Recensie: Hinterland – seizoen 1

Hinterland is een hele sfeervolle serie in de mooie landschappen van Wales die jammer genoeg niet weet te boeien door de oninteressante personages. Het is een hele prestatie en vrij uniek dat de serie twee keer is opgenomen, zowel in het Welsh en in het Engels. Je ziet gewoon dat er veel zorg en aandacht is besteed aan de serie, maar de lange speelduur doet het geen goed. Voor liefhebbers van detective met een heel laag tempo en afleveringen die langer duren dan de gemiddelde speelfilm is Hinterland misschien een aanrader, maar anders kun je deze serie beter laten liggen.
6

Inspecteur Tom Mathias trekt naar het plaatjes Aberystwyth dat aan de westkust van Wales ligt, om daar zijn beroep uit te gaan oefenen. Hij neemt zijn intrek in een oude caravan, met aan de ene kant uitzicht op de woeste zee en aan de andere kant het bergachtige achterland. Hij komt voor een aantal pittige moordzaken te staan, die zich niet eenvoudig laten oplossen. De bewoners van de kleine gehuchtjes in de omgeving hebben zo hub eigen leefregels en geheimen, die ze niet graag prijs willen geven.

De ongerepte natuur is het decor van de deze Welshe serie. Het levert prachtige sfeervolle beelden op en de tijd lijkt stil te hebben gestaan in dit gebied met een ouderwets ingericht politiebureautje en bijvoorbeeld een fototoestelwinkeltje in het kleine dorpje. Het moet een pittige taak zijn geweest om deze serie op te nemen met het koude klimaat en dat te bedenken dat alles ook nog eens een keer over moest. Alle dialogen zijn namelijk zowel in het Engels als in het Welsh gesproken, wat natuurlijk vrij uniek is. Al is het Engels niet altijd even goed te verstaan doordat het de Welshe acteurs zijn die niet in hun eigen taal spreken.

hinterland_1

De hoofdrol is weggelegd voor Richard Harrington, die we zien als Tom Mathias. Hij oogt behoorlijk gebroken, maar dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat hij maar één dag vrij had tijdens de 124 dagen durende opnames. Harrington heeft al aardig wat rollen gehad in films en series, maar die zijn bij het grote publiek waarschijnlijk niet heel erg bekend. Hij zet zijn rol dan ook wel goed neer, maar het is jammer dat het karakter van zijn personage zo stug is. Hij heeft totaal geen band met zijn collega’s en lijkt zich niet te kunnen bekommeren om de ellende van de mensen die hij ontmoet. Daardoor wordt het moeilijk om de serie boeiend te gaan vinden.

Mared Rhys is de vrouwelijke collega van Mathias, maar zij lijkt meer op een huismoeder die de verkeerde baan heeft gekozen dan een gedreven inspectrice. Die rol wordt vertolkt door Mali Harries, die ook niet in grote bekende films te zien is geweest. Helaas kan de rest van de cast de serie ook niet boeiender maken, want zij zijn nauwelijks in beeld en zijn verder geen belangrijke personages. Bovendien worden de collega’s op het kneuterige politiebureau vooral gecommandeerd door Mathias en Rhys, waardoor je die twee alleen nog maar minder gaat waarderen.

hinterland_2

De karakters zijn dusdanig onplezierig dat je al niet meer lekker in het verhaal komt. Het verhaal is op zich wel gecompliceerd genoeg om boeiend te kunnen zijn, maar helaas is de speelduur van elke aflevering weer een behoorlijke drempel. Met maar liefst dik anderhalf uur per aflevering, voelt elk deel als een langdradige film aan waarin maar weinig gebeurt. Dat gevoel wordt alleen maar versterkt door het feit dat de afleveringen elkaar niet opvolgen. Elk deel vertelt een eigen verhaal, in plaats van dat de vier afleveringen één lang verhaal vertellen. Dat betekent niet dat elke crimeserie zo’n hoog tempo moet hebben als in de meeste Amerikaanse producties, maar dat houdt wel in dat de drempel om de serie te gaan kijken groter wordt en alles op alles gezet moet worden om het boeiend te houden.

Het blu-ray doosje komt met twee schijfjes er in, een voor de Engelstalige versie en een voor de Welsh gesproken versie. Laat je dus niet misleiden door de 775 minuten die pompeus op het doosje staat, want je krijgt maar de helft aan afleveringen. De serie staat er in zeer goede kwaliteit op, zoals je dat mag verwachten van een blu-ray. Helaas is dat alles wat je krijgt voor je geld, want van extra’s ontbreekt elk spoor. Een making-of in de onstuimige landschappen of een interview met de makers en acteurs had erg interessant kunnen zijn.