Recensie: Electra Woman and Dyna Girl

Electra Woman and Dyna Girl doet een hoop dingen beter dan je zou verwachten van twee YouTube-sterren. Ze hebben op een leuke manier geprobeerd om een oude serie nieuw leven in te blazen. Desondanks viel het, in het format waarin het werd bekeken, niet mee om bijna anderhalf uur lang geëntertaind te blijven. Het is daarom aan te raden Electra Woman en Dyna Girl in het originele format te kijken wanneer je even tien minuten niets te doen hebt. Als je anderhalf uur hebt om een hele film te kijken, zul je waarschijnlijk meer plezier hebben als je een andere keuze maakt.
5

In het jaar 1976 verscheen er een serie op televisie over twee vrouwelijke superhelden. Electra Woman en Dyna Girl gingen, gedurende zestien afleveringen, de strijd aan met verschillende gekostumeerde slechteriken. Voor wie het zich nog kan herinneren en fan was van de serie, is er veertig jaar later reden voor een klein vreugdedansje. De gemaskerde superdames zijn namelijk teruggekeerd in een reboot als televisieminiserie. Alle afleveringen hiervan zijn samengevoegd tot een kijkavontuur van filmlengte en verkrijgbaar op dvd.

Wanneer de “film” begint zitten Electra woman en Dyna Girl thuis. Hun superheldenbestaan is tot dusver geen groot succes. Ze hebben geen noemenswaardige krachten en wonen samen in een klein appartementje. Ook rijden ze rond in een weinig indrukwekkend autootje. Meer dan een vrijwillige buurtwacht lijken ze op dat moment niet te zijn. Wanneer ze echter een overval weten te voorkomen en een filmpje hiervan op het internet viral gaat, worden ze gebeld door Creative Masked Management. Dit bureau vertegenwoordigt populaire superhelden en helpt ze verschillende reclamedeals binnen te slepen, maar verzorgt ook de nieuwe kostuums en een wapenupgrade voor onze helden.

Electra-Woman-and-Dyna-Girl-2-970x537

Dit klinkt allemaal wel mooi, maar niet iedereen is er even gelukkig mee. Dyna Girl vindt het belangrijker dat ze hun eigen identiteit bewaren. Geld en roem zijn namelijk niet de redenen dat ze superhelden zijn geworden. Wanneer Electra Woman dan ook nog eens meer aandacht krijgt en er niet veel later een superslechterik op het toneel verschijnt, beginnen de problemen zich langzaam op te stapelen. Of dit allemaal tot een goed einde wordt gebracht, zul je zelf moeten ontdekken.

De hoofdrollen in Electra Woman and Dyna Girl worden gespeeld door twee bekende YouTube-sterren. Hannah Hart speelt Judy (Dyna Girl) en Grace Helbig speelt de rol van Lori (Electra Woman). Dat doen ze op zich verdienstelijk. Het zijn zeker geen oscarwinnende performances, maar uit de geleverde acteerprestatie zul je niet meteen kunnen afleiden dat het hier niet om professionele actrices gaat. Tijdens het kijken van de film bekruipt je af en toe wel het gevoel dat er iets niet helemaal klopt. De acteerprestatie is, zoals gezegd, voldoende. Het verhaal is oké en de grappen kunnen er mee door.

maxresdefault

Wat dan het probleem is? Dat ligt waarschijnlijk aan het format waarin de “film” bekeken is. Van origine was dit een miniserie van acht afleveringen. Wanneer je er hiervan één per week ziet, is de ervaring een stuk korter. Een leuk tijdverdrijf van elf minuten per keer, is niet per se net zo leuk wanneer het ineens een achtentachtig minuten durende ervaring is.  De kracht van YouTube-sterren is dan ook vaak om leuke, korte filmpjes te maken. Dat je dit duidelijk terugziet in Electra Woman and Dyna Girl, zorgt er helaas voor dat de film net geen voldoende krijgt. Het is misschien een indrukwekkende poging voor YouTube-sterren, maar in het hele spectrum van verschillende films ontstijgt het helaas niet aan de middelmaat.

Mark schrijft al jaren graag en geniet ook altijd van games, films en televisie. Bij Play Watch Read focust hij zich vooral op de games en dat doet hij met veel plezier.