Recensie: Fisherman’s Friends

Dat ook zeelieden kunnen zingen en een hit kunnen scoren dat blijkt wel weer in deze op waarheid gebaseerde film waarin een stadsjongen die voor een platenmaatschappij werkt probeert om groep zingende vissers een platencontract te laten ondertekenen. Fisherman's Friends is simpel en voorspelbaar, maar tegelijkertijd ook hartverwarmend en charmant. Een echte feelgoodfilm.
7

Platencontract

Danny is samen met drie vrienden in het prachtige Cornwall. Niet om te genieten van de mooie omgeving, maar vooral om even het beest uit te hangen. De vier stadsjongens zijn daar namelijk voor een vrijgezellenfeest en gaan helemaal los, tot ergernis van de bewoners. Alle vier werken ze in de muziekwereld en als ze op de dag van vertrek een groep vissers horen zingen, besluiten Danny’s vrienden om een grap met hem uit te halen. Ze overtuigen Danny ervan dat hij de vissers een platencontract moet aanbieden en hij mag niet eerder terugkomen naar de stad dan dat dat gelukt is.

De vissers zijn echter behoorlijk eigenwijs en geloven niet in een platencontract. Wie wil er nou naar hen luisteren? Die stadsjongen kan maar beter ergens anders proberen contracten af te sluiten. Maar Danny laat zich niet zomaar wegsturen, hij past zich aan aan de dorpelingen en doet zijn best hun vertrouwen te winnen. Dit zorgt ervoor dat Danny zelf ook langzaam maar zeker een andere kijk op het leven begint te krijgen, en al helemaal als hij ook nog eens verliefd begint te worden op de dochter van een van de zangers. Wil hij nog wel terug naar de stad?

Fisherman’s Friends

De titel Fisherman’s Friends doet ons in Nederland natuurlijk direct aan de keelpastilles denken, maar dat is in Engeland wel anders. Deze film is namelijk gebaseerd op een waargebeurd verhaal over een groep vissers die met hun zeemansliederen opeens een hit werden en zelfs een top tien notering wisten te behalen in de Britse hitlijsten. Het is dan ook niet vreemd dat dit bijzondere verhaal omgezet is naar een film. De niet zo bekende Chris Foggin nam vervolgens de regie op zich en doet dat helemaal niet onverdienstelijk.

Naast een vrij onbekende regisseur kent de film ook niet echt grote namen op het gebied van acteurs. De bekendsten zijn waarschijnlijk James Purefoy, Daniel Mays en Tuppence Middleton. De eerste is vooral bekend om zijn rol in de hitserie The Following, Daniel Mays ken je misschien van zijn kleine rol in Star Wars: Rogue One en Tuppence Middleton zou je kunnen kennen van The Imitation Game of Sense8. Ondanks het ontbreken van een sterrencast, is het acteerwerk eigenlijk erg goed te noemen. Vrijwel iedereen weet geloofwaardig over te komen en lijkt precies te passen in de rol die ze gekregen hebben.

Voorspelbaar maar charmant

Het typische Britse kustdorpje, de woeste zee, de stoere mannen, de vriendelijke vrouwen, een heerlijk Brits accent, bier, humor, drama, alles lijkt goed op zijn plaats te vallen en de film straalt precies uit wat het uit zou moeten stralen. Dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, maakt het natuurlijk nog eens extra leuk, al mag het duidelijk zijn dat alles natuurlijk wel enorm geromantiseerd wordt en dat de film overloopt van de clichés.

Het is bijna van minuut tot minuut te voorspellen wat er gaat gebeuren, maar de vraag is natuurlijk hoe erg dat is. Dit simpele verhaal weet namelijk toch enorm te charmeren en Fisherman’s Friends is dan uiteindelijk ook een erg fijne feelgoodfilm geworden, die lekker wegkijkt en zorgt voor zowel een lach als een traan op zijn tijd. Dus ben je toe aan een simpel maar hartverwarmend verhaal? Geef dan deze Cornishe vissers eens een kans.