Recensie: Game of Thrones – Seizoen 8

Het achtste seizoen van Game of Thrones moet ons een spannend slotstuk opleveren van negen jaar lief en leed. Die belofte wordt helaas maar deels ingelost. Dit komt meer doordat er ontzettend veel in zes afleveringen gestoken wordt. Het resultaat dat het nogal in een sneltreinvaart gaat en dat gaat ten koste van het verhaal. Desondanks is het achtste seizoen van Game of Thrones zeker niet slecht en is het genieten om alle bekende te zien in hun laatste strijd. Sommige acteurs en actrices heb je echt zien opgroeien tot waar zij nu zijn. De blu-ray-versie kent ook de nodige extra's die ook zeker indrukwekkend zijn om te kijken. Winter isn't coming, it has ended.
7.5

Game of Thrones – Seizoen 8

We hebben er echt heel lang op moeten wachten, maar daar is dan eindelijk het achtste seizoen van Game of Thrones, Daarmee komt er ook een einde aan de serie. Een serie die ons de afgelopen zeven seizoenen steeds meer vragen deed oproepen. Vragen werden beantwoord, maar voor iedere vraag die beantwoord werd kwam er één bij. De reden dat we er lang op hebben moeten wachten is dat de opnames van het nieuwe seizoen ook in de winter opgenomen moesten worden. Daarnaast zouden de afleveringen ook langer duren en was er dus ook meer tijd nodig. Daardoor verscheen het nieuwe seizoen niet traditioneel een jaar na het vorig seizoen op de televisie, maar zat er een heel jaar tussen. Resultaat was een 2018 vrije Game of Thrones en in april 2019 kon men weer aan de buis gekluisterd zitten voor het einde van Game of Thrones.

De regie ligt, net als voorgaande jaren, bij de heren David Benioff & D. B. Weiss. Al jaren zijn zij in overleg met schrijver George R.R. Martin over hoe de serie zou moeten eindigen. Samen met Dave Hill en Bryan Cogman zijn zij verantwoordelijk voor het verhaal van het achtste seizoen. Daarnaast hebben de heren ook David Nutter en Miguel Sapochnik aangetrokken om de afleveringen te regisseren. Nutter gaat vooral over de iets rustige afleveringen waarbij Sapochnik vooral gaat om de intensieve veldslagen.

Het einde is in zicht

Met zes afleveringen is het achtste seizoen aan de korte kant, maar daar moet wel gezegd bij worden dat de afleveringen ook lang duren. De eerste twee afleveringen werden ook door de kijkers aardig positief ontvangen. Dit kwam mede door de opbouw richting de belangrijke slag om Winterfell. Het mooie aan de eerste aflevering was zelfs dat het elementen bevatte uit de eerste aflevering van het eerste seizoen. Daarmee krijg je gelijk in de gaten hoe volwassen iedereen is geworden in de serie. De derde aflevering bevat eigenlijk bijna alles wat je als kijker wilt, namelijk het gevecht tussen de levenden en de doden. Geen onaardig gevecht en het had zeker ook best spannende momenten. De verwachting was echter dat veel bekende personages het leven zouden laten en dat viel uiteindelijk best tegen. De opbouw naar de laatste twee afleveringen is misschien dan wat aan de teleurstellende kant. Het gaat allemaal in een sneltreinvaart en dat is best jammer. Want Game of Thrones stond er toch altijd om bekend dat het juist sterk was in het verhaal.

En dat laatste ging bijvoorbeeld gruwelijk mis op het einde van de vijfde aflevering en de allerlaatste. Niet dat de laatste afleveringen slecht zijn, maar het tempo lag te hoog. Teveel voorspelbare momenten en acties die eigenlijk niet te verklaren waren. Het voelt daarom misschien aan als het minste seizoen voor de fans, maar daarmee niet enorm teleurstellend. De veldslagen zijn namelijk goed gefilmd, al was de derde aflevering wat aan de donkere kant en dus ook lastig te volgen volgens sommigen. Wat vooral sterk was in de derde aflevering was juist de rust tussen de gevechten door. Het was niet 82 minuten alleen maar vechten. Tussendoor werd er rustig stilgestaan bij een aantal belangrijke personages. Niet alleen het verhaal voelde soms aan alsof er haast was, maar ook wat meer slordigheden werden gesignaleerd door de kijkers. Zo was er in de vierde aflevering een koffiebeker te zien op tafel en in de laatste aflevering een flesje water achter een stoelpoot. Voor een miljoenenproductie zou dit eigenlijk niet mogen.

De cast groeit mee

Het mooie aan Game of Thrones is dat je de cast ook ziet opgroeien. Je kunt zelfs wel stellen dat actrices als Maisie Williams en Sophie Turner dankzij deze serie een stuk populairder zijn geworden. Voor Game of Thrones was Emilia Clarke een onbekende actrice die alleen in korte films speelde. Game of Thrones was haar doorbraak en zorgde voor onder andere rol van Sarah Connor in Terminator: Genysis en een rol in Solo: A Star Wars Story. Game of Thrones was zelfs voor Kit Harington zijn eerste acteerklus en zette daarmee een deur open voor zichzelf. Ook de Nederlandse cast heeft zichzelf op de kaart gezet. Carice van Houten wist in dit achtste seizoen ook weer een belangrijke rol te spelen, al was het maar een korte rol. Michiel Huisman werd bekend om zijn billen in de serie en ook hij heeft een voet tussen de deur weten te krijgen in de Verenigde Staten.

Het is daarmee mooi om te zien hoe belangrijk Game of Thrones is geweest voor de cast. Zo was Maisie Williams smullen als Arya en werd haar trainen ook daadwerkelijk beloond dit seizoen. Sophie Turner wist van Sansa Stark een ijzersterke dame te maken die niet meer dat huilerig meisje was in het eerste seizoen. Als er misschien één karakter vlak is gebleven, dan is dat wel Jon Snow. Dat ligt niet direct aan Kit Harington, maar meer omdat zijn personage zo gewoon is. Je ziet daardoor die groei ook bijna niet die je wel bij andere personages zag afgelopen seizoenen.

Heel veel extra’s!

En als je denkt dat je klaar bent met Game of Thrones, dan is er slecht (of goed) nieuws. Het achtste seizoen kent op de blu-ray-versie nog best veel extra’s. Allereerst zijn er daar de bekende extra’s zoals verwijderde scenes en de geschiedenis achter Game of Thrones. Voor dit seizoen zijn er ook extra’s die dieper ingaan op de afleveringen. Zo wordt er stilgestaan bij de derde aflevering. Daarnaast is er een extra die dieper ingaat op de weg richting het einde van de serie. Toch is er één extra die nog veel interessanter is. In Game of Thrones: The Last Watch kan je nog twee uur genieten van hoe dit laatste seizoen tot stand is gekomen. Met onder andere de eerste keer dat de acteurs en actrices het script gezamenlijk lezen. Leuk detail: Kit Harington las op dat moment voor het eerst het script en zijn reactie is echt onbetaalbaar.

Game of Thrones - Seizoen 8 (Blu-ray) (Limited Edition) (Exclusief bij bol.com)
Inclusief unieke verpakking en één extra bonus disc
Score 4.3 van 5 sterren.