Recensie: Finding Dory

Dertien jaar na Finding Nemo is het alom bekende zwemmende drietal weer terug op het witte doek. Dit keer staat de zoektocht naar Dory en haar ouders centraal, en draait het grootste gedeelte van de film om vriendschap en familie. De stemmencast is wederom ijzersterk, met dank aan de terugkerende Ellen DeGeneres en Albert Brook, maar ook dankzij een aantal nieuwkomers, zoals Ed O'Neill. Ook de Nederlandstalige versie lijkt prima gelukt en het is natuurlijk een perfecte uitkomst voor jonge kijkers om ook te kunnen genieten van de film. Het is de makers gelukt om van Finding Dory een heerlijke, originele film te maken, zonder dat ergens in de herhaling valt in vergelijking met Finding Nemo.
9

Na het grootste avontuur dat vadervis Marlin en de aan geheugenverlies leidende Dory hebben meegemaakt om de kleine Nemo terug te vinden, leven ze gezellig met z’n drieën op dezelfde plek. Echter, als Dory zich ineens realiseert dat ook zij een familie moet hebben is ze vastbesloten die terug te vinden. Met de kleine fragmenten uit haar verleden die terugkeren begint ze een ogenschijnlijke onmogelijke missie. Haar twee vrienden gaan mee, maar als ze die clownvissen uit het oog verliest staat ze er alleen voor. Gelukkig ontmoet ze een aantal nieuwe vrienden en oude bekenden, die hun best doen om Dory te helpen met halen van haar grote doel.

Hoewel de angst niet ondenkbaar is dat Finding Dory een tegenvaller is na het geweldige succes van het fantastische Finding Nemo, is dat geheel onterecht. Met dit nieuwe avontuur onder water, weten de makers een geweldige film neer te zetten die gewoon net zo goed is als het eerste deel. Bijzonder genoeg valt Finding Dory eigenlijk nergens echt in de herhaling. Dat heeft er voor een groot deel ook mee te maken dat dit avontuur zich voornamelijk afspeelt in een voor publiek toegankelijk instituut waar vissen en andere zeedieren worden opgelapt, waarna ze terugkeren naar de oceaan. Dat biedt namelijk de mogelijkheid om situaties te creëren die onder het wateroppervlak niet mogelijk zijn en bovendien bevinden zich daar ook andere zeewezens dan die al voorbij kwamen in Finding Nemo.

findingDoryRecensie_3

Een van die nieuwkomers is octopus Hank, met de stem van Ed O’Neill, die vooral bekend is uit de komedieseries Married with Children en Modern Family. Grappig genoeg lijkt het personage Hank behoorlijk op de twee grootste rollen van O’Neill: nukkig en afstandelijk, maar toch zachtaardig van binnen. Dat maakt waarschijnlijk ook dat hij met zijn stem de zevenpotige octopus zoveel karakter kan geven. Gelukkig hoor je ook de oude vertrouwde stemmen weer, want zo verleent Ellen DeGeneres opnieuw haar stem aan de vis waar de hele film om draait. Dat deed ze in Finding Nemo ook al fantastisch en zonder haar was de film absoluut niet zo goed geweest als dat die nu is. Haar stem klopt namelijk zo ontzettend met het personage dat ze vertolkt. Het is best gek, maar eigenlijk voelt het gewoon alsof die stem daadwerkelijk van die vis is, ook al bestaan pratende vissen natuurlijk niet.

Voor clownvis Nemo is wel een andere stemacteur gecast en daar hoor je nu Hayden Rolence in plaats van Alexander Gould. Niet zo verwonderlijk ook, want waar er in werkelijkheid al dertien jaar verstreken is sinds de Finding Nemo, maakt de film slechts een sprongetje van een jaar. Een kindervis met ineens volwassen stem kan natuurlijk ook niet. Toch is ook dit een goede cast geweest, want je merkt het verschil eigenlijk niet. De stem van zijn vadervis is wel ongewijzigd gebleven. Die wordt namelijk opnieuw ingesproken door Albert Brooks. Dat is wel net zo prettig, want de stemmen maken het personage en aangezien iedereen het unieke vissendrietal al kent, doet een verandering daar behoorlijk afbreuk aan. Verder hoor je ook de stemmen van onder andere Kaitlin Olson (It’s Always Sunny in Philadelphia), Ty Burrell (Modern Family) en Diane Keaton (The Godfather).

findingDortRecensie_1

Zo’n grootste en langverwachte animatiefilm gaat natuurlijk gepaard met een Nederlandstalige versie. Aan Annick Boer de eer om Dory te voorzien van haar stem en je kunt haar onder andere kennen van het komische consumentenprogramma Kanniewaarzijn. Daarnaast zijn ook de stemmen van Bartho Braat, Richard Groenendijk en Loek Peters te horen. Oordelend aan de hand van de Nederlandstalige trailer, klinkt eigenlijk ook die versie wel aardig. Al gaat er niks boven het origineel, maar het is natuurlijk geweldig dat ook de jongste kijkers van het doldwaze onderwater avontuur kunnen genieten. Het is nog heel even wachten tot beide versies eindelijk in de bioscoop te zien zijn, maar in Amerika breekt het inmiddels al records. Het is de animatiefilm met de meeste opbrengst in het openingsweekend ooit en het bracht bijna twee keer zoveel op als Finding Nemo deed in de eerste dagen.

Daarmee is Finding Dory nu al een megasucces en dat is terecht ook, want het is gewoon een ontzettend goede film. Het is echt werkelijk prachtig geanimeerd, al is dat inmiddels niet iets waar nog aan getwijfeld wordt bij een Disney Pixar-film. De film zit bomvol humor en, meer dan in Finding Nemo, met sentiment. Dat is wel in een goede verhouding, waardoor eigenlijk nergens het wat treurige gevoel overheerst. Ondertussen vertelt de film ook nog eens wijze lessen over familie en vriendschap, want dat is eigenlijk ook de kern van het verhaal. Er is namelijk geen, zoals dat wel vrij gebruikelijk is, grote schurk waartegen de protagonisten het moeten opnemen. Om zonder dat gegeven toch een verhaal te creëren dat van het begin tot het einde weet te boeien is toch wel vrij bijzonder.

0 0