Recensie: Fate – The Winx Saga

Fate: The Winx Saga brengt de Winx Club naar een volwassen publiek. Voor de wat jong volwassenen is dit best een aangename serie. Het behandeld een aantal interessante thema's, maar echt imponeren qua verhaal doet het het net niet. Dit komt voornamelijk doordat de acteerprestaties soms erg vlak zijn. Het grootste gedeelte van de cast is ook relatief onervaren. Het gaat vooral mis in het verhaal. Met zes afleveringen is het aan de korte kant om alles te behandelen. Wat volgt is richting het einde een razendsnel tempo in afronding. Best jammer, maar wie weet kan een eventueel tweede seizoen wel imponeren.
6.5

Fate: The Winx Saga

In 2004 werd de animatieserie Winx Club gemaakt. Een serie over feeën en monsters. Het verhaal draaide om het personage Bloom dat naar Alfea (een school voor feeën) gaat om haar krachten te ontdekken. De serie begon in Italië en werd in 2011 opgepakt door Nickelodeon. Sinds dat moment kreeg de serie internationale bekendheid. Het is ook mede daarom dat Winx Club nu ook voor volwassenen interessant is. Deze volwassen variant is afgelopen week op Netflix verschenen als Fate: The Winx Saga.

De productie van Fate: The Winx Saga begon eigenlijk al in 2011 toen de geestelijk vader van de serie, Iginio Straffi, het idee opperen. Het duurde echter tot maart 2018 totdat Straffi bekendmaakte dat Netflix de serie wel een kans durfde te geven. Voor het script werd gekozen voor Brain Young, een bekende in de schrijverswereld. Hij schreef namelijk eerder mee aan zeven seizoenen van The Vampire Diaries. Het script voor de eerste aflevering werd wel eerst aan een grondige inspectie onderworpen door een aantal crewleden van de animatieserie.

Fate: The Winx Saga

Bloom

Het verhaal draait om het personage Bloom. Zij is toegelaten op de school in Alfea, waar zij moet leren omgaan met haar krachten. Er is echter nog maar weinig over haar bekend. Gelukkig komt daar tijdens de eerste aflevering wel verandering in. De personages worden op een goede manier geïntroduceerd. Toch draait het verhaal vooral om Bloom. Zij weet dat zij vuurkrachten heeft, maar echt de controle erover hebben doet zij nog niet. Samen met Terra, Musa, Aisha en Stella proberen zij erachter te komen tot in welke mate zij hun krachten kunnen gebruiken en combineren. Bij Bloom gaat het allemaal nog dieper, want haar ouders zijn niet haar echte ouders blijkbaar. Wat volgt is een zoektocht naar haar verleden en welke rol het hoofd van de school, Farah Downing, erin speelt.

Het verhaal in Fate: The Winx Saga wijkt af van het origineel. Dit hoeft in principe niet erg te zijn, want hiermee proberen ze nieuwe fans aan te spreken, zeker omdat deze serie zeker niet kindvriendelijk is. Hij is echt gemaakt voor de jong volwassenen. Er worden ook een aantal personages geïntroduceerd die in de animatieserie niet voorkomen. Zo speelt Dane één van de jongens die de school moeten proberen te redden. Hij valt op jongens, maar daar wordt eigenlijk maar weinig mee gedaan in het verhaal. Het lijkt erop dat de serie politiek correct wil zijn, maar er niet veel voor doet. Hij blijkt een band te hebben met Riven, maar die band wordt niet echt uitgediept. Bij deze band is ook nog een derde personage, namelijk Beatrix. Zij komt in de eerste afleveringen over als een slechterik. Dit personage is toegevoegd als alternatief voor de Trix uit de animatieserie.

Fate: The Winx Saga

Verkeerde keuzes?

Voor de personages is een uitzonderlijke keuze gemaakt. Waar in de animatieserie is gekozen voor een Latina en een Aziatisch meisje, is er voor Fate: The Winx Saga gekozen voor witte actrices, met uitzondering van Aisha. Dit kan voor vele fans wel eens een stap te ver zijn. Voor mensen die het origineel niet kennen zal het weinig uitmaken eigenlijk. Voor de rol van Bloom is gekozen voor actrice Abigail Cowen. Zij speelde in een aantal grote series, waaronder The Fosters en Chilling Adventures of Sabrina. Op haar valt niet veel af te rekenen, ze doet wat ze moet doen, maar voor iemand met een dergelijke rol is het wel erg plat. Een aantal personages die haar moeten ondersteunen komen beter uit de verf. Eliot Salt speelt de rol van Terra en voor haar krijg je eigenlijk al vrij vroeg een zwak. Meer omdat zij ook het buitenbeentje is van de groep en dit ook goed speelt. De geweldigste rol is die van Musa, gespeeld door Elisha Applebaum. Haar personage bezit het voelen van andermans emoties. Het komt er op het begin nog wel grappig uit, maar de momenten waarbij zij negatieve emoties voelt doet toch wat met je als kijker.

De wat oudere acteurs vallen hier en daar best tegen en dat is toch raar gezien hun ervaring. De serie wordt vooral gedragen door acteurs die veel minder ervaring hebben. Voor veel van hen is Fate: The Winx Saga zelfs hun eerste grote klus. Robert James-Collier valt als Saul Silva best vies tegen. Zeker als je je bedenkt dat deze acteur in grote producties speelde als Downton Abbey. Zijn rol is in The Winx Saga erg groot, maar voelt alles behalve groots aan. Het is erg vlak en daardoor zeker geen enkel moment interessant. Een andere rol die wel goed gedragen wordt door een ervaren acteur is die van actrice Eva Best. Haar rol als Farah Downing is geniaal. Zij weet de ideale schoolmeester te spelen en haar momenten pakt zij daarom ook.

Fate: The Winx Saga

Niet voor de fans

Er valt veel te zeggen over Fate: The Winx Saga. Je zou denken dat het gemaakt is voor de fans, maar juist deze fans zullen misschien wel het meest teleurgesteld zijn in de serie. Het is met zes afleveringen best aan de korte kant en het verhaal komt in een razendsnel tempo op je af. Toch zullen de meeste fans vooral verbaasd zijn over een aantal keuzes die gemaakt zijn wat betreft de acteurs, maar ook het verhaal. Maar er is ook iets positiefs te melden. Voor de mensen die niet bekend zijn met het bronmateriaal is het vooral een erg vermakelijke serie. Het maakt hen niets uit hoe er met het bronmateriaal wordt omgegaan. Het enige wat hen kan storen is vooral het razendsnel tempo waarin onderwerpen aan bod komen. Ook was misschien meer achtergrondinformatie over de wereld waarin het afspeelt fijn geweest. Fate: The Winx Saga is zeker geen slechte serie, maar een eventueel tweede seizoen moet wel de juiste snaar raken, want we hebben al genoeg fantasyseries zoals The Witcher en Game of Thrones die het net iets beter aanpakken.