Recensie: Final Score

Ex-soldaat Michael Knox probeert tijdens een voetbalwedstrijd de criminelen te verslaan die het hele stadion gegijzeld hebben. Dit zorgt voor de nodige actie en nog meer actie. Final Score is dan ook niet meer dan een simpele actiefilm die toch best weet te vermaken. Als je niet al te hoge verwachtingen hebt, dan is deze film (met Dave Bautista en Pierce Brosnan) best goed te doen.
6

Een nieuwe Die Hard

Het kan haast niet anders dat je bij het kijken van deze film aan Die Hard moet denken. Waar de allereerste Die Hard zich in een kantoorgebouw afspeelde, speelt deze film zich echter af in een voetbalstadion. Het is overigens niet zomaar een voetbalstadion, maar het oude stadion van West Ham United. Deze zijn net bezig met hun laatste wedstrijd in de Boleyn Ground als er ongemerkt een groep zwaar bewapende criminelen het stadion in is gekomen die alle aanwezigen gijzelt, zonder dat deze daar überhaupt iets van merken.

Tenminste, het was de bedoeling dat niemand daar iets van zou merken, maar ex-soldaat Michael Knox komt er al gauw achter dat er iets niet helemaal klopt. Hij begint vervolgens dan ook aan een grote eenmansmissie om alle aanwezigen te redden, waaronder ook de dochter van een overleden vriend. En alsof het redden van ruim 35.000 mensen nog niet lastig genoeg is, heeft hij daar ook nog maar eens de tijd voor tot het laatste fluitsignaal van de wedstrijd.

De locatie en de spelers

Er zijn behalve Die Hard natuurlijk nog veel meer films die zich grotendeels op één locatie afspelen, denk bijvoorbeeld aan de pas verschenen film Skyscraper. Een locatie kan de film vaak maken of breken. Is deze geloofwaardig? Is deze interessant genoeg? Kan je een film vullen met enkel deze locatie? Final Score heeft dat allemaal prima voor elkaar. Alles werd namelijk daadwerkelijk in het echte stadion gefilmd, wat zorgt voor mooie plaatjes. Wie denkt dat de locatie misschien niet genoeg te bieden heeft, heeft nog niet gezien dat er een motor door de gangen en over het dak heen kan rijden.

Een mooie locatie dus, maar hoe zit het met de spelers? De hoofdrol wordt vertolkt door Dave Bautista, die vooral bekend is geworden door zijn rol in Guardians of the Galaxy. Zijn acteerwerk kent niet al te veel nuance, maar er zijn slechtere actiehelden. Laat Bautista er maar gewoon lekker op los rammen, dan komt het wel aardig goed. De leukste rol komt eigenlijk vooral van Amit Shah, die Faisal speelt. Hij zorgt ervoor dat de film niet alleen maar domme actie bevat, maar ook af en toe komisch weet te zijn. Een absoluut pluspuntje dus. Verder zien we niet echt veel overtuigend acteerwerk, ook niet van Pierce Brosnan die ook nog een rolletje speelt.

Actie en actie

Hoe hoog zijn je verwachtingen als je naar een film als deze gaat? Juist, gewoon niet al te hoog. Je stelt je in op een slechte film met veel actie, en tadá, je krijgt een slechte film met veel actie. Het fijne is dat de film zichzelf ook gewoon niet al te serieus neemt en regisseur Scott Mann snapt zelf ook wel dat hier geen Oscars mee binnengehaald zullen worden. Dat geeft ook helemaal niet, want daar is de film ook niet voor bedoeld. Er is geen goed verhaal, er zijn miljoenen dingen die niet kloppen, er is geen fantastisch acteerwerk, maar dat maakt allemaal niet uit. Er is namelijk wel actie en actie en vermaak en actie.

Deze film kijk je dan ook als je gewoon zin hebt in een avondje actievermaak en daar volstaat deze dan ook prima in. De actielijn is constant en soms nog best verrassend ook. Er zitten een paar ietwat gruwelijke stukjes in met handen die in frituurvet verdwijnen bijvoorbeeld. Maar ook zitten er genoeg vuistgevechten en achtervolgingen in en dergelijke. Met een goeie komische opmerking van sidekick Faisal op het juiste moment, weet deze niet al te beste film toch eigenlijk best wel prima te vermaken.

0 0