Recensie: Green Book

Green Book is een hartverwarmende film over de donkergekleurde pianovirtuoos Don Shirley en zijn Italiaanse lijfwacht Tony 'Lip' Vallelonga op tournee in de zuidelijke Amerikaanse staten in de jaren '60. Een waargebeurd verhaal waarin racisme veel voorkwam, maar waaruit ook een levenslange vriendschap ontstond. Geregisseerd door Peter Farrelly, co-productie door Nick Vallelonga, zoon van de echte Tony Vallelonga. Eindelijk weer een feel good-film van kwaliteit, zonder clichés.
8

Op tournee in het racistische zuiden

Tony ‘Lip’ Vallelonga (Viggo Mortensen) staat in New York met zijn vett(ig)e attitude bekend als iemand die ‘makkelijk problemen weet op te lossen’, waardoor hij is aangeraden bij pianist Dr. Shirley, gespeeld door Mahershala Ali. Don Shirley gaat op tournee in het zuiden van de Verenigde Staten en zoekt een chauffeur die hem tegelijkertijd uit de nesten kan halen, mocht dat nodig zijn. Aanvankelijk ziet de Italiaanse uitsmijter het niet zitten om de flamboyante pianist met donkere huidskleur te begeleiden. Toch gaat hij uiteindelijk mee, nadat Dr. Shirley hem het gevraagde salaris biedt.

De reis begint stroef, maar neemt een positieve wending. Tony krijgt de ervaring van zijn leven: hij reist door meerdere staten, bezoekt de chicste concertlocaties en wordt zelfs romantisch in de briefwisseling met zijn vrouw. De terughoudende, gereserveerde pianist beleeft ook nog wat door Tony: hij komt in aanraking met nieuwe muziek, speelt met plezier op een locatie ‘beneden zijn niveau’ en probeert zelfs gefrituurde kip van de KFC. ‘In Kentucky nog wel!’ Voor vertrek kreeg Tony nog ‘the green book’ in zijn handen geduwd: een handleiding voor Afro-Afrikanen waar zij veilig kunnen reizen en overnachten. Dat dit handig is om bij je te hebben, blijkt wel uit de confrontaties die Tony en Shirley tegenkomen onderweg. Op reis door staten als Arkansas, Alabama en Mississippi krijgen Tony en Dr. Shirley te maken met het schrille contrast tussen de blanke en zwarte gemeenschap. Aanhouding door de politie, niet mogen dineren in een restaurant en bedreigd worden in een bar – Shirley is het wel gewend, maar Tony, die het oorspronkelijk niet moest hebben van zwarten, krijgt door dat dit racisme nergens op slaat. Hij wordt er immers voor betaald, maar ook omdat hij Shirley meer heeft leren waarderen weet hij hem steeds uit penibele situaties te redden. Er ontstaat een vriendschap tussen de mannen die zal aanhouden tot hun dood.

Acteerwerk beloond met drie Academy Awards

Regisseur Farrelly en acteurs Ali en Mortensen weten zonder clichés een prachtig verhaal neer te zetten, waarvoor de film de Oscars voor Beste Film, Beste Originele Scenario en Beste Mannelijke Bijrol kreeg. De handgebaren, de accenten, het taalgebruik en de zwakheden worden zo goed vertolkt dat Green Book je met plezier meeneemt met deze twee mannen in hun blauwe Cadillac DeVille. Viggo Mortensen speelt de Italiaanse gelkop Tony met zijn typische accent, vreet- en driftbuien op zo’n manier dat bij hem niks meer terug is te zien van de langharige Aragorn uit Lord of the Rings, een rol waar de meesten Mortensen van zullen kennen. Ali won een Oscar voor zijn rol in Green Book, twee jaar nadat hij ook voor zijn rol in Moonlight een Oscar kreeg. Ali laat met zijn vertolking zien hoe gereserveerd Dr. Shirley door het leven ging en welke eenzaamheid en frustraties hierachter schuilden. ‘So if I am not black enough, and if I am not white enough, and if I’m not man enough, then tell me Tony, what am I?’ Een eenzaamheid die medelijden opwekt, want ja, waar hoort Dr. Shirley eigenlijk bij, als rijke maar ook donkere man?

‘The negro motorist green-book’

Green Book is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Tony Vallelonga en Don Shirley. Nick Vallelonga, zoon van de echte Tony, werkte mee aan de film en las onder andere alle brieven van zijn vader aan zijn moeder opnieuw door om Mortensen en Ali een zo goed mogelijk beeld te kunnen geven van de echte Tony en Shirley, die overleden in 2013. Na hun reis samen bleven de mannen hun leven lang bevriend.

Ook de titel van de film hoort bij het avontuur van Vallelonga en Shirley: zoals eerder verteld gingen zij op pad met ‘the green book’ om te weten waar Shirley veilig kon verblijven en welkom was. Iets wat in onze maatschappij vandaag de dag absurd lijkt, maar destijds hard nodig was. Shirley kreeg regelmatig te maken met racisme, zoals weigeringen in restaurants en winkels en bedreigingen in bars. Momenten waarop hij blij kon zijn dat hij Tony bij zich had.

DVD extra’s

Aan de DVD van Green Book zijn nog een aantal extra’s toegevoegd: ‘Virtuoso performances’, over hoe de acteurs de mannen uit het echte verhaal vertolken, ‘An unforgettable friendship’, over de vriendschap tussen Vallelonga en Shirley, en ‘Going beyond the green book’, waarvan de titel voor zich spreekt. Leuke extra’s van een paar minuten per stuk, maar met veel shots uit de film zelf waardoor je niet veel nieuwe dingen te weten komt. Deze DVD koop je absoluut voor de film zelf.

Green Book
Green Book
Oscar Academy Award winnaar voor Best Picture
Score 4.8 van 5 sterren.
€14,99
Op voorraad. Voor 23:59 uur besteld, maandag in huis
Britt Somers
Britt Somers is een studente journalistiek met een grote liefde voor boeken en video. Ze is altijd wel bezig met nieuws doorspitten, fantaseren over eigen documentaires, artikelen nakijken of haar privébibliotheek ordenen.