Recensie: Endeavour Morse – Seizoen 1

Endeavour Morse is een zeer goede serie met een geweldige cast, die stuk voor stuk hun personage fantastisch neerzetten. Vooral Morse is erg persoonlijk, door zijn menselijke kant en het niet onderdanig zijn aan de zijn superieuren. De lange speelduur van elke aflevering komt de serie zeker ten goede, want de spanning wordt goed opgebouwd en elke aflevering heeft een geweldige ontknoping. Het is wel jammer dat er geen extra's zijn toegevoegd aan de dvd, maar voor elke fan van politie- en/of crimeseries is een Endeavour Morse een aanrader.
8.5

Wanneer de jonge en pientere Endeavour Morse zich aanmeldt bij de politie van Oxford, groeit hij al gauw door naar de afdeling misdaadbestrijding. Als Morse zijn eerste moordonderzoek met succes afrondt, neemt inspecteur Thursday hem onder zijn hoede. Al gauw heeft hij een superieur tegen zich in het harnas gejaagd, die hem liever kwijt dan rijk is. Ook zijn collega Strange ligt hem geregeld dwars omdat Morse de ene naar het andere misdaadmysterie oplost.

Endeavour Morse is een serie die het verhaal verteld uit de jongere jaren van Inspecteur Morse, uit de vroegere gelijknamige serie. Die serie liep dertien jaar en eindige in het jaar 2000, nadat hoofdrolspeler John Thaw in 2002 overleed op zestigjarige leeftijd. In 2012 volgde de televisiefilm Endeavour die zeer goed ontvangen is. Hierin maken we voor het eerst kennis met Shaun Evans als Morse en Roger Allam als inspecteur Thrusday. Ook speelde John’s dochter Abigail een rol in deze film. Alle drie de acteurs keren terug in de serie.

endevour_1

De Geestelijke vader en schrijver van Inspector Morse heeft ook aan deze nieuwe serie meegeschreven. Samen met Russell Lewis heeft hij de tot nu toe verschenen afleveringen geschreven. Elke aflevering is geregisseerd door iemand anders. Zo hebben Colm McCarthy, Edward Bazalgette, Tom Vaughan en Craig Viveiros een aflevering voor hun rekening genomen. Het zijn allemaal regisseurs die nog geen indrukwekkende curriculum vitae hebben, maar vooral van veel verschillende series een enkele aflevering hebben geregisseerd.

Zij laten weldegelijk zien dat ze wat in hun mars hebben, want elke aflevering komt erg goed uit de verf. Mede dankzij de goede en uitgebreide cast. Shaun Evans zet de rol van de doortastende rechercheur goed neer, ook al moet je in het begin misschien nog wennen aan de boekdelensprekende gezichtsuitdrukking, want die is soms iets te nadrukkelijk. Eigenlijk mag dat helemaal geen naam hebben, want daarmee doe je zijn acteerprestaties te kort. Ook de andere hoofdrolspelers worden zeer goed vertolkt.

Elke aflevering van Endeavour Morse duurt ruim anderhalf uur, in tegenstelling tot de twee uur volgens het doosje. Het is een vrij lange duur voor een aflevering van een serie, want het had prima de lengte kunnen zijn van een film, maar dat pakt gelukkig erg goed uit. Waar je bij het gros van de crimeseries binnen driekwartiertijd weet wie de dader is en het zo snel gaat dat er nauwelijks spanning opgebouwd wordt, daar neemt Endeavour Morse alle tijd om alle verdachten uit te lichten en je langzaam maar zeker naar de ontknoping te leiden. De climax van elke aflevering is dan ook steeds weer verrassend, omdat het verhaal vaak complex in elkaar steekt.

endevour_2

Wat de rol van Morse zo bijzonder maakt, is dat hij zich vastbijt in een zaak en zich niet van de wijs laat brengen door zijn superieuren. Die sluiten namelijk liever onschuldige mensen op, dan dat ze de waarheid boven tafel krijgen. Ook omdat het vaak grote organisaties of rijke families betreft. Daardoor ga je Morse steeds meer waarderen en koester je al snel een wrok tegen zijn superieuren. Met zijn doortastendheid en het slimme denkwerk, weet Morse elke moordzaak op te lossen, waarbij zelfs zijn voorliefde voor klassieke muziek van pas lijkt te komen.

Het seizoen bestaat uit slechts vier afleveringen die samen garant staan voor ruim zes uur kijkplezier. De afleveringen zijn verdeelt over twee dvd’s. Het doosje komt in een mooie kartonnen sleeve. Het beeld en geluid zijn zoals je dat mag verwachten van een dvd: gewoon goed. Naast de afleveringen en Nederlandse ondertiteling, is er niks te vinden op de schijven. Het is voor de liefhebber niet mogelijk om de serie met bijvoorbeeld Engelse ondertiteling te kijken. Het is jammer dat er geen extra’s zijn, want achtergrondinformatie en bijvoorbeeld stukjes uit de vroegere series waren een welkome toevoeging geweest.