Recensie: Force of Nature

Een storm en een flatgebouw zijn de belangrijkste gegevens van deze film. Dat, én twee mannen die dit flatgebouw niet willen verlaten, ondanks de storm. Waarom? Die informatie wordt stukje bij beetje duidelijk uit de goed opgebouwde scènes die eerst wat onsamenhangend lijken, maar naarmate de film vordert goed bij elkaar komen en het totaalplaatje helder maken. Geen heftige achtervolgingen, extreme ontsnappingspogingen of bijzondere verrichtingen in deze film. Wel het stuk voor stuk verwijderen van bedreigende elementen tijdens een achtervolging. De dreiging van het wel of niet kunnen ontsnappen, waarbij de krachtige elementen van de natuur meespelen, maakt dat je de hele film op het puntje van je stoel en met gebalde vuisten blijft kijken.
8

Een van de redenen om deze film te willen zien, was onder andere de naam Mel Gibson. Hoe vult hij zijn rol in als oudere acteur in een actiefilm? Hem kennende van hilarische films als ‘What women want’, de komische actiefilms ‘Lethal Weapon 1, 2 en 3’ maar ook serieuze films als ‘Hamlet’, ‘The Professor and the Madman’ en ‘Braveheart’, laten diverse mogelijkheden open. Helaas stelt dit wat teleur, want hij blijft steken tussen de grappige gekke en serieuze ervaren oud-politieman in. Een duidelijkere keuze in deze was beter geweest.

Daarentegen geeft hoofdrolspeler Emile Hirsch aan deze onduidelijkheid van de grappige, gedesinteresseerde of ineens serieuze politieman juist een goede invulling. Hij geeft zijn rol alle drie de kwaliteiten mee en blijft toch geloofwaardig als action hero. Helaas blijft de rol van de vrouw steken in het stereotype: kwetsbaar, om verliefd op te worden, maar eigenlijk toch wel stoer. Kate Bosworth speelt de dochter van de ervaren politieman, die volgens haar liever een zoon had gehad. Hierdoor heeft ze niet alleen ervaring met geweren en is ze ‘a good shot’ maar heeft ze ook kaas gegeten van het verzorgen van schotwonden. Iets wat in de film natuurlijk goed van pas komt.

Evacuatie uit flatgebouw

Het verhaal is zowel simpel als doeltreffend: Een jonge politieman heeft een nare ervaring met een schietincident, waar hij de verkeerde persoon raakt. Hierdoor wil hij liever geen baan meer in de buitendienst en doet vooral bureauwerk. Als er een storm nadert, moet hij echter toch de straat op met een enthousiaste, gedreven, jonge en vrouwelijke collega om mensen te evacueren. Ze moeten naar een flatgebouw waar twee mannen weigeren hun appartement uit te gaan.

Kat-en-muis-spel

De aangekondigde storm is voor een agressieve misdadiger reden om zijn slag te slaan. Hij weet dat in de flat iets te halen valt en wil dit juist doen wanneer de kans op succes het grootst is. Als de jonge politieman in de flat naar de portier loopt, die op dat moment neergeschoten wordt door de misdadiger, begint een kat-en-muis-spel. Wat volgt is een achtervolging op leven en dood in een flat waar galerijen, appartementen, bewoners en de regen invloed hebben op de mogelijkheid tot sterven of overleven.

De film is slim gemaakt en beantwoordt volledig aan de wensen van een goede actiefilm: spanning, een beetje humor en geloofwaardigheid, wat sterfgevallen, ternauwernood ontsnappen aan de dood en heldhaftigheid. Wie er aan het einde wint moge duidelijk zijn…

Irina Hoffer
'Ik kan me helemaal verliezen in een boek. Dan ben ik doof voor de wereld en merk ik niets meer van wat er om me heen gebeurt.' En als Irina een film kijkt, leeft ze altijd enorm mee. Tot tranen toe geroerd. Ze houdt vooral van detectives, familiefilms, persoonlijke en psychologische romans, maar wisselt dat graag af met chiclit en snelle weglezers. Geen horror! Korte CV: drs. Algemene Letteren (NL en ENG), BA Leraar Nederlandse Gebarentaal. Redacteur bij weekbladen, Project Manager tijdelijke projecten, moeder van een zoon en dochter, samenwonend met een hele fijne partner. NLP Master Practitioner en presentatietrainer/coach. Kortom: van alle markten thuis en vol (levens)ervaring!