Recensie: Here and Now (Seizoen 1)

Audrey Bayer (gespeeld door Holly Hunter) en Greg Boatwright (Oscar winnaar Tim Robbins) hebben een samengesteld gezin. Voor de buitenwereld hebben ze het perfecte leven en gezin, maar al snel worden de barsten zichtbaar. Hun jongste geadopteerde telg Ramon (Daniel Zovatto) begint visioenen te krijgen waardoor de spanningen in het gezin op scherp worden gezet. Er lijkt een verbinding te zijn tussen de visioenen en de demonen waar de Islamitische psycholoog Dr. Farid Shokrani (Peter Macdissi) mee worstelt. De tien afleveringen werken toe naar een psychologische ontknoping die je als kijker al snel ontgaat als je even niet oplet. Here and Now is een psychologische serie die je na elke aflevering laat uitkijken naar de volgende. Een aanrader voor mensen die eens een serie willen kijken waarin het Amerika onder Trump eens nader bekeken wordt, zonder zwaar politiek te worden.
7

Toegegeven, de eerste aflevering van Here and Now is even inkomen. Toch lijkt dat niet helemaal HBO vreemd gezien andere eerste afleveringen van series.
Here and Now gaat over het ogenschijnlijk perfecte gezin van Audrey Bayer (gespeeld door Holly Hunter) en Greg Boatwright (Oscarwinnaar Tim Robbins). Van de vier kinderen die ze hebben is alleen Kirsten (Sosie Bacon) hun biologische telg. Deze zelfbenoemde ‘millenial’ kan je als kijker aardig op de zenuwen werken, waardoor je achteraf alleen maar kan concluderen dat Sosie een goede rol heeft neergezet. Ramon (Daniel Zovatto) is geadopteerd uit Colombia en begint visioenen te krijgen. Waar en wanneer hij deze krijgt is door de hele serie de vraag, evenals de betekenis hiervan. Wat wel duidelijk is, is dat het een impact begint te krijgen op de rest van het gezin. Door zijn visioenen krijgt hij een ‘verbinding’ met de islamitische psychiater Dr. Farid Shokrani (Peter Macdissi) die zelf nog wat trauma verwerking kan gebruiken. Er zit geen knallende actie in de serie, maar na afloop van elke aflevering wil je direct door naar de volgende.

De acteurs zijn goed gecast al is het niet aan te raden deze serie te kijken als je net naar The Incredibles II hebt gezien. Holly Hunter spreekt namelijk de stem in van niemand minder dan Elastagirl waardoor het soms moeilijk is om dat beeld los te laten.
Ook met deze serie komt er lekker veel actief naakt in beeld, maar het spat niet zo van het scherm af als bij Game of Thrones. De serie speelt tegelijkertijd in op de actualiteit zoals racisme op scholen en de ‘vrijheid’ van de verschillende media. Dat lijkt allemaal erg zware kost voor in een serie, maar de serie weet je te grijpen. Als kijker weet je net zoveel als de gezinsleden in de serie en dat is in eerste instantie niet veel (maar daardoor des te boeiender om te kijken). De cast is dusdanig goed dat sommige personages het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen. In combinatie met de verhaallijnen wordt er een perspectief gegeven aan de ‘perfecte huwelijken’ in Amerika. Dat niet alles rozengeur en maneschijn is maakt deze serie op een tragikomische manier duidelijk.

Here and Now is een relatief korte serie van 10 afleveringen die niet voor iedereen is weggelegd. Deze serie heeft een hoog psychologisch gehalte met een vleugje seks en visioenen. Er zit een mooie chronologische opbouw in de serie, maar verwacht geen gesloten einde. Sommige verhaallijnen in de serie laten vragen onbeantwoord en daar moet je als kijker niet erg vinden. HBO heeft de stekker uit een tweede seizoen getrokken, net als dat The Knick geen derde seizoen meer krijgt. Verschil met The Knick is alleen dat deze serie wel dusdanig eindigt dat er ook geen vervolg gemaakt hoeft te worden. Ondanks het open einde wordt de verhaallijn van Ramon enigszins ‘goed’ afgesloten, al is er altijd ruimte voor nog meer verdieping. Here and now heeft iets ongrijpbaars en dat is een frisse wind op het gebied van series.

Stephanie van Baggem heeft Geschiedenis en Oudheidstudies gestudeerd en heeft mede daardoor een voorliefde voor historische romans. Ze klimt graag in de pen en schrijft columns, artikelen en verhalen. Ze probeert de verhalen tussen de regels te vinden en gelooft dat iedereen een uniek verhaal te vertellen heeft.

0 0