Recensie: Hail, Caesar!

Als je bekend bent met het werk van de Coen Brothers en hun films leuk vindt, dan zal je Hail, Caesar zeker kunnen waarderen. Het is niet hun sterkste film, maar voor een komedie is het goed uitgewerkt en weet de sterrencast de sfeer er goed in te houden. Ondanks de ietwat gefragmenteerde uitvoering van 'een dag uit het leven van' blijft Hail, Caesar! boeien. En anders kun je je altijd vermaken met het prachtige kleurpalet en de catchy liedjes.
8

In de gouden tijd van Hollywood, eind jaren 50, kwam het regelmatig voor dat de pers weer een roddel had gevonden over een acteur. Om zijn of haar imago te beschermen waren er ‘studio fixers’: producenten die schandalen in de doofpot stoppen en het imago van Hollywood in stand houden. Eddie Mannix is zo’n fixer. Als de hoofdacteur van de nieuwste historische film ineens verdwijnt is het zijn taak om hem terug te vinden, en dat terwijl hij ook moet dealen met een stuntman die niet kan acteren, een journaliste die oude koeien uit de sloot wilt halen en een zwangere actrice.

Het is altijd leuk om een film over de filmwereld te zien, maar als de makers de achternaam Coen dragen schept dat hoge verwachtingen. Joel en Ethan Coen zijn broers en hebben al heel wat klassiekers op hun naam staan zoals The Big Lebowski, True Grit en O Brother, Where Art Thou?. Hun genres variëren van zwarte komedie tot misdaadthriller en ditmaal ligt de focus volledig op het komische aspect. Hail, Caesar! laat enkele dagen uit het leven van Eddie Mannix zien, een studio fixer die daadwerkelijk heeft bestaan. Hoewel de gebeurtenissen in Hail, Caesar! fictief zijn, hebben de Coen broers er voor gekozen om veel personages losjes te baseren op echte personen. Dat maakt er nog geen biografie van, want wat zich allemaal afspeelt in de studio’s in Hail, Caesar! is volledig fictief.

hailcaesar

Hail, Caesar! voelt erg gefragmenteerd aan doordat we meerdere klusjes van Eddie Mannix voorbij zien komen. Desondanks zijn het allemaal grote namen die meespelen: Josh Brolin speelt Mannix, George Clooney is de vermiste steracteur (we hebben Clooney en de Coen Brothers al veel vaker zien samenwerken), Scarlett Johansson is een chagrijnige zeemeermin, Channing Tatum speelt een zingende zeeman en Tilda Swinton heeft een dubbelrol als twee zijden van een tweeling die dreigen een schandaal naar buiten te brengen. En zoals je van deze sterrencast mag verwachten spelen ze allemaal de sterren van de hemel. Mannix’ dagelijkse routine is langs de studio’s lopen om te checken of alles nog goed gaat, en daar bestaat de film dan ook grotendeels uit. Zodoende zie je flarden van de fictieve films die in de studio’s gemaakt worden; soms als bijstander in de studio, soms kijkend naar een bioscoopscherm waarop de eerste versie van een scène te zien is. De Coen broers lijken hiermee wel een oefening gedaan te hebben in hoe weinig middelen je kan gebruiken om toch een volledig verhaal te kunnen vertellen. Voor de gehele film levert dat een minder sterke spanningsboog op, maar het geeft een uniek (en lichtjes overdreven) kijkje in hoe het er in de jaren 50 in Hollywood aan toe ging.

De humor wordt vooral gebracht door Clooney, die een hilarische onbenullige gladiator speelt die constant zijn tekst vergeet. Tegelijkertijd is de nieuwkomer in de studio’s, stuntman Hobie Doyle, ook een fantastisch simpel figuur die voor het eerst tekst heeft in zijn rollen en daar totaal niet mee om kan gaan. Doyle wordt gespeeld door Alden Ehrenreich, een nog vrij onbekend gezicht dat met deze rol heeft bewezen dat hij vaker terug mag komen in grote blockbusters. Naast komedie heeft Hail, Caesar! ook een politiek tintje waarin het kapitalisme en Marxisme uit de jaren 50 op de hak wordt genomen door een groep elitaire schrijvers verdacht veel overeenkomsten te geven met de Frankfurter Schule. Ook religie wordt satirisch onder de loep genomen met een prachtige discussie tussen een Orthodoxe geestelijke, een katholieke priester, een protestante pastoor en een Joodse rabbijn over de rol van Jezus in relatie tot de film die gemaakt wordt. Ten slotte krijgt Hail, Caesar! ook nog een persoonlijk tintje doordat Mannix worstelt met zijn baan: is hij nog wel blij met wat hij doet? Kan hij zijn organisatorisch talent niet op een veel belangrijkere plaats inzetten dan de filmwereld?

ManxSec[1]

Wie de broertjes Coen kent, kent ook de visuele aspecten van hun films. Net als in veel van hun eerdere werk zit Hail, Caesar! vol met muzikale scènes en bijzondere camerastandpunten – meestal als onderdeel van een film die in de studio’s wordt opgenomen. Zij kiezen vaak voor heldere en contrasterende kleuren, wat samen met het licht overdreven acteerwerk een surrealistische realiteit schetst. In de films van de Coen Brothers waan je je vaak even in een andere wereld en dat is ook bij Hail, Caesar! weer het geval. Deze keer wordt je echter niet volledig meegezogen, maar duwt de film je regelmatig terug op je stoel door de zelfreflexiviteit, waardoor je je bewust blijft van Hail, Caesar! als een film over film. Op de dvd vind je nog twee extra’s: eentje waarin acteurs enthousiast vertellen waarom het zo gaaf is om in een Coen Brothers film te spelen, en een uitgebreid fragment over het ontstaan van de personages en wat er bij komt kijken als je een film maakt over filmmaken.

Jim Schulpen
Het maken van een eigen speelfilm was de aanleiding om de opleiding Film- en Televisiewetenschappen te volgen. Nu kijkt hij films uit elke periode, (bijna) elk genre en verschillende series. Een favoriete film is moeilijk te bepalen, maar het werk van Quentin Tarantino of Christopher Nolan doet het altijd goed.