Recensie: Falco – Seizoen 3

Seizoen 3 van Falco begint tamelijk tam, omdat het erop lijkt dat Falco zijn persoonlijke leed achter zich heeft gelaten. De eerste afleveringen zijn daardoor meer op zichzelf staand, waar in het tweede deel van het seizoen duidelijk verandering in komt. Het heeft dezelfde spanning als voorgaande seizoenen, maar had even een opstart nodig. De bekende gezichten zijn terug, en er is meer ruimte voor andere karakters. Hopelijk zal Falco in seizoen vier zijn persoonlijke drama echt kunnen afsluiten. Het vierde seizoen stamt alweer uit 2016, en het is dan ook te hopen dat NPO niet lang op zich laat wachten met het uitzenden ervan.
7.5

Spoileralert! Deze recensie bevat spoilers voor de eerste twee seizoenen. Het is aan te raden om niet verder te lezen als je de eerste twee seizoenen nog moet kijken.

Na het einde van het tweede seizoen van het Franse misdaaddrama Falco, was het even de vraag wat de hoofdpersonages zouden gaan doen en nog belangrijker hoe ze het er vanaf zouden brengen. Gelukkig brengt de eerste aflevering al uitsluitsel, al is het leven van de hoofdpersonages drastisch veranderd. Alexandre Falco heeft 22 jaar in coma gelegen na een deels mislukte moordpoging. De man die de aanslag uitvoerde is van het toneel verdwenen, wat een grote invloed heeft op Falco’s leven. Deze persoonlijke aanslag lijkt met de dood van Ménard opgelost te zijn, maar niets blijkt minder waar. Falco worstelt nog steeds met de ‘waarom vraag’ en het duurt dan ook niet lang voordat hij zijn speurtocht weer oppakt.

NPO 1 zond afgelopen weken het derde seizoen uit van het spannende Franse misdaaddrama Falco, met afgelopen zaterdag de ontknoping. Seizoen 2 eindigde met een flinke cliffhanger, maar gelukkig wordt de hamvraag meteen in de eerste aflevering van het derde seizoen beantwoord, dat zich een jaar later afspeelt. Daarmee is het vertrouwde team ‘terug’ om de misdaad in de Franse hoofdstad te bestrijden. Sagamore Stévenin kruipt wederom in de huid van Alexandre Falco, de excentrieke politieagent die 22 jaar in coma heeft gelegen. Na het drama uit seizoen 2 heeft hij zich terug getrokken in de bossen en zichzelf voorgenomen om niet meer voor de politie te gaan werken. Hij wordt echter opgetrommeld door de nieuwe commissaris Cecile Pereggi. Anne Caillon neemt deze nieuwe rol op zich, die zij sterk neerzet. Ze is één met haar team en werkt dan ook liever met hen samen, ook al druist dit tegen de regels in. Rechercheurs Eva (Alexia Barlier) en Chévalier (Clement Manuel) keren ook weer terug, al is het voor Chévalier de vraag in welke hoedanigheid. Hij heeft veel mee gemaakt en moet daar duidelijk mee zien te leren leven. Gelukkig is er ook blijdschap voor hem. De rol van Eva is nog steeds minder groot dan de rol van de heren, maar een relatie met de indirecte collega Laura Spitzer (Magali Miniac) brengt daar enigszins verandering in.

Ook terugkerend in hun respectieve rollen zijn Falco’s dochter Pauline (Marie Béraud), die ook een ontwikkeling en een avontuur meemaakt, en zijn ex vrouw Carole (Mathilde Lebrequier) die voor een persoonlijk vraagstuk staat. Daarnaast zien we dit seizoen ook meer van patholoog Cheron (Franck Monsigny). Dit komt vooral omdat zijn werk meer op de voorgrond wordt gezet en hij bovendien meer samenwerkt met Falco, op zowel qua werk als op persoonlijk vlak. De band tussen de twee mannen lijkt ook zeer versterkt te zijn. Falco begint steeds meer vrede te krijgen met het feit dat hij zijn vrouw niet meer terugkrijgt en zijn dochter moet delen met een andere man. Omdat het persoonlijke drama rondom Falco’s coma lijkt te zijn opgelost, zijn de eerste aflevering meer losstaande zaken die opgelost dienen te worden. De serie lijkt daarmee een stuk minder interessant te zijn. Echter is niet alles wat het lijkt. Falco begint steeds meer last te krijgen van de na effecten van zijn coma en het verleden lijkt hem niet los te kunnen laten. Na de dood van Jean Paul Ménard is hij in contact gekomen met zijn dochter Élénore (Romane Portail) en zorgt hij op een bepaalde manier voor haar. Hij ontdekt echter iets wat de start is van Falco’s speurtocht naar de waarheid. Want wie gaf Ménard opdracht om Falco te vermoorden en waarom? Vragen die Falco het tweede deel van het seizoen bezig houden. De serie wordt vanaf nu ook een stuk spannender, aangezien het duidelijk toewerkt naar een ontknoping. Deze ontknoping mondt uit in een persoonlijk drama, voor zowel Falco als Cheron.

0 0