumber. Die tijd heeft Lloyd gebruikt voor een grote grap. Al die jaren heeft hij geen woord gezegd en al zittend in een rolstoel heeft hij iedereen voor de gek gehouden. Harry is niet van zijn zijden geweken en na twintig jaar is het eindelijk tijd voor de clou van de gestoorde grap, waarna het niet zo snuggere duo op pad gaat op zoek naar de tienerdochten van Harry, waarvan hij pas heeft ontdekt dat ze bestaat. Een bijzonder toeval, want Harry heeft een nieuwe nier nodig. Helaas voor Harry en Lloyd verloopt hun roadtrip niet zo voorspoedig als gepland.

In 1994 debuteerde de broers Bobby Farrelly en Peter Farrelly als regisseurs met de film Dumb and Dumber, een van de films die voor Jim Carrey’s grote doorbraak als filmacteur heeft gezorgd. De films die zij daarna produceerde kregen al snel de stempel “typisch Farrelly”. Met de film There’s Something About Mary hadden ze groot succes en werd hun werk beloond met een Golden Globe-nominatie voor beste filmkomedie. Ook daarna werkte ze opnieuw samen met Carry, maar ook met de beroemde komedieacteur Ben Stiller. Kortom, de Farrelly-broertjes hebben zich al lang bewezen in de filmwereld. Gelukkig kropen ze ook voor Dumb and Dumber To in de regisseursstoelen, wat duidelijk terug te zien is aan de kwaliteit van de film.

DUMB AND DUMBER TO - 2014 FILM STILL - (L to R) JIM CARREY and JEFF DANIELS reprise their signature roles as Harry and Lloyd - Photo Credit: Hopper Stone   © 2014 Universal Studios. ALL RIGHTS RESERVED.

Sterren Jim Carrey en Jeff Daniels zijn ook van de partij. Dat is maar goed ook, want zij zijn natuurlijk de enige echte Dumb and Dumber. Dat heeft de waarloze film uit 2003 wel bewezen, want dat was echt een kansloze poging om te teren op het succes van de eerste film, zonder Carrey en Daniels op de set. Die film werd dan ook niet geregisseerd door de gebroeders Farrelly en had eigenlijk nooit gemaakt moeten worden. Gelukkig laten Jim en Jeff zien nog wel te weten hoe ze in de huid van Harry en Lloyd moeten kruipen. Oké, twintig jaar leeftijdsverschil zie je natuurlijk wel, maar voor de rest lijkt het alsof ze nooit iets anders hebben gedaan in al die tijd.

Verder vinden we onder andere Rob Riggle in een dubbelrol. Hij is in een indrukwekkende lijst aan films en series te zien geweest, maar veelal in kleinere rollen. Je zou hem kunnen kennen als Segars uit Let’s Be Cops dat eveneens vorig jaar in de bioscopen draaide. Een andere bekende naam is Laurie Holden, die naar eigen zeggen wel eens in een vrolijke film wilde spelen na jaren Andrea te hebben gespeeld in The Walking Dead. Rachel Melvin kruipt in de huid van Penny, de dochter van Fraida Felcher, die gespeeld wordt door Kathleen Turner. Melvin heeft niet heel veel acteerervaring, maar komt prima mee met de rest. Uiteraard stelen Carry en Daniels de show, zoals het hoort.

Jim Carrey and Jeff Daniels riding bike in a scene from the film 'Dumb & Dumber', 1994. (Photo by New Line Cinema/Getty Images)

Het knappe van deze film is dat ze prima wegkomen met de bekende scheetgrappen, want je kunt het nog zo plat vinden, je gezicht houdt je echt niet meer in de plooi bij een scheetsalvo in de auto. Verder barst het ook van de slapstickgrappen en er is duidelijk te zien hoeveel moeite er is gedaan om van Dumb and Dumber To een waardig vervolg te maken op de film uit 1994. Zo vertellende schrijvers zelf ook hoe vaak het script is aangepast en doorgelezen is door anderen. Onder andere de schrijvers van Family Guy hebben een steentje bijgedragen. Een grappig feitje is dat de meeste aanwezigen op een conferentie in de film gespeeld zijn door de schrijftalenten achter Family Guy, dat zich al dubbel en dwars heeft bewezen als hilarische tekenfilmserie voor volwassenen.

Voor de afwisselingen heeft een uitgever moeite gedaan om de dvd te voorzien van een paar leuke extra’s. Deze zijn niet ondertiteld, zoals de film dat wel is, maar zijn zeker de moeite waard om te kijken als je Engels verstaat. In de extra’s komen een aantal mensen die aan de film hebben gewerkt aan het woord, waaronder de Farrelly-broers en de schrijvers van het script. Zij vertellen onder meer hoe het verhaal tot stand is gekomen en welke aanpassingen ze tijdens de montage hebben moeten doen om de film door de keuring te krijgen. Alle extra’s bij elkaar duren zo’n ongeveer driekwartier en dat is inclusief de bloopers. De kwaliteit van het beeld en geluid is eigenlijk nooit een issue met een dvd- of blu-ray-uitgave, wat hier ook niet het geval is.

0 0