Recensie: Hangman

De gepensioneerde detective Ray Archer, rechercheur Will Ruiney en journaliste Christi Davies proberen samen om een gevaarlijke seriemoordenaar op te sporen die een spelletje galgje aan het spelen is. Helaas is dit niet zo spannend als het klinkt, want de film stelt op veel vlakken nogal teleur. Al Pacino mag dan wel een hoofdrol op zich genomen hebben, maar daar is de film ook niet echt beter van geworden. Al met al is dit niet de spannende misdaadthriller waar je misschien op hoopt.
4.5

Galgje

In het (fictieve) zuidelijke stadje Monroe wordt een lugubere moord gepleegd waarbij een specifieke aanwijzing wordt achtergelaten voor detective Will Ruiney en de inmiddels gepensioneerde detective Ray Archer.  Al gauw wordt duidelijk dat dit niet de enige moord zal blijven en dat er nog meer zullen volgen, de moordenaar speelt namelijk een spelletje galgje met de detectives. Elke keer wordt er iemand opgehangen en wordt er een letter toegevoegd. Dit alles in een moordend tempo, want elke 24 uur vindt er een nieuwe moord plaats.

Ruiney en Archer doen dan ook hun best om de aanwijzingen die ze krijgen zo snel mogelijk op te lossen in de hoop op tijd te zijn voor de volgende moord en worden daarbij bijgestaan door de journaliste Christi Davies. Met zijn drieën vormen ze een vreemd team dat in de nodige gevaarlijke situaties terecht komt terwijl ze een potje galgje aan het spelen zijn. Hoewel het idee van galgjespelende politiemensen misschien nog wel oké is, weet deze film er helaas niets van te maken.

De gemiddelde misdaadserie

Hangman is eigenlijk vooral te vergelijken met de gemiddelde misdaadserie en dan met een slechte aflevering daarvan. Nou zijn misdaadseries best populair en kunnen de meeste mensen ook van een slechte aflevering nog wel een beetje genieten, maar het wordt natuurlijk een ander verhaal als je deze slechte aflevering twee keer zo lang maakt en in de bioscoop vertoont. Hoewel de film af en toe heus wel vermakelijk is, valt deze helaas op geen enkel punt goed te noemen.

Het begint al met een ontzettend voorspelbaar plot, iets dat niet altijd erg hoeft te zijn, maar ook zeker niet bijdraagt aan de kwaliteit van de film. Vervolgens is er niet echt spanning te voelen in een film die toch als misdaadthriller aangeduid wordt. En tot slot weten de acteurs hun karakters ook niet echt vorm te geven en geloofwaardig over te komen. Best jammer, want regisseur Johnny Martin heeft toch wel voor een paar bekende namen weten te zorgen.

Gemaakt

Een van de hoofdrollen (Ray Archer) wordt vertolkt door niemand minder dan Al Pacino. Wordt hij ondertussen niet een beetje te oud zou je denken? Ja, eigenlijk wel. Hij speelt gelukkig een man die met pensioen is, dat maakt het al wel iets minder erg. Ook probeert hij wel degelijk zijn best te doen, maar met de verschrikkelijke ongeloofwaardige zinnen die hij moet uitspreken zit het hem ook niet mee. Dat zelfde geldt ook voor Karl Urban die Will Ruiney speelt en Brittany Snow die Christi Davies speelt.

Alles wat gezegd en gedaan wordt voelt nogal onnatuurlijk aan. Alsof iemand een slecht script geschreven heeft dat gewoon maar voorgelezen wordt. Daarnaast zijn er tal van onlogische dingen in de film, al is het maar dat er een journalist mee mag op boevenjacht. Lekker mee het gevaar in en haar van alles op de hoogte brengen, absoluut iets dat je als politieman doet natuurlijk. Een heel enkele keer weet de film nog wel te vermaken en ook zitten er nog een paar korte spannende momentjes met schrikeffecten in, maar al met al is het zeker geen aanrader te noemen.

0 0