Recensie: Game of Thrones – Seizoen 6

Het zesde seizoen van Game of Thrones mag misschien wel het beste seizoen tot nu toe genoemd worden. Al sinds het eerste seizoen zijn er vragen onbeantwoord gebleven die nu voorzien zijn van een antwoord. Een aantal verhaallijnen komen nu samen en het zevende seizoen lijkt dan ook te gaan draaien om een heuse familiereünie bij de Starks. Het zesde seizoen heeft erg de neiging te gaan draaien om Jon Snow en zijn strijd in het Noorden. Echter is de strijd om Koningslanding er ook één die je bij zal blijven. De extra’s zorgen voor de nodige achtergrondinformatie over deze geweldige serie. Het is helaas even wachten tot eind juni eer we het zevende seizoen kunnen aanschouwen, maar tot die tijd: winter is coming!
9.5

!!! Waarschuwing: deze recensie bevat spoilers over het slot van het vijfde seizoen en het begin van het zesde seizoen !!!

Het voelt nog zo kort geleden, afgelopen juni was de laatste aflevering te zien van het zesde seizoen. Normaal wordt het uitgezonden seizoen pas op dvd of blu-ray uitgebracht wanneer het nieuwe seizoen bijna lijkt te beginnen. Maar omdat het zevende seizoen pas eind juni van start gaat, is er nu voor gekozen om het zesde seizoen uit te brengen voor de feestdagen. Is het zesde seizoen van Game of Thrones daarom het ideale cadeau voor Sinterklaas of Kerst?

Het zesde seizoen gaat logischerwijs verder waar het vijfde ophield. Wat echter nieuw is, is dat het zesde seizoen voor iedereen een verrassing is geworden. Voorgaande seizoenen hadden de lezers van de boeken een grote voorsprong op de fans die enkel de serie kijken. Dit ‘voordeel’ is nu niet meer aanwezig en was het een groot raadsel wat nu precies zou gaan gebeuren dit seizoen. Tel daar ook nog eens bij op dat de pers geen mogelijkheid meer had om de serie eerder te bekijken. Met seizoen vijf lekte de eerste vier afleveringen al uit toen iemand van de pers deze afleveringen online had gegooid. Iedereen begon dus blanco aan het zesde seizoen, met uitzondering van één persoon: de president van de Verenigde Staten, Barack Obama. Hij kreeg de kans om alle tien afleveringen al te kijken voordat het uitgezonden werd.

©2016. HBO

©2016. HBO

David Benioff en D.B. Weiss zijn al zes seizoenen de drijvende kracht achter Game of Thrones en doen dit ook geregeld in overleg met George R.R. Martin, de schrijver van de boeken. Het was daarom extra spannend wat het zesde seizoen zou gaan doen, want de boeken gaan maar tot aan het einde van seizoen vijf. De grote vraag is dan ook of de serie en de toekomstige boeken hand-in-hand gaan met ingang van dit zesde seizoen. Daar zullen wij ongetwijfeld pas later antwoord op kunnen geven. Eén ding is zeker: het zesde seizoen is nog groter dan voorgaande seizoenen. Waar eerdere seizoenen werden gefilmd met twee filmunits, is er aan dit seizoen een derde unit toegevoegd. Het bewijs dat dit seizoen zeker ambitieus is.

Op het einde van het vijfde seizoen zagen we dat Daenerys gevangen werd genomen en dat Jon Snow door zijn broeders van de Nachtwacht werd verraden en mocht bekopen met aantal messteken. Vanaf dat moment heeft Kitt Harington (Jon Snow) telkens beweerd dat zijn personage echt dood was. Dit lijkt ook te gebeuren in de eerste twee afleveringen van het zesde seizoen, maar in de derde komt hij toch tot leven dankzij Melisandre. Dit is een belangrijke ontwikkeling, want het zesde seizoen draait vooral om Jon Snow die eindelijk verenigd gaat worden met zijn zus, Sansa Stark. Samen gaan zij de strijd aan met de Bolton’s in Winterfell. Een andere belangrijke ontwikkeling dit seizoen is die toch van Daenerys. Zij is gevangen genomen, maar al snel is zij gewoon weer terug op haar plek en heeft ze nog maar één doel: koningin worden van Westeros. Toch zijn de andere verhaallijnen ook erg interessant. Zo wilt Cersei wraak nemen voor het leed wat haar is aangedaan in het vorig seizoen en moet Arya Stark zich ook gaan bewijzen dat zij echt niemand is. Ook Bran Stark keert dit seizoen weer terug en zorgt zijn verhaallijn voor misschien wel de meeste opschudding en het antwoord op twee belangrijke vragen.

Het zesde seizoen van Game of Thrones zit erg goed in elkaar qua verhaal. Vele verhaallijnen krijgen eindelijk de ontknoping die ze verdienen. De sympathie die je had voor Cersei is volledig weg halverwege het seizoen. Zij bewijst dat ze gevoelloos is en dat zorgt voor frictie tussen haar en haar familie. De ontwikkeling die zij maakt is beklemmend en beangstigend, maar een genot om te volgen. Dit is mede te danken aan Lena Headey die de rol van Cersei Lannister al zes seizoenen goed vertolkt. Ook Peter Dinklage is weer aanwezig om de rol van Tyrion Lannister op zich te nemen. Dit seizoen heeft hij de meest geniale one-liner die inmiddels te bestellen is als opdruk op een t-shirt: That’s what I do. I drink and I know things. Toch zullen de fans vooral bezig zijn met wat er in het Noorden plaatsvindt. En dat is misschien ook wel het meest memorabele van dit seizoen. Het gehele seizoen werk je naar het gevecht tussen Jon Snow en de Boltons. En dat is dan ook het geval in de negende aflevering: de ultieme strijd tussen Jon Snow en Ramsay Bolton. Wat deze aflevering, Battle of the Bastards, zo goed maakt is dat ze geprobeerd hebben om alles in één lange take te doen. Zo bestaat het eerste gedeelte van het gevecht uit een take van bijna zestig seconden. Deze aflevering was goed voor zes beeldjes bij de Primetime Emmy Awards. Mocht je net zijn bijgekomen van deze aflevering, houd dan je hart maar vast voor wat je te wachten staat in de laatste aflevering. Want deze zorgt voor de nodige opschudding wat voelbaar gaat zijn in het zevende seizoen.

©2016. HBO

©2016. HBO

De blu-ray die wij ontvangen hebben voor de recensie bevat weer de nodige extra’s. Uiteraard komt de hierboven genoemde aflevering ruim een half uur aan bod. Want hoe is deze aflevering tot stand gekomen en hoe heeft men met een beperkt budget zo’n groot slagveld weten neer te zetten? Niet alleen deze aflevering staat centraal, maar er is ook aandacht besteed aan een extra over de Dothraki wereld waar Daenerys gevangen is genomen aan het begin van dit zesde seizoen. Ook wordt je als kijker meegenomen naar een werkdag die achttien uur duurt in Paint Hall Studios, waar het grootste deel van de serie is opgenomen. De verwijderde scènes mogen ook zeker niet uitblijven en voor de echte fans die alles willen weten is er een speciale feature met meer achtergrondinformatie over bepaalde gebeurtenissen, zoals waarom Jaime de Koningsmoordenaar wordt genoemd en hoe het Noorden is ontstaan.