Recensie: Fifty Shades Darker

Fifty Shades Darker maakt grote sprongen vooruit door het aantrekken van een nieuwe regisseur. De nadruk ligt nu meer op het verhaal dan de licht erotische aspecten die juist bij het vorig deel zo belangrijk waren. Het is nu zeker geen schande om te zeggen dat je naar Fifty Shades Darker gaat vanwege het verhaal en niet omdat Dakota Johnson of Jamie Dornan er zo lekker uitzien als ze naakt zijn. Vooral het feit dat we nu meer te weten komen over Christian Grey en zijn strubbeling om een gewone relatie aan te gaan zorgt voor een mooi verhaal. Het is nu een jaar wachten tot Fifty Shades Freed in de bioscoop draait. Voor nu raden we je aan om dan maar aan de slag te gaan met de boeken.
7

In 2015 kwam Fifty Shades of Grey in de bioscoop en werd door ons beloond met een 6. Nu twee jaar later is het tijd voor het gevolg. Anastasia Steele en Christian Grey zijn uit elkaar, maar beide hebben het er toch wel moeilijk mee. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat zij het toch weer gaan proberen. Maar houdt deze relatie wel stand? En weet Christian zijn donkere kanten te onderdrukken?

Fifty Shades of Grey heeft behoorlijk wat nominaties op zijn naam staan en ook enkele gewonnen awards. Echter zijn deze awards niet om trots op te zijn. Het won een Golden Raspberry Award voor slechtste film, slechtste actrice, slechtste acteur, slechtste screenplay en slechtste duo in beeld. Toch trokken veel vrouwen naar de bioscoopzaal met de meest wilde verhalen achteraf. Een vervolg stond toch al in de planning, echter kent de productie wel een flinke klap. De schrijfster van de boeken, E.L. James, en de regisseur van Fifty Shades of Grey, Sam Taylor-Johnson, zijn het niet eens geworden over Fifty Shades Darker. Voor Fifty Shades Darker en het volgend jaar te verschijnen Fifty Shades Freed is de regisseur James Foley aangetrokken om beide films te regisseren. E.L. James echtgenoot, Niall Leonard, is verantwoordelijk voor het script. Echt grote films heeft James Foley nog niet gedaan maar hij heeft wel al twaalf afleveringen van House of Cards geregisseerd. En dat past wel bij Fifty Shades Darker, want de film belooft meer een thriller te worden dan een drama.

Fifty Shades DarkerOp het einde van Fifty Shades of Grey zien we Anastasia Steele de lift instappen om vaarwel te zeggen tegen Christian Grey. In Fifty Shades Darker zijn we een aantal dagen verder en beide missen elkaar enorm. Het duurt dat ook niet lang tot beide weer bij elkaar komen. Ze spreken samen af om hun relatie een nieuwe impuls te geven en besluiten geen regels of straffen meer in te stellen. Wat volgt is vooral een liefdesverhaal. Toch kent Fifty Shades Darker een duister randje. In het eerste deel kwam mevrouw Robinson al ter sprake en nu krijgt ze ook een gezicht. Wat volgt is voornamelijk een strijd tussen beide dames en veel jaloezie. Niet alleen deze Robinson komt het geluk van beide verpesten; een voormalig onderdanige van Christian is het ook niet zo eens met het liefdesleven van beide. Zij zorgt vooral voor veel angstvallige momenten. De grote vraag is dan ook of de relatie wel stand kan houden tegen zoveel vijandigheid van buitenaf.

Voor Fifty Shades Darker zijn veel castleden teruggekeerd in hun rol. Zo speelt Dakota Johnson weer de rol van Anastasia Steele. Het is deze keer een verademing dat zij vooral de stoute schoenen lijkt aan te trekken. Zij weet nu eindelijk overtuigend over te komen en vooral niet vervelend. Ook Jamie Dornan keert terug om Christian Grey te vertolken. Naast een starre Christian te vertolken weet hij nu juist meer gevoel te geven aan Christian Grey. Zoals gezegd is mevrouw Robinson ook aanwezig in deze film. Zij heeft de naam Elena Lincoln en wordt gespeeld door Kim Basinger. Zij komt helaas net iets te weinig in beeld om haar te kunnen beoordelen. Anderzijds is er Leila Williams, voormalig onderdanige van Christian Grey. Zij wordt gespeeld door Belle Heatcode die wat kleinere rollen heeft gehad in bijvoorbeeld Dark Shadows en Pride and Prejudice and Zombies. De meest interessante rol is die toch van Grace Trevelyan Grey, gespeeld door Marcia Gay Harden. In Fifty Shades of Grey had zij een bescheiden rol, maar in Fifty Shades Darker is ze toch wat vaker te zien. Gelukkig maar, want zij speelt de ideale moeder. De band tussen haar en Christian is sterk, maar ook erg fragiel. Dit weet zij dan ook goed uit te beelden.

Fifty Shades DarkerWat Fifty Shades Darker anders maakt dan het vorig deel is dat er juist nu wel aandacht is geschonken aan het verhaal. Fifty Shades of Grey draaide echt om de seks en Fifty Shades Darker kiest er juist voor om meer verhaal toe te laten. Desondanks is het niet zo dat de seks ineens geschrapt is. Deze is nog steeds aanwezig maar is gewoon minder van belang. Het dient vooral om te laten zien dat Anastasia haar grenzen aan het verleggen is ten gunste van Christian, die vervolgens zijn grenzen ook aan het verleggen is voor Anastasia. Deze verandering komt de film alleen maar ten goede en is daardoor ook een stuk interessanter dan diens voorganger.  Het voelt hierdoor meer aan dan een licht erotische film. We leren vooral meer over Christian Grey en zijn geschiedenis.

0 0