Recensie: Finding Dory

Dertien jaar na het succesvolle Finding Nemo volgt dan eindelijk een ander groot succes: Finding Dory. In deze Disney Pixar animatiefilm gaan we weer op avontuur, maar deze keer staat Dory’s zoektocht naar haar ouders centraal. Het is wederom een grappig en kleurrijk waterfeest om naar te kijken met voortreffelijke animaties, waar we oude vrienden tegenkomen en nieuwe vrienden maken. De stemmencast is dankzij de terugkerende stemacteurs Ellen DeGeneres en Albert Brook ijzersterk. Maar ook met de nieuwkomers zit het wel goed, zoals Ed O'Neill als de grappige octopus Hank. Bovendien hebben de makers er weer voor gezorgd dat zowel jong als oud van de film kunnen genieten.
9

Voordat het kleine blauwe visje Dory kennismaakte met Marlin en Nemo, heeft Dory het nodige meegemaakt. Alleen weet ze daar niets meer vanaf, want Dory is nogal vergeetachtig. Ze weet wel de logische dingen, zoals dat ze een familie ergens moet hebben. Want ze moet toch ergens vandaan komen? En dan, beetje bij beetje, krijgt Dory herinneringen binnen. Herinneringen die ze ook weer vergeet, maar de met de hulp van Nemo en Marlin begint ze aan een avontuur om haar familie terug te vinden.

Met alle vervolgfilms die op het witte doek verschijnen, is het bijna merkwaardig dat de fans van Finding Nemo dertien jaar hebben moeten wachten op een vervolg van de Disney Pixar animatiefilm. Maar het eindresultaat mag er zijn! De film is nergens een slap aftreksel van zijn voorganger en het is zowel voor jong als oud weer een kleurrijk feest om naar te kijken. Vele namen zijn teruggekeerd, waaronder Andrew Stanton als de regisseur en mede-scriptschrijver, en Bob Peterson die ook zijn inbreng in het verhaal heeft mogen geven. Terugkerende stemacteurs zijn Ellen DeGeneres als Dory en Albert Brooks als Marlin. Voor Nemo is een andere stemacteur gevonden in de vorm van Hayden Rolence, maar dat is gelukkig amper merkbaar. Finding Nemo mag dan dertien jaar oud zijn, andere stemacteurs zouden niet dezelfde sfeer kunnen meegeven. findingDoryRecensie_3

Naast de drie hoofdpersonages komen we ook andere oude bekenden tegen, waaronder de rog Meester Ray (Bob Peterson) en de zeeschildpadden die Dory, Nemo en Marlin een lift geven naar Californië. Maar de grappen komen van de nieuwe karakters: de walvishaai Destiny (Kaitlin Olson) die halfblind is, de zeven-benige octopus Hank (Ed O’Neill), drie zeehonden waarvan één het niet helemaal op een rijtje heeft, de maffe vogel Becky en de witte dolfijn Baily (Ty Burrell) die problemen heeft met zijn echosysteem. Wat deze dieren met elkaar gemeen hebben, is dat ze allemaal Dory op de een of andere manier te hulp schieten. Finding Dory geeft dus ruimte aan meerdere nieuwe karakters, maar één van de meest interessante stemmen is die van Sigourney Weaver. Weaver ‘speelt’ niet een karakter, maar haar stem galmt uit de speakers van het aquarium van het Zeeleven Instituut van Californië: “Rescue, rehabilitate, release.”

De film speelt zich dus deels af in een instituut waar zeedieren opgelapt worden om vervolgens weer uitgezet te kunnen worden in de vrije natuur. Dit is ook de plek waar Dory Hank de octopus ontmoet. Hank wil juist allesbehalve terug naar de zee, want daar heeft hij onprettige dingen meegemaakt. Zijn truc om zich aan te passen aan de omgeving en zijn wil om naar een opvang in Cleveland te gaan, leveren een aantal grappige momenten op. Zo grappig dat de makers de end credits, de scène tijdens de aftiteling, aan Hank gewijd hebben. Voor kinderen kan de film wat droevig beginnen, met de jonge Dory (Sloane Murray) die om haar ouders roept. Maar naast deze scène en het moment dat er een grote, enge inktvis om de hoek komt kijken, is Finding Dory vooral een zoektocht naar familie en vrienden. Waarbij hulp wordt geboden door oude en nieuwe vrienden. Over oude vrienden gesproken, zet de film niet te vroeg af. Na de aftiteling volgt nog een grappige scène met Nemo’s oude vrienden uit het aquarium van de tandarts. finding-dory-bailydorydestiny

Zoals we gewend zijn van Pixar, is Finding Dory een kleurrijk feest. Net als in Finding Nemo komt de hele onderwaterwereld mooi tot leven, en ook het instituut waar alle zieke vissen worden ondergebracht ziet er voortreffelijk uit. En zoals we van Disney gewend zijn, zit er wederom een onderliggende boodschap in de film. Het moment dat Dory bij de kust van Californië is en rondzwemt met plastic afval om haar heen, is hier een goed voorbeeld van. Ook wordt duidelijk dat een kinderzone in een dergelijk aquarium helemaal geen pretje is. Hank gooit niet voor niets zijn verdedigingsmechanisme uit. Naast de film biedt de blu-ray limited edition ook nog tal van bonusmateriaal aan. Dus als je na de film nog niet uitgekeken bent, dan kun je onder andere genieten van een korte bonusfilm, bloopers, verwijderde scènes en interviews.

0 0