Recensie: Fifty Shades of Grey

Het romantische drama Fifty Shades of Grey is eigenlijk niet eens zo’n slechte film, mits je zo min mogelijk verwachtingen hebt of al een fan was van de boeken. De film zou met het onderwerp BDSM vernieuwend moeten zijn, maar de seksscènes worden nooit spannend en daardoor is deze zogenaamd erotische film veel te braaf. Dakota Johnson kan als Anastasia Steele soms grappig uit de hoek komen en ze zet een redelijk geloofwaardige rol neer. Het karakter Christian Grey had meer mogen worden uitgediept en Jamie Dornan zou meer gezichtsuitdrukkingen mogen leren. Het camerawerk laat zo nu en dan goed de non-verbale expressies zien, maar helaas komen de monologen tussen de twee hoofdpersonen niet over zoals het zou moeten. Februari 2017 komt vervolg Fifty Shades Darker in de bioscoop. Laten we hopen dat die film de karakters meer diepgang geeft met monologen die beter overkomen en dat het bovendien iets spannender wordt.
6

Wanneer de 21-jarige literatuur studente Anastasia Steele, in plaats van haar zieke huisgenootje Kate, een interview gaat afnemen voor de schoolkrant, ontmoet ze de aantrekkelijke, mysterieuze en rijke Christian Grey. Er is meteen sprake van een wederzijdse aantrekkingskracht, maar Anastasia had toch iets anders in gedachte wanneer ze voor het eerst met hem meegaat naar zijn luxe penthouse in Seattle. De 27-jarige Christian Grey, die CEO is van zijn eigen miljarden bedrijf, heeft een zware jeugd gehad en heeft een nogal eigenaardige interesse ontwikkeld op seksueel gebied. Desondanks blijven Anastasia en Christian naar elkaar toe trekken, maar op een gegeven moment moet Anastasia een keuze maken of ze wel onderdeel wil uitmaken van Christian’s leven en lifestyle.

De door E.L. James geschreven Fifty Shades boeken waren een groot succes. Zo groot dat Universal Pictures de rechten van de boeken kocht. De werken waren door het genre enigszins vernieuwend en veel vrouwen van over de hele wereld werden erg enthousiast bij het idee om het verfilmd te zien worden. Er waren ook mensen die de boeken slecht geschreven vonden en het niet meer vonden dan soft-porn voor huisvrouwen. De boeken werden een ontzettende hype en dat kan niet altijd goed zijn voor een aankomende film. Zowel de lezers als niet-lezers kennen het verhaal en hebben een mening over hoe de film het best zou kunnen worden gemaakt en met welke acteurs. De film was op het gebied van bioscoopgangers een ontzettend succes, maar de kritieken waren minder positief.

FIFTY SHADES OF GREY - 2014 FILM STILL - DAKOTA JOHNSON as Anastasia Steele and JAMIE DORNAN as Christian Grey - Photo Credit: Chuck Zlotnick   © 2015 Universal Studios and Focus Features. ALL RIGHTS RESERVED.

De hoofdrollen zijn voor de relatief onbekende Jamie Dornan en Dakota Johnson. Dornan speelt in de goedlopende tv-serie The Fall en had een kleine rol in Once upon a Time, maar moest deze serie al snel verlaten vanwege de dood van zijn karakter. Er was veel te doen rondom de casting van Christian Grey. Eerst was Sons of Anarchy-ster Charlie Hunnam verbonden aan de film, maar wegens andere verplichtingen is hij uit het project gestapt en ging de rol naar Jamie Dornan. Dat niet iedereen tevreden was met de casting, bleek wel uit de vele polls op het internet. De regie lag in de handen van Sam Taylor-Johnson die het meest succes had met de biografische film Nowhere Boy, die de beginjaren van John Lennon belicht. De schrijfster van de boeken zelf, E.L. James, scheen ook een flinke vinger in de pap te hebben gehad. Een film die door de populariteit van de boeken een flinke hype werd, had dus een vrij onbekende cast en regie. Maar hoe de film zelf in elkaar?

Dakota Johnson zet op redelijk overtuigende wijze de jonge en naïeve Anastasia Steele neer, die uiteindelijk toch meer een eigen wil toont. Het komt goed over dat ze in eerste instantie eigenlijk totaal geen besef heeft van waar ze zich aan overgeeft. Wanneer Anastasia de aantrekkelijke Christian Grey ontmoet, denkt ze de prins op het witte paard ontmoet te hebben. Aan de diverse non-verbale uitdrukkingen van Johnson is goed te zien dat ze een jonge en onschuldige dame moet spelen die weinig ervaring met mannen heeft. Een groot (positief) verschil met de boeken zit hem in de afwezigheid van haar gedachten. Aan de non-verbale expressies is voor de boekenlezers soms wel te zien waar haar gedachten zitten. Jamie Dornan als de dominante miljardair Christian Grey, doet het toch iets minder dan zijn tegenspeelster. Hij wordt in het begin goed mysterieus in beeld gebracht, maar wanneer je hem dan voor het eerst goed ziet heeft hij niet echt de uitstraling van een sterke, intimiderende en dominante man. Dornan heeft te vaak dezelfde uitdrukkingsloze expressie op zijn gezicht wat hem nog minder de juiste uitstraling geeft. Voor een persoon, die niet aan romantiek doet, komt Christian af en toe toch romantisch uit de hoek met zijn cadeaus en uitjes.fifty shades of grey 2

Beide karakters zijn bovendien iets te oppervlakkig gehouden, maar de bijrollen voegen helemaal niets toe aan het verhaal. De enige interessante bijrol is voor Eloise Mumford die Kate speelt, de beste vriendin van Anastasia. Qua monoloog heeft ze dan niet veel te zeggen, maar soms zijn haar non-verbale expressies heel duidelijk. In het boek komt goed naar voren dat Kate Christian niet helemaal vertrouwt en in de film kunnen we dat af en toe zien aan haar blikken. Dit kan wel iets zijn wat misschien eerder door de boekenlezers wordt gezien. De overige bijrollen zijn zo weinig in beeld geweest, dat ze totaal geen invloed hebben gehad op het verhaal.

De film begint als romantische komedie vrij aardig, waarin Anastasia soms erg grappig uit de hoek kan komen, neem de scene waar ze in een dronken toestand Christian belt. De monologen zijn ook soms lachwekkend. Helaas is dit natuurlijk nooit de bedoeling geweest en hier kunnen de acteurs ook vrij weinig aan doen. Zij moeten werken met een script dat voor hen geschreven is. De monologen die letterlijk overgenomen zijn uit het boek, komen niet altijd lekker over omdat het misschien te gemaakt is. De film leek bovendien zo veel uit het boek te willen overnemen dat er te weinig gefocust werd op de karakters. Het karakter Christian Grey had in ieder geval beter kunnen worden uitgewerkt. Natuurlijk draait de film om de relatie tussen Anastasia en Christian, maar iets meer gegevens van de andere karakters was leuk geweest.fifty shades of grey 3

De film zou baanbrekend en vernieuwend moeten zijn met haar onderwerp, BDSM. Christian Grey heeft door zijn moeilijke jeugd een aparte smaak ontwikkeld op het gebied van seks. Helaas zijn deze scenes nooit spannend genoeg en blijft het daardoor te braaf. We krijgen wel vaak de blote borsten van Dakota Johnson te zien, maar vergelijk dit met een aflevering van Game of Thrones en het valt allemaal wel mee. De seksscènes worden op zich wel mooi in beeld gebracht maar de vonken springen er nooit van af. Zonder deze seksscène en de gesprekken over BDSM, is het eigenlijk een romantisch drama over een man die zich om wat voor reden (nog) niet kan binden.

Op de Blu-ray zelf staan de nodige extra’s. De twee die absoluut niet mogen ontbreken zijn een teaser van de volgende film, Fifty Shades Darker, en een 360 graden tour door Christian Grey’s appartement. Helaas waren beide al maanden geleden terug te vinden op internet. Daarnaast staan er complete karakterbeschrijvingen op, diverse ‘behind the scene’ clips die meer inzicht geven in het verhaal, de wereld van BDSM en hoe het boek van E.L. James tot stand is gekomen. Maar zoals het vaak is met de extra’s, zijn deze alleen echt interessant voor de fans van de film.

0 0