Recensie: Fast & Furious: Hobbs & Shaw – 2019

Voor de spin-off Hobbs & Shaw heb je geen voorkennis nodig van de eerdere Fast & Furious films. De karakters worden geherintroduceerd en hun grote verschillen zijn goed zichtbaar. Dit is meteen het sterkste punt van de film: de dynamiek tussen de twee hoofdrolspelers. Idris Elba groeit naarmate de film vordert in zijn rol als slechterik, maar het brein ontmoeten we nog niet. Gelukkig slaat de film niet door in onwaarschijnlijke acties en gaan we ook terug naar de basis. Al met al een prima film die lekker wegkijkt.
6.5

Haantjes

Na het succesvol ontvangen van twee relatief nieuwe karakters binnen de Fast & Furious franchise, kon een spin-off met deze twee heren niet uitblijven. Hobbs & Shaw vertelt het verhaal over de haantjes die samen een crimineel circuit moet oprollen. De criminele activiteiten komen voort uit een cyberterrorist met technische hoogstandjes genaamd Brixton. Nadat een zekere dame van de M16 een virus probeerde veilig te stellen, wordt haar team om zeep geholpen en slaat ze op de vlucht. Het is aan Hobbs en Shaw om haar te vinden en verhaal te halen. Ondanks de spanningen moeten Hobbs & Shaw samenwerken om de plannen van Brixton en zijn handlangers te stoppen.

Bekende sterren

De karakters Luke Hobbs en Deckard Shaw worden gespeeld door de bekende sterren van actiefilms: Dwayne Johnson (Jumanji) en Jason Statham (The Transporter). De eerstgenoemde maakte in de vijfde film al zijn opwachting. Het karakter sloeg aan, mede door de dynamiek met Vin Diesel’s karakter Dominic Toretto en Johnson mocht ook in de vervolgfilms terugkomen. Jason Statham kwam zich een paar films later melden, namelijk tijdens de end-credits van de zesde film. Hij beloofde wraak op Toretto’s team die verantwoordelijk was voor de dood van zijn broer. De aanwezigheid van Statham in een dergelijk populaire actieflimreeks is niet zo gek, daar hij een held is in dit soort type films. Toen bleek dat hij en Johnson’s karakter ook nog eens goede ‘klik’ hebben, werd in 2017 al besloten dat deze twee heren een spin-off zouden krijgen. De karakters zijn zeer verschillend; je kan wel zeggen elkaars tegenpolen. Deze film laat dat in de intro op een zeer amusante wijze zien. Om deze reden vullen de twee elkaar goed aan. Beide zijn lichtelijk sarcastisch, maar op andere niveaus.

De slechterik in deze film is Brixton, gespeeld door Idris Elba. Hij speelt zijn rol goed, al was het in het begin wennen aan het type karakter. Dit kan ook liggen aan het feit dat Brixton niet per se slecht is, maar zo is gemaakt door middel van technologie. Hij is verdomd sterk en heeft capaciteiten die zeer volledig zijn in een gevecht. Hij kan aardig stunten op zijn motor, wat vergelijkbaar is met de motor capriolen die Batman (Christian Bale) uitvoerde in The Dark Knight. Soms gaat het iets te ver, omdat het te onmogelijk lijkt. Waar de latere Fast & Furious ook een beetje in doorsloegen met ‘vliegende’ auto’s, is dat over het algemeen in deze spin-off beduidend minder. De film voelt ook iets minder aan als een echte Fast & Furious film. Misschien komt dat omdat we de bekende gezichten missen of omdat er races met klassieke wagens missen. Er wordt zo nu en dan wel een knipoog gegeven naar de franchise, bijvoorbeeld op het moment dat er enthousiast gebruik wordt gemaakt van de turbo. Echter kan je de film prima kijken zonder ook maar enige voorkennis. Wat het een prima ‘standalone’ film maakt.

Andere spelers

Ook een nieuw gezicht de vrouwelijke hoofdrolspeelster van de film: Hattie Shaw, gespeeld door Vanessa Kirby (The Crown). De achternaam zegt het al: Hattie heeft iets te maken met Deckard. Om deze reden wordt het voor Deckhard Shaw een persoonlijke missie. Dit is ten goede voor de film. Naast al zijn individuele acties en dat hij de wereld wil redden, moet hij ook zijn van hem vervreemde zus redden. Gelukkig weet Hattie zich goed te presenteren tussen al het mannelijk geweld: ze kan zichzelf aardig redden. Daarnaast eindigt het verhaal voor haar niet op een cliché manier met een romantische wending. De andere vrouw die we nog tegen komen is Helen Mirren, de moeder van de Shaws. Twee zeer humoristische aanvullingen op de film zijn wel de kleine bijrolletjes van Kevin Hart en Ryan Reynolds. Ze zijn kort in beeld, maar werken goed op de lachspieren. Reynolds verschijnt nog net niet in zijn Deadpool outfit, maar hij heeft wel trekjes van dat andere karakter.

Ook weer aanwezig bij de deze film zijn schrijfers Chris Morgan en Gary Scott Thompson. Beide heren zijn bij bijna alle Fast-films betrokken geweest. Nieuwkomer tussen de schrijvers is Drew Pearce die  heeft meegeschreven aan de scripts van Iron Man 3 en Mission Impossible: Rogue Nation. Dwayne Johnson wordt niet genoemd als iemand bij het productieteam, het is wel zichtbaar dat hij zijn invloed heeft gehad. Zo vliegen we af naar zijn thuisland Samao en voert zijn karakter Hobbs een ware Haka. Hier gaan we back-to-basic. Geen technologische snufjes, maar terug naar speren en de turboknop in je opgevoerde auto. Deze scène voelt dan nog wel het meeste aan als die van een echte Fast & Furious film. Wat nog wel een groot vraagteken is: wie is de stem achter de cybercriminelen die hun aanspoort?

Naast de film kan je nog genieten van enkele special features. En vergeet vooral niet de end credits af te kijken. Wellicht dat dit informatie verschaft voor een vervolg…

Fast & Furious: Hobbs & Shaw (Blu-ray)
Fast & Furious: Hobbs & Shaw (Blu-ray)