Recensie: Going in Style

Drie mannen op leeftijd besluiten om een bank te overvallen nadat ze hun pensioen kwijtraken. Met Morgan Freeman, Michael Caine en Alan Arkin in de hoofdrollen valt er eigenlijk niets aan te merken op het acteerwerk. Ze zetten een prima rol neer die er voor zorgt dat Going in Style een komedie is die absoluut het kijken waard is. Vanaf het begin tot het einde blijft de film komisch en verveelt nergens. Misschien is deze nu wel al de beste komediefilm van 2017.
8

Willie, Joe en Albert zijn al jaren bevriend met elkaar en doen hun best om op een zo prettig mogelijke manier, met het weinige pensioengeld dat ze krijgen, toch een goede oude dag te beleven. Hier komt een einde aan als zelfs het laatste beetje pensioen dat ze krijgen wordt stopgezet en de geldproblemen beginnen. Om toch de rekeningen te kunnen betalen verzinnen de mannen het drastische plan om de bank, die medeverantwoordelijk is voor hun geldtekort, te overvallen. Ze stappen voor het eerst van hun leven van het rechte pad af in de hoop dat alles goed gaat en ze toch nog een aantal jaren gelukkig kunnen leven.

Hoewel producer Donald De Line aangeeft dat het geen remake is van de gelijknamige film uit 1979 valt eigenlijk niet anders te concluderen dan dat dit wel het geval is. Volgens De Line is het echter een moderne herinterpretatie waarbij de oude film als startpunt gebruikt is. Uiteindelijk maakt het natuurlijk helemaal niet uit, want het verhaal is nog steeds relevant en de problemen spelen ook nog in deze tijd. Het belangrijkste is dan natuurlijk de vraag of ook deze nieuwe film de moeite van het kijken waard is. Het antwoord hierop is een volmondig ja. Vanaf het begin tot het einde is het lachen, gieren, brullen met deze heerlijke nieuwe komedie. Een komedie? Jazeker. Het verhaal mag dan dramatisch klinken en misschien ook zijn, maar de tranen die je tijdens deze film zult laten zullen eerder van het lachen dan het huilen komen.

going_in_style_15021713_st_10_s-high

Dat de film zo grappig is komt vooral ook door het solide acteerwerk, want wat doe je als topacteur die de pensioenleeftijd ondertussen wel bereikt heeft? Je zoekt een rol waarin je een pensionado kan spelen. De rol van Willy wordt vertolkt door Morgan Freeman, Joe door Michael Caine en Albert door Alan Arkin. Alle drie hebben ze al heel wat films op hun naam staan en brachten ze een immense hoeveelheid uren ervaring mee naar de set Going in Style. Deze uren ervaring zijn duidelijk terug te zien, want er valt eigenlijk gewoon niets op te merken aan het acteerwerk. De grappen zijn precies goed getimed en ook de gezichtsuitdrukkingen en bewegingen dragen bij aan een film die nergens verveelt.

Naast Freeman, Caine en Arkin zien we ook nog onder andere Joey King, die de kleindochter van Joe speelt en Ann-Margret, die een supermarktmedewerkster speelt die verliefd is op Albert. Daarnaast is er nog John Ortiz (de doorgewinterde gangster die het drietal helpt), Siobhan Fallon Hogan (de cafetariamedewerkster die het drietal dagelijks van koffie en taart voorziet) en Christopher Lloyd (een ietwat demente, gekke bejaarde). Ook op deze acteurs valt verder niet veel aan te merken en elk van de rollen voegt ook daadwerkelijk iets extra’s toe aan de film. Dit geldt niet voor de rol van Peter Serafinowicz, die de wat dommige ex-schoonzoon speelt van Joe. Het lijkt er een beetje op dat deze rol alleen bedacht is om er voor te zorgen dat het drietal een manier had om met misdaad in aanraking te komen.

going_in_style_15021713_st_18_s-high

Going in Style brengt dus een dramatisch verhaal in een komisch jasje en het vreemde is dat het helemaal niet onwaarschijnlijk overkomt. Als Joe bij zijn bank is omdat hij een brief thuisgekregen heeft wordt deze bank net overvallen, maar de daders worden nooit gepakt. Als Joe en zijn vrienden uiteindelijk echt geldproblemen krijgen, mede door toedoen van diezelfde bank, dan lijkt het helemaal niet vreemd dat Joe bedenkt om ook een bank te overvallen. Als hij niets doet dan raakt hij het huis kwijt waar hij samen met zijn dochter en kleindochter woont. Als hij de bank overvalt kan hij heerlijk genieten van zijn oude dag, of als hij gepakt wordt heeft hij op zijn minst een dak boven zijn hoofd en krijgt hij driemaal per dag eten in de gevangenis. Niets te verliezen dus.

Niets te verliezen, maar je wordt natuurlijk liever niet gepakt. Als ook Joe’s vrienden Willie en Albert mee besluiten te doen met de overval, beginnen ze met het plannen en oefenen. Tijd om uit de luie stoel te komen en fit te worden. De mannen zijn dan misschien oud, maar zeker niet van plan om op te geven. Leuke situaties worden afgewisseld met grappige gesprekken. Natuurlijk zitten er ook heus wel wat serieuze ogenblikken in de film, maar ook deze worden door een goed geplaatste sneer van Albert omgezet in iets komisch. Hiermee is Going in Style één van de betere komedies van de afgelopen jaren. De film is gewoon grappig zonder te vervallen in de flauwe humor die in veel komedies terug komt en daarmee geschikt voor een breed publiek. Een avondje heerlijk lachen in de bioscoop? Ga dan zeker Going in Style zien.