Recensie: Dunkirk

Dunkirk neemt je mee naar één van de meest gevaarlijke reddingsacties tijdens de Tweede Wereldoorlog. Doordat er weinig dialoog is, ligt de focus voornamelijk op het verhaal. En laat dat juist hetgeen zijn waardoor je deze film zeker moet zien. Christopher Nolan wist precies wat hij deed toen hij de productie van Dunkirk uitstelde om meer ervaring op te doen. Zijn ervaring zorgt er nu voor dat je als kijker moet vechten tegen de tranen op het einde van de film. Het is prachtig om te zien hoe drie uiteenlopende verhaallijnen toch uiteindelijk samenkomen.
9

Dunkirk opent met honderduizenden Britse en geallieerde troepen die omringd worden door de vijand. Ze zitten gevangen op het strand met hun rug naar de zee gekeerd. Het lijkt een onmogelijke situatie nu de vijand hen van alle kanten heeft ingesloten. Als zij niet naar huis kunnen, dan komt hun thuis wel naar hen toe.

Over de regisseur Christopher Nolan is al veel geschreven. Hij staat bekend om zijn gedrevenheid en weet altijd wel goed werk af te leveren. Zo heeft hij de Batman-reeks weer populair gemaakt en wist hij met Inception en Memento zelfs diverse Oscar-nominaties te krijgen. Vergeet daarnaast ook zeker Interstellar niet, deze heeft hij ook mogen regisseren, maar de Oscar ging toch naar ‘Best Achievement in Visual Effects’. Dunkirk stond al langere tijd op de planning bij Nolan. Hij had er echter voor gekozen om de productie uit te stellen om meer ervaring op te doen met grotere films en om de geschiedenis van Duinkerke beter te begrijpen. De grote vraag is dan ook: weet hij nu van Dunkirk een succes te maken?

Dunkirk volgt de ontwikkelingen in het Franse Duinkerke waar het Britse leger het Franse leger probeert te helpen in de Tweede Wereldoorlog. De Duitsers zijn alleen aan de winnende hand en hebben het Britse en Franse leger ingesloten op het strand van Duinkerke. Het verhaal wordt verteld in drie fases. De film begint met een groep soldaten die in Duinkerke rondlopen op zoek naar voedsel en water. Zij worden al snel beschoten door de Duitsers en rennen terug naar het strand. Daar is een grote evacuatie aan de gang om de Britse soldaten terug naar Engeland te sturen om Engeland te beschermen tegen de opruk van de Duitsers. Anderzijds volgen we ook het verhaal van drie gevechtsvliegtuigen die onderweg zijn naar Duinkerke om te helpen in de strijd tegen de Duitsers. Het laatste verhaal neemt ons mee naar de inwoners van Engeland die hun jongens aan het front willen helpen. We volgen een vader en zijn zoon die samen met andere schepen vanuit Engeland vertrekken richting Duinkerke om te helpen met de evacuatie.

De film kent een rijke cast aan bekende en minder bekende acteurs. De meest bekende is Tom Hardy die de rol vertolkt van gevechtsmarinier Farrier. Je zult hem geregeld zien schitteren, maar echt diepgang krijgt zijn personage niet. Ditzelfde is overigens ook te zeggen over alle andere personages. Het meest prominent is toch wel Fionn Whitehead, een vrij onbekende acteur die met Dunkirk zijn eerste grote internationale hoofdrol te pakken heeft. We volgen hem in de strijd naar overleven op het strand in Duinkerke, maar ook op zee waar hij niet veilig is. De dialogen tussen hem en zijn medespelers zijn erg minimaal en dat komt alleen maar ten goede van het verhaal. De meeste dialoog is toch wel te vinden tussen Dawson (Mark Rylance) en zijn zoon Peter (Tom Glynn-Carney) en diens vriend George (Barry Keoghan). Zij zijn met hun plezierjacht onderweg richting Duinkerke om te helpen. Onderweg pikken zij een Britse soldaat op die juist weg wilt blijven van het geweld in Duinkerke. Dit levert een interessante verhaallijn op, vooral omdat alle verhaallijnen uiteindelijk terugkomen naar hen.

Over de Tweede Wereldoorlog zijn al vele films verschenen en daardoor is de markt verzadigd. Toch weet Nolan met zijn Dunkirk juist iets nieuws te brengen. Wat Dunkirk een prachtige film maakt is dat de focus puur ligt op het overleven en het leed wat de soldaten ondergaan. Zoals eerder gezegd is er maar weinig diepgang in de karakterontwikkeling van de personages. Mede daardoor komt het verhaal juist meer tot leven omdat ieder personage de juiste aandacht krijgt. Het begin van de film zorgt voor de onnodige verwarring door de drie verhaallijnen te voorzien van een tijdsperiode. Een tijdsperiode waar je maar weinig van snapt. Ook op het einde van de film kom je niet erachter wat deze tijdsaanduiding precies teweeg brengt. Toch komt dit verder niet storend over omdat de verhaallijnen toch in elkaar overgaan.

Wat Nolan goed voor elkaar weet te brengen is de focus op de drie verhaallijnen ook door te zetten naar de setting waar het is opgenomen. In het eerste gedeelte van het verhaal is vooral het strand van belang. De actie daar is erg intens en dat weet men ook goed over te brengen. Grappig detail, op het Ijsselmeer in Urk is een deel van de film opgenomen. De visuele effecten zitten goed in elkaar en de makers weten deze gedoseerd toe te passen. Het voelt nooit aan als een overkill aan visuele effecten. De makers blijven zeer trouw aan de mogelijkheden die men in 1940 had.